Bratříček Karel

• Polsko Braciszek Karel (více)

Karel Kryl polskýma očima. Nový pohled na legendárního písničkáře, který se stal symbolem Pražského jara, přináší ve svém portrétu režisérka Krystyna Krauze. (Artcam Films)

Recenze (70)

klukluka

Polákům máme co vracet a rozhodně se k nim nechováme tak, jak by si zasloužili. Tento film je toho jasným důkazem. Dělají toho pro nás mnohem víc, než my pro ně. Jsou to naši skuteční, přesto odmítaní přátelé. Tohle mají společné s Karlem Krylem. Tohle může být to pouto, které je tak sbližovalo. Láska k Čechům, kteří o jejich lásku nestojí. Naneštěstí nepochopili, že se není třeba trápit pro někoho, kdo jejich lásky není hoden. Pro nás- pro to tupý, tradičně zbabělý a nově navíc prachama zaslepený stádo. Nedávno zemřel francouzský herec Jean Rochefort. V jednom z posledních rozhovorů řekl, že prožil život, jaký si vysnil. Obávám se, že Karel Kryl ten pocit neprožil ani hodinu v kuse. Byl to ten typ člověka, který se nedokázal oprostit od pochybností o nespravedlnosti světa. Podíval se do zrcadla a bylo to tam. Na lidi měl příliš vysoké nároky a jeho očekávání stran jejich zásadní nápravy byla naprosto nereálná. K tomu měl ve své samotě a životním stylu starého mládence příliš mnoho času o všem přemýšlet. Věřím, že by mu od toho trápení částečně odpomohla rodina, zejména vlastní děti. Nebylo mu ale bohužel přáno ani v tomto ohledu. Byl to nešťastný, protože nemilovaný trubadúr. O jeho lidských a uměleckých kvalitách ale nemůže být pochyb. Odpočívejte v pokoji, malý velký Pane. ()

Snorlax

Krásné, dojemné a hlavně opětovně dokazující, že od Poláků se máme hodně co učit. Jen mi není úplně jasné, proč dostal tolik prostoru Hutka, který jako obvykle nedokázal vypotit nic zajímavého, takže opět mluvil vlastně jen sám o sobě. Ve stínu Kryla je jeho malost ještě markantnější, než když si plácá jen tak sám. ()

Lukrecie

Premiéra Lucerna "Malý národ potřebuje velké legendy." Ač malý vzrůstem, byl obrovskou osobností. Nikdy neuhnul ze svých morálních zásad ani o píď. Celý život se zasazoval o hodnoty jako je pravda, láska a spravedlnost. Je smutné, že také kvůli tomu byl mnohdy nepochopen, nepřijímán a bohužel cizincem ve vlastní zemi. Byl taktéž vizionářem, překonal dobu. Je tristní, že historie se opakuje, více takových lidí je třeba v každé době. Ukázal nám, že je třeba charakterní opozice, jež hlásá pravdu. Tento dokument má obrovský význam. Je třeba, abychom takovou pochodeň nesly dál! Líbila se mi závěrečná slova režisérky. Čím to je, že ty nejlepší české osobnosti mají vždy ten největší ohlas v cizině??? ()

sportovec

Výstižná Radkova slova poněkud dost smývají řadu falešných idylizací normalizace; nejen dodavatelskoodběratelské vztahy dávaly té době tu žluklou chuť-pachuť, která devastovala i původní ideály komunistického hnutí, jak je vyjadřovala např. Rosa Luxemburgová. Zaparátničtění ideálu i jeho polistopadové pokračování a jeho odrazy-rezonance - asi právě v tom je Krylovo nadčasové poselství. ()

herr_carter

Všechno co patří ke Krylovi a je spojené s jeho tvorbou a tím jak žil, patří k tomu nejlepšímu - toto je zrovna vyprávěno polskýma očima a řada věcí patří k ne zcela tradičním klasickým dokumentárním věcem, líbilo se mi moc..je mi vždycky smutno, když se vcítím do tohoto umělce, který bojoval s větrnými mlýny.................moje hodnocení = 10 z 10. ()