Reklama

Reklama

Dreyfusova aféra

  • Francie L'Affaire Dreyfus (více)
všechny plakáty
Krátkometrážní / Drama
Francie, 1899, 13 min

Obsahy(1)

Krátky film opisuje vtedajšie aktuálne udalosti, ktoré rozdeľovali verejnosť vo Francúzsku v súvislosti s Dreyfusovou aférou. (Marek1991)

Recenze (19)

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Prvý cenzurovaný a zakázaný film! Vznikol ako retrospektíva skutočných udalostí. Zaoberá sa aférou kapitána Alfreda Dreyfusa, ktorý bol obvinený zo zrady. Táto aféra riadne rozvírila verejnú mienku vo vtedajšom Francúzku. Pre mňa osobne veľmi zaujímavé a to nielen vzhľadom k tomu, aké nezmysli sa zvykli v tej dobe filmovať. Toto je príbeh natočený na základe skutočných udalostí a to kvitujem a oceňujem. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Jeden z ranných snímku tohoto francouzského kouzelníka a velikána. Ve své podstatě se na tomto snímku podílel úplně sám a to jak na režii tak na scénáři ale i na kameře. Méliés líčí v osmi scénách zkonstruovaných ve studiu-celý průběh Dreyfusovy aféry, od zatčení až po udělení milosti. Vychází přitom z četných dokumentárních fotografiích a kreseb, které zčásti se značnou věrností převedl do svých pohyblivých obrazů. Méliés se jednoznačně v tomto svém filmu přiklání na stranu odsouzeného-a omilostněného-důstojníka Alfreda Dreyfuse. Aféra s židovským důstojníkem vyvolala nejtěžší vnitropolitickou krizi francouzské třetí republiky. Film měl tenkrát výrazný úspěch i v zahraničí a to jen díky výraznému finančnímu úspěchu. Krásná scéna ve filmu je ta po vyhlášení rozsudku mezi zpravodaji kde lítalo vzduchem takřka vše co se komu v tu chvíli dostalo pod ruku. Vzhledem ke stáří snímku a k oné kvalitě dávám za 3*. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Samozrejme, z hľadiska filmovej histórie má Mélièsov film významné miesto. Ako niekto v komentári poznamenal, ide zrejme o prvý hraný dokument. Režisér zachytáva udalosť, ktorá zatriasla francúzskou spoločnosťou pred pár  rokmi, s pomocou hercov v zhruba minútových výjavoch. Jednotlivé etapy procesu/ výjavy sú predelené titulkami. Obvinenie z vyzradenia tajomstva, súd, rozsudok, vyhnanstvo, revízia súdu, postrelený advokát, samovražda skutočného páchateľa (vyzradzovača tajomstva). Napriek filmovému priekopníctvu je však desaťminútový film veľmi plochý, s minimom okúzľujúcich trikov. Jednoducho známemu fantazijnému režisérovi-hračičkovi táto "vážna" poloha veľmi nesadla. Poznámka: Aféra s Dreyfusom pobúrila spoločnosť aj kvôli antisemitskému ladeniu procesu aj spoločnosti. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Tvůrci této doby zachycovali filmy významnou událost. Méliés se v tomto filmu politicky angažuje – je na straně Dreyfuse. Nevadilo mu , že film rozsekali na mnoho minutových kousků. Dreyfus obviněn , že vyzradil státní vojenské tajemství týkající se nového typu děla. Odsouzen na galeje do francouzské Nové Guajány. Francie je rozdělena pro Dreyfuse a na antidreyfusáky. Objeví se dopis, na jehož základě Dreyfus odsouzen, další scéna pravý autor jde do vězení a podřeže si hrdlo. Dreyfus je z Dábelských ostrovů přivezen zpět lodí do Francie za bouřkové noci (všimněte si jednoduché Méliésovy animace blesků) City občanů jsou rozjitřené, šíří se antisemitismus. Další díl advokát Dreyfuse je postřelen, na ulici ho ošetří jedině anarchista. Další díl Dreyfus se ve vězení v Rennes setká se svou ženou, kterou čtyři roky neviděl. Další díl hádka mezi novináři na obnoveném procesu, četníci musí vyklidit soudní sál. Vojenský soud v Rennes – D. uznán vinným s pěti hlasy proti dvěma s polehčujícími okolnostmi. Prezident mu udělil milost. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Hraná reportáž, původně o 11 obrazech, v současnosti je jich dostupných pouze devět, obraz druhý ( La Dégradation) a jedenáctý (Dreyfus allant du lycée de Rennes à la prison) jsou považovány za ztracené. Na svou dobu svým zpracováním naprosto nadčasová záležitost, zatímco ostatní filmaři v té době točí povětšinou potřásaní rukama, padající kočky či tančící indiány, Melies přichází se skutečným příběhem, navíc takovým, který tehdy hýbal celou Francií, vůbec si nedokážu představit jakým způsobem musel působit na tehdejší diváky, to musela být naprostá bomba, něco podobného bychom dnes asi zažili při přistání mimozemšťanů a z nedávné historie se dá vzít za příklad třeba cesta na Měsíc v roce 1969 ( a jak příznačné, že ji Méliès taky zpracoval). Už jen za tuhle představu pálím jasných pět a v hluboké úctě smekám před uměním pana režiséra. ()

Zajímavosti (1)

  • V části "Bitva žurnalistů" Méliès napodobuje styl filmových aktualit, ale ostatní části jsou živé obrazy silně připomínající kolorované rytiny uveřejňované v tehdejších tiskovinách. (everlong)

Reklama

Reklama