Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Na Zemi se objevil nový, neznámý ekosystém. Každý, kdo se ho rozhodl prozkoumat, v něm nenávratně zmizí. Až na manžela mladé bioložky, která se teď vydává v jeho stopách, aby pochopila, proč se tak změnil. (Cinemart)
Videa (13)
Recenze (746)
Některé filmy vlastně stojí za to si odložit na dobu, kdy pomine PR masáž, vlna recenzí i výkřiků na sociálních sítích a databázích. Člověk pak k nim může přistoupit do značné míry oproštěný od balastu ohlasů i očekávání. Zrovna "Annihilation" je případ díla, kterému právě čistá a otevřená mysl nejen prospívá, ale do značné míry ji vyloženě vyžaduje. Nejedná se totiž o sci-fi zakládající si na vědecké věrohodnosti, ale naopak na čirém úžasu z nových světů a forem, přičemž diváky vybízí k ponoření se do nich. Podoba fauny a flóry zde může evokovat apokalypticko enviromentalistické vize Hajaa Mijazakiho. Jenže na rozdíl od jejich ekologické logiky příčiny a následku, potažmo snahy posunout se z parazitismu směrem k symbióze, zdejší svět nemá logiku, smysl či cíl. Jeho jediným principem je asymilace a transformace bujením. Garland do své volné adaptace stejnojmenné předlohy vnáší motivy ztráty, sebedestrukce a současně doplňuje páteř možného výkladu celého vyprávění jako metafory pro turbulentní dynamiku vztahu dvou lidí a jejich složité cesty zpátky k sobě, přičemž na konci oné cesty nevyhnutelně nemohou být stejní jako na začátku. Nicméně nejen díky své záměrné enigmatičnosti "Annihilation" nejlépe funguje jako expedice do jiného světa, který je právě díky své groteskní monstrozitě, zneklidňující nestálosti i přízračné kráse nebývale podmanivý. V dnešní záplavě blockbusterů vydávajících se na nové planety, které ale zůstávají příjemně konvenční, se Garlandovi podařilo navrátit do filmu element fascinovaného úžasu. ()
Kdo by to čekal, že by se z nenápadného snímku mohl vyklubat tak skvělý film s originálním nápadem a sázkou jen na hlavní ženské postavy. Film se sice rozjíždí pomalu, ale tím vás postupně vtahuje hlouběji a hlouběji do děje, stejně jako aktérky, které jdou do samého středu neznáma. Konec mě opravdu uchvátil a to nejen atmosférou a příběhem, ale hlavně hudbou, která neskutečně dokonale pulzovala a skvěle pasovala do nově se vytvářejícího ekosystému. ()
"LEAVE ME THE FUCK ALONE." ------------ Paramount mal pocit, že film bol príliš intelektuálne komplexný a masy radšej uvítajú niečo pre mozog jednoduchšie. S nejakými prvotnými pocitmi som radšej počkal do zhliadnutia, no a po ňom sa sám seba pýtam, ako to mohlo byť ešte jednoduchšie? Ja viem, že spoločnosť ide do sračiek a jej dekadentný smer je nezastaviteľný, ale že by Annihilation bolo ťažko stráviteľné pre mozog? Veľmi smutné. No nič, implicitná agenda to zakryje bez problémov. Slabé dve hviezdičky za Natalie a pôsobivé zábery, či už harmonickej zelenej, alebo podmanivo farebnej, zmutovanej krajiny. ()
Kontakt pro genderově zmatené 21. století. Není to rozhodně béčko, ale ani hollywoodské sci-fi áčko, spíš takové A- Kdo ví...anebo se nám možná Alex Garland snažil nastínit, jak bude brzy vypadat genderově vyvážený hollywoodský blockbuster...po remakeovaných Ghostbusters vyšlapává cestičku filmů bez mužských hrdinů... ()
Snad jen někdo, kdo nikdy o někoho nejbližšího nepřišel, může říct, že flashbacky plné těch nejsilnějších pocitů i nejpalčivějších výčitek, neplnily svou úlohu dokonale, nebo dokonce přecházely v nudu. Právě v nich se Natalie Portman ukazuje jako poklad a nejsprávnější volba pro hlavní roli. Její upřímné slzy nebo soustředěný výraz mě provedly po světě, kterým Garland naťukává všechny očividné či nenápadné zdroje (Příchozí, Vetřelci, Prometheus nebo Fontána), ale nikdy do inspirace nezabředne. Pokaždé z nastalé situace vybruslí originálně a než bys řekl maják, začíná snad i vážně tvořit onu novou klasiku, o které trochu zaskočeně mluvily zahraniční reakce, ať už díky vizuálu, žánrovému záběru nebo pointám. Jediné, co mě mrzí - a tvůrci jsou v tom nevinně - je fakt, že jsme si Annihilation mohli vyzvednout až na Netflixu. Hardyho kamera i neutuchající překvapení z nového světa byly určeny i pro evropské stříbrné plátno. ()
Reklama