Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Anderton

Frigo na mašine je jeden z najvtipnejších, najakčnejších a najsvižnejších filmov, aké som kedy videl. Nemyslím iba v tejto kombinácii dokopy, ale aj jednotlivo. Keaton si skvele napísal jednotlivé scénky, ktoré sú vždy vtipné. Čo by sme dnes dali za takú komédiu, kde sa môžeme zabávať od začiatku do konca. Nápad akejsi road movie na lokomotíve je geniálny a použitý prvý krát, všeobecne možno považovať Friga na mašine za prvý road movie film kinematografie. Aspoň ma teraz žiadny iný nenapadá. ()

DaViD´82

Nový hudební doprovod Tokyo City Philharmonic Orchestra pod vedením Joea Hisaishiho dodává úžasnou šťávu. Pro některé může být výhodou, že to není klasicky groteskově ztřeštěné; je zde vše od lásky, situační komiky, války, honiček... Prostě vše v čistém kondenzátu klasické zábavy. Navíc je to echt akční a dynamické, nejen na svou dobu. Buster Keaton si zde splnil svůj velký sen co se týče vlaků. Nebýt slabší prostřední pasáže ve velitelském sídle Unie a útěku z něj, tak je to bezchybné. Ovšem i tak je to geniálně jednoduché, jednoduše geniální. ()

igi B.

Ač k dnešku stár neuvěřitelných 80 let (!) - působí formou vyprávění a prací kamery až velmi moderně a nebýt komických výstupů B.K. a jisté nadsázky celého příběhu, šlo by (myslím že i dle dnešních měřítek) o regulérní válečné drama s milostnou zápletkou a vlastně i o akční film. Myslím proto, že není zcela relevantní nazývat tenhle film groteskou - a zvláště pak jej nějak srovnávat se skutečnými krátkometrážními němými groteskami té doby i třeba s filmy Ch. Chaplina. Každopádně je to skvělý a stále okouzlující film, vskutku po právu jeden ze základních pilířů zlatého fondu světové kinematografie... ()

Kothy

Tento film není ani tak zajímavý díky svému ději, ale spíš zpracováním. Celé to totiž stojí na šílených kaskadérských kouscích, které tu Buster Keaton neustále předvádí. Je to také můj první němý film, takže oceňuji i práci s hudbou. Celé je to vlastně o člověku, který se snaží dostat do konfederační armády a zároveň zachránit svou milou. Na své cestě zažívá dost šílená dobrodružství. Je to i dost akční. Zaujalo mě hlavně to, co všechno s těmi vlaky dovedli... ()

duklak2

Bájný Frigo. Film, nebojím se to říci, dle mého názoru vzkvétá. Zraje jako víno. Je to "pohádka" v dnešní době. Po zhlédnutí se lehce pousmějeme a přemýšlíme, jak se některé "efekty" točily před mnoha a mnoha lety. Nedávno jsem zjistil, že Frigo na mašině se řadí mezi nejdražší němé filmy. Ani se tomu nedivím. Ale stál za to. Pan Keaton nebyl herec, myslím, že si ani neuvědomoval, že hraje. Byla to osoba plná života. Měl jsem z něho pocit, že chce divákovi předvést nejlepší výkon. Povedlo se mu to. Výsledek opravdu stál za to. Velmi si cením tohoto snímku, který mám na VHS i DVD. Řadím tento "materiál" na nejvyšší pozice v mé "skromné" filmotéce. Nikdy na pana Friga nezapomenu. ()

Zajímavosti (30)

• Značnou část rozpočtu spolkla scéna s hořícím mostem. Propadnout do vod Row River se měla záložní třetí lokomotiva nahrazující Texas a Buster Keaton (Johnnie) odmítl jakékoli riziko, že se jeho záměr nepovede – neměl totiž peníze ani na další stroj, ani na případné zbudovaní nového mostu. Na místo nainstaloval šest kamer, tisíc komparzistů, k nimž se přidaly další tisíce čumilů. Pád do řeky se povedl a Keaton celou situaci ještě vyšperkoval figurínou strojvůdce v kabině Texasu. Okolní diváci si toho nevšimli a křičeli hrůzou, že muž na svém stanovišti zahynul. Tato scéna stála 42 000 amerických dolarů, navíc hořící most přeskočil do lesa a způsobil požár, k jehož likvidaci přispěl i filmový štáb a komparzisté. (classic)
  • Nezaměnitelný komik Buster Keaton, zvaný též „Kamenná tvář”, postavil ideu filmu na memoárech Williama Pittengera „Velká železniční honička”. Ačkoliv sám pocházel z oblasti Unie, rozhodl se změnit historii a příběh vytvořil z pohledu otrokářského Jihu. Navíc mu hodlal vtisknout komediální ráz, což mu přineslo nemalé problémy. (classic)
  • Paradoxní je, že jak si Američané většinou pečlivě hlídají autorská práva, tady došlo ke značnému pochybení, proto je film de facto veřejně přístupný a z toho důvodu existuje na internetu i streamovacích webech mnoho variant s různým vročením – většinou se jedná o kopie velmi špatné kvality i střihu. (classic)