Reklama

Reklama

Zločin v Polné

(TV film)
  • angličtina Murder in Polná (festivalový název)
TV spot
Česko, 2016, 2x86 min

Režie:

Viktor Polesný

Scénář:

Václav Šašek

Kamera:

David Ployhar

Hudba:

Zdenek Merta

Hrají:

Jaroslav Plesl, Karel Heřmánek ml., Karel Roden, Gabriela Míčová, František Němec, Jan Kačer, Petr Štěpánek, Jiří Plachý ml., Ondřej Kavan, Luboš Veselý (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Zločin v Polné je vzrušující drama jedné detektivní historie. V roce 1899 na Bílou sobotu byla na cestě mezi obcemi Věžničkou a městečkem Polnou nalezena mrtvá dívka, švadlenka Anežka Hrůzová. Bylo jí devatenáct let. Na hrdle měla řeznou ránu a nejspíš vykrvácela. Sexuálního násilí se vrah nedopustil. Místním lékařům se zdálo, že sražené krve na místě činu není dost, a na otázku, kde je „chybějící" krev, se hned našla pohotová dopověď: Židé ji přidali o Velikonocích do macesů. K dispozici byl náhodou i potenciální vrah: přidrzlý a nepříliš chytrý mladík Leopold Hilsner, šnorer, tulák a žebrák... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (215)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Fascinuje mě, jak uživatel xxmartinxx zde zjistil, že diváci ČT jsou hloupí. O to víc hloupí, když se jim líbí tenhle film. A za diváky se mimochodem považuji i já a já tímto děkuji tvůrcům, že tento, i když televizní, film, natočili tak perfektně. Uživateli xxmartinxx pro změnu děkuji za zaškatulkování. Alespoň vím, jak na tom jsem. K samotnému příběhu dodám s radostí to, že herci neměli vysloveně chybu a i když se jedná v podstatě o soudní drama, zvládli ho odehrát tak nápaditě, že jsem se u něj nedokázal nudit od začátku až do konce. Mladej Heřmánek, Plesl a Roden zde předvedli, že i dobový televizní film dokáže být lepší, než kdejaký český film směřující do kin a v koprodukci Primy nebo Novy. Gratuluji a děkuji. Je vidět, že televize pro hloupé chytře dokáže podpořit nejeden dobrý nápad, což je, podle mě, docela pozitivní. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nadprůměrná záležitost ... alespoň co se maličko usedlé a neprůbojné české kotliny týká. Dobová atmosféra je poměrně výstižná a dokonce i nastínění charakterů jednotlivých postav má solidní úroveň. Jen odskoky v ději ... a v čase jakoby nepřicházely v ty správné okamžiky - vůbec střih není úplně nejzdařilejší, protože v některých případech dosti nešťastně narušuje provázanost jednotlivých scén. Druhá část má sice ucelenější a sevřenější koncepci, ale zase jí schází širší záběr, který by obsáhl i podrobnější a dramatičtější pohled na samotný soudní proces. Nejedná se o žádnou dokumentární dobovou rekonstrukci, takže se nebudu vyjadřovat k nesrovnalostem mezi skutečností a uměleckým ztvárněním příběhu Leopolda Hilsnerta. Zato bych ráda napsala pár vět k přetrvávajícímu nepříjemnému pocitu, který s hodnocením nikterak nesouvisí: Načasování snímku (přelom ledna a února 2016) a způsob jeho zpracování Českou televizí jako by měly nenápadně navést prostý lid k zamyšlení, k prozření - a k následnému odsouzení všech, kteří se z jakýchkoli důvodů staví nevstřícně k současné migrační vlně. Nicméně ... i když pominu prapůvodní příčiny jejího vzniku, dle mého soudu je tím pravým důvodem současných nespokojených nálad ve společnosti především chování evropských politických "elit", kterým se nedá věřit a na které nelze spoléhat - a celoplošných médií, která jim jdou při vytváření žádoucích "mediálních obrazů" úslužně na ruku. Protože tady ani zdaleka nejde jenom o jakousi zbytečnou "hysterii", o projevy rasismu a xenofobie či snad o sobecké obavy z možného poklesu životní úrovně. Co když hrajeme ruskou ruletu o budoucnost - o naši kulturu a o způsob života, o pocit jistoty a bezpečí ve vlastní zemi ? Neboť nelze bez negativních důsledků rezignovat na dodržování zákona, nechávat přes vnější i vnitřní evropské hranice volně proudit nekontrolovaný - a prakticky nekontrolovatelný lidský příval, v rámci politické "korektnosti" přehlížet nebo jen velice laxně a nedůsledně (zdráhám se napsat bázlivě, neochotně a opatrně) řešit jeho excesy a zároveň v jednotlivých státech dlouhodobě protěžovat nepřizpůsobivé a netolerantní menšiny a diskriminovat tak stále ještě vcelku spořádanou a tolerantní, avšak čím dál méně loajální neprivilegovanou většinu. Takže zpátky k věci: Snažím se o pokud možno objektivní hodnocení bez ohledu na ušlechtilé i neušlechtilé pohnutky, které k natáčení vedly a které se ho zajisté i účastnily, takže za 3,5* ()

Reklama

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Zajímavá historická událost jakožto jedna z prvních vlaštovek rozdmýchávajících nenávist vůči židům, která nakonec vyvrcholila... no, (téměř) všichni víme jak. Cením kvalitních dialogů a povětšinou dobrých hereckých výkonů, díky kterým byly veškeré scény ze soudní síně dostatečně napínavé. Výpravou je to spíše komorní, ale chválím dobré kostýmy a make-up. Karel Roden v roli TGM tradičně velmi fajn, stejně jako Jaroslav Plesl v roli obhájce. Ale jinak celkově to zpracování do podoby dvoudílné zbytečně roztahané a místy podivně odlehčené televizní inscenace s docela nudnou statickou kamerou, téměř neviditelnou režií a občas velmi nehodící se hudbou se mi vždycky úplně nepozdávalo. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak za prvé, nehraje tam Donutil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Za druhé, ČT mi konečně za mé poplatky naservírovala něco, na co se dá koukat. Právě jsem dočetl obě knihy pamětí našich posledních C a K a prvorepublikových katů (ne Mydláře), což je doba krásně se kryjící se zločinem v Polné. V knihách jsou vždy vysvětleny kriminální případy, popis pachatelů, jsou tam novinové články té doby a samozřejmě i popis poprav oprátkou na tom či onom vězeňském či soudním nádvoří. Film mi tedy perfektně sedl do noty a skvělé byly i ty zpívané vstupy. Tehdá se totiž každý velký zločin dostal do povědomí lidu i prostřednictvím pouličních umělců, kteří o mordech psali jarmareční písně a dokonce je vydávali. O pohledech a pamětních obrázcích ani nemluvě. I to v druhém díle bylo skvěle znázorněno. Udělat z Rodena Masaryka, to by mne fatk nikdy nenapadlo. Heřmánka ml. jsem nikdy nemusel, ale tady jednoduchého Hejzlara podal dobře (holt byl dobrou volbou Polesného). Jen mne udivovala jeho spisovná mluva. Pokud jste měli rádi dobrodružství kriminalistky, tohle vám sedne! Navíc ta výprava i skvělá volba herců! Za mne je to za 4 krvavé skvrny. * * * * ()

sud 

všechny recenze uživatele

Navzdory zajímavému příběhu a velmi přesné atmosféře je hlavní devizou snímku herecké obsazení, jemuž (při vší úctě k ostatním) kralují excelentní Jaroslav Plesl a Karel Roden, jež ztvárnil TGM snad nejlépe ze všech jeho představitelů. Ačkoli jsem čekal trochu něco jiného (soudní drama s vícero slovními přestřelkami mezi obhajobou a obžalobou), jsem velmi spokojen. 80%. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (11)

  • Herec Karel Roden se na roli T. G. Masaryka dlouho připravoval. Po dohodě s uměleckým maskérem Martinem Valešem si nechal růst vousy tak, aby úprava do Masarykovy podoby byla co nejvěrnější. „Společně s cvikrem, účesem a dobovým oblečením byla jeho podoba dokonalá. Jeho vizáž se připravovala vždy asi hodinu. Jeho vousy se pokaždé znovu zastřihovaly, dobarvovaly a poté se napalovaly železem, což byl dobový způsob úpravy vousů," popsal Jakub Fürst, mluvčí České televize. (rakovnik)
  • Soudní proces se natáčel v pražském Klementinu na Mariánském náměstí. Natáčelo se také na plzeňském nádraží a Hýskově u Berouna. (M.B)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v meste Plzeň a v obci Pyšely. (dyfur)

Související novinky

Zemřel herec Stanislav Zindulka

Zemřel herec Stanislav Zindulka

14.03.2019

Ve věku 86 let zemřel český divadelní, filmový a televizní herec, Stanislav Zindulka. Ten měl za sebou vystudovanou pražskou DAMU, od roku 1994 byl pak členem pražského Činoherního klubu. Mezi jeho… (více)

Reklama

Reklama