Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Paul HenggeKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Zbigniew PreisnerHrají:
Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, André Wilms, Andrzej Mastalerz, Hanns Zischler, Norbert Schwarz, Halina Łabonarska, Artur Barciś (více)Obsahy(1)
Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.
Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
"Svoj príbeh nesmieš nikomu rozprávať, nikto by ti neveril..." Áno, príbeh je úžasný aj takéto príbehy písal život a napísal ich tisíce. Vždy hovorím, že 2. svet.vojna - hotová studňa na filmy. Výborne je zobrazená tá tenká deliaca čiara medzi dvoma ideológiami - fašizmom a komunizmom. Asi sám hlavný hrdina to nechápal, chcel len prežiť. Scéna z kostola, kde Poliaci márne prosia Boha v modlitbe, aby im zoslal z neba cukríky je úžasná. Boh to nedokázal, ale súdruh Stalin, to je iný level...Nechtene humorných scén je tu viac a najviac ma pobavil výklad učiteľa na tému - "Ako poznáme Žida". Nemecká strana je tu vykreslená pomerne dobre, je to zmes chorých , ale i dobrých ľudí a tak to má byť. A. Holland natočila výborný film, ktorý ma upútal a nemám nič zásadné, čo by som filmu vytkol. Akurát ten obraz na Čt art som čakal kvalitnejší, aj vzhľadom na rok výroby 1990, čo zas nie je tak starý film. 80%. ()
Z části naivní pohled hlavního hrdiny na válku, mu zřejmě umožní v několika vskutku absurdních zvratech, tyto válečné léta přežít. Skrývání své podstaty a víry je s jeho tělesnou "úpravou" těžší a těžší ... ale přesto se to onomu chlapci daří ... ač je jako žid v podstatě stále obklopen "nepřáteli", kteří o jeho původu nemají ani ponětí ... Jiný pohled na válku, stojí za shlédnutí! ()
Sorry, ale mě to přišlo pitomé.. Fakt bych rád věděl, jak to bylo doopravdy, protože tenhle scénář (a dost možná i předloha) je evidentně hodně přibarvená, z prstu vycucaná absurdita o chybějící předkožce a řetězci náhod tak uměle vykonstruovaných, že to musí trhat oči každému se smyslem pro realitu.. Má to pár fajn scén (vypíchnul bych průjezd ghettem), ale dost mizernou režii.. Celou dobu to na mě působilo, že herci vůbec neví co mají hrát.. Jakoby dostali jen úplně základní pokyny typu "přejdeš zprava doleva a řekneš repliku".. Celé je to toporné, nepřesvědčivé, působící jako naivní filmařská póza.. Takové diletantství s ambicí.. Prostě, za mě je to slabé, tu "pravdivost příběhu" tak jak je přednesen fakt nežeru a tleskat tomu, jen proto, že se to zase otírá (a opírá) o utrpení židů, se mi fakt nechce... Někde mezi 2 a 3.. ()
Ach, Evropo, Evropo... 1) Už dávno vím i z vlastní zkušenosti, že nejbizarnější příběhy nepocházejí z per spisovatelů či scénáristů, ale prostě se dějí. Je zbytečné diskutovat o tom, zdali dílčí scény proběhly tak, jak jsou zobrazeny ve filmu, to je přece úplně jedno. Existencionální příběh zubožené Evropy nemohl ani Kafka napsat lépe._____ 2) 42letá Agnieszzka Hollandová ve svém snad nejlepším filmu prokazuje svůj, jak píše komentátor gudaulin****, cit pro výběr atraktivní látky._____ 3) 21letý Marco Hofschneider (Salomon) zde zahájil svou dosud vcelku úspěšnou hereckou kariéru._____ 4) Na průjezd tramvají lodžským ghettem nezapomenu._____ 5) Zasvěcený obsah: Letní filmová škola. ()
Ani sa mi nechce veriť, že by toto všetko mohol niekto zažiť. Kvalitná remeselná práca všetkých zúčastnených je jedna vec, fakt, že nemám rád filmy o dejinách 20. storočia, lebo som nimi presýtený je druhá vec a osobná zainteresovanosť režisérky na téme je vec tretia. Jedno, čomu nerozumiem je akútna potreba poľských režisérov reflektovať vo filme "vlastné dejiny." ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)
- V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
Reklama