Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.

Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nevím zda je to náhoda, ale nevím proč se bratři Hádkové obsazují do takovýchto rolí. Nejdříve Hus (Matěj) a nyní dokonce Karel IV. (Kryštof). Nevím, ale nějak mi typově prostě k těmto postavám nesedí a i když si člověk časem během sledování filmu zvykne, přesto nad touto volbou vrtím hlavou. Snaha natočit důstojně vypadající životopisný film části života Karla IV. je zde zřejmá (končíme pod údery anglických mečů a šípů u Kresčaku a smrtí Jana Lucemburského). Bohužel tomu chyběla evidentně širší koncepce a také finance. Celé to na mně působilo děsně chudě a místy až amatérsky (bojové scény). Ano nebyly často klíčové, ale přesto.... Když se u mečem smrtelně zraněného vojáka musíte tomu jak chrchlá krev usmát, je něco špatně a chybu nehledejte v sobě. Celý film byl straně roztříštěný, skokový a působil opravdu velmi televizně a auspěchasně. Roky létaly sem a tam, divák co chvilku byl na mnoha místech tehdejší říše Lucemburků. Oceňuji snahu dát herce do dobových kulis, šatstva a hradů, ale někde to na mně působilo dost papundeklově... Městečko, kde měl být Karel otráven mělo sice pěkné dobové ulice, zavřenými okenicemi ale prosvítalo nebe. Za okenicemi nebyly totiž pokoje, nýbrž nic. Klasický Potěmkin. Kladu si otázku, zda náklady na papundeklové městečko s ulicemi nebyly vyšší než to natočit někde v Itálii... Je to děsná škoda dost jsem se na film těšil. Vrcholem byl rádoby gotický hudební doprovd (i když lepší než Kocábovy elektrocké kytary u hořícího Husa..). Tohle prostě nějak neumíme. Poláci, Rusové, Britové, všichni točí se ctí filmy z dějin svých národů a my jen tak divně tápeme. Cyril a Metoděj, Hus a teď Karel IV.... Prostě když na to nemám rozpočet, nevrhám se do takovéhle ságy. Raději natočím nějakou inscenaci k nějakému z klíčových roků, Záběry na 4 vymazlené těžké rytíře na koních s korouhvemi jsou super, ale když za nimi stojí jen deset chlápků pěchoty... říkáte si kdepak jsou asi ostatní? :-) ! Chtěl bych napsat, že film byl důstojnou poctou našemu králi a císaři, žel nemohu i když bych mu to k těm 700 let výročí strašně přál. Dávám jen dvě pečeti. * * ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

50 %. Začnu tím lepším a to je fakt, že kostýmy jsou v tomhle filmu krásné, kamera sem tam taky, pokud tu někdo umře, tak skutečně vidíme krev (na rozdíl od starším televizních inscenací), a Stanislav Majer je jako Jan Lucemburský vážně dobrý. Nad Hlasem pro římského krále ale jinak šťastná hvězda nestála. Tvůrci si měli především přiznat, že důležitých úkolem při realizaci historického filmu je zjednodušovat, škrtat, vypíchnout to důležité, a že historická fakta mají v tomhle případě sloužit dramatu, ne ho zabíjet. Pokud to nedokázali, měli radši natočit dokument. A pokud jim tak ležela na srdci historická věrnost, měli ostatně Voříškové pořídit blonďatou paruku a vypustit Karlův most v roce 1333 a duchy na Pražském hradě. V Hlasu pro římského krále po sobě postavy metají tituly a citáty z Wikipedie a je to stěží snesitelné, když to dělá špatný nebo průměrný herec. Přitom právě dialogy a interakce postav jsou tou správnou cestou, když si nemůžu dovolit okázale rozhazovat na výpravu filmu. Pokud tohle měl být dárek k sedmi stým narozeninám největšího českého vladaře, tak ho Česká televize moc neuctila. ()

Reklama

Karlas 

všechny recenze uživatele

Opusťme touhy po režijních monumentech božského Scotta a Camerona a vraťme se do naší rozkvetlé zahrádky v české kotlině. Nezbývá než poklona úsilí tvůrců, kteří se snaží vyprávět o předvečeru Zlatého věku naší země. Přimlouval bych se i za natočení druhého dílu tohoto historicky-dokumentárního dramatu. Samozřejmě hvězda navíc pro povzbuzení českých srdcí nadšených filmařů. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Moc mi neseděl způsob vyprávění postavený na spoustě flashbacku ze života Karla IV, přičemž to celé je oramováno příběhem z volby Karla za římského krále. Celé to na mě místy působilo jako toporna hodina dějepisu. A když se z ní občas vybočilo (viz zejména Karlův sen, v níž se mu pote, co ve válečném leženi obcuje s nějakou lehčí děvou, zjevuje jeho matka) působí to trochu bizardně. Kryštof Hádek coby představitel hlavní postavy sice vcelku obstojný, ale nikterak výjimečný. Třeba ve srovnání s Jaromírem Hanzlikem. ()

Lucasion 

všechny recenze uživatele

To jsem měl teda trošku větší očekávání, než skvělou výpravu a čtyřipět scén s Voříškovou. Pravda je, že zmapovat život Karla IV. by ve filmu trvalo setsakra dlouho a proto se film musí vypořádat pouze se zápletkou mladého Karla (Kryštof Hádek) a jeho složitou cestu nejen na Český trůn, ale i Císařský post. Na tuzemskou tvorbu to má super kostýmy i výpravu. Rychlý střih a přeskakování děje mi naopak nesedí. Moje oblíbená Terezka Voříšková se na scéně nikdy moc dlouho neohřeje. Svým skvělým kostýmem rozjasní scénu, aby vzápětí hned opět zmizela. Dějově mně film moc nezaujal, naopak mi přišel docela dlouhý a natahovaný. Finále se mi naopak líbilo. (50 %) ()

Galerie (58)

Zajímavosti (5)

  • Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)
  • Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)

Reklama

Reklama