Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Big Bear

Když jsem to viděl poprvé nezaujaly mně ani tak gagy, jako spíš stopáž odpovídající dnešním snímkům i zdařilá kamera a celková akčnost. Do té doby jsem byl zvyklý na krátké spíše studiové grotesky a najednou hoďka a půl akce s Busterem Keatonem v exteriérech. Gagů jsem tam čekal víc, ale i tak klobouk dolů. * * * * ()

D.Moore

Netvrdím, že jde o jednoznačně nejlepší film Bustera Keatona (z mého pohledu s ním o tento titul soupeří Frigo jako Sherlock Holmes a Plavčík na sladké vodě), ale je to skvělá podívaná, které nelze vytknout vůbec nic. Propracované akční scény, kouzelný humor, poněkud netradiční, ale působivá válečná atmosféra, kaskadérské kousky jedna báseň... Kéž by se Buster dozvěděl, kolik lidí dnes tenhle famózní biják, jenž v době vzniku kritika strhala, bezvýhradně zbožňuje. ()

Mahalik

Boží! Buster Keaton aka Johnny Gray feat. lokomotiva. Naprosto úchvatná němá groteska, která mi nečekaně vyrazila dech. Věřte, že já nepatřím mezi fanoušky němého filmu (povětšinou z nich mám strach) ovšem Buster je, co se týče komediálnosti a mrštnosti, daleko předaleko před Chaplinem, takže palec nahoru (pro mě...)__ Na The General mě především zaujala monumentálnost některých scén. Například finální bojová scéna, kdy se vojácí brodí přes řeku a všude jsou vidět čoudy z děl, dojde vám, že Frigo na mašině vůbec nebyl levnou záležitostí (mašina padající z mostu je skvělá). Navíc Keatonovo komediálnímu talentu se prostě nejde nesmát. Nečekaných 95% a chci mít takový elán do života jako B.K. .... ()

eraserhead666

Po Frigovi v balóně, v němž se balón objevil sotva na dvě minuty, jsem se tohole trochu bál. Ale chyba lávky... Keaton dokázal takřka nemožné. Více než půlka filmu se odehrává pouze na mašině a ani vteřina z toho nenudí. Až jsem nechápal kolik toho zajímavého se dá na tak malém prostoru vymyslet. Navíc, jako železničář velmi oceňuji dnes již takřka historický exkurz do doby, kdy železnice byla opravdu něco, ne jako dnes. Vždycky jsem přemýšlel, proč že mě ty staré němé filmy tak baví, co je na nich tak zajímavé. Jasně, černobílý formát je samozřejmostí, ale ten je i u mluvených filmů. Až u tohohle filmu mě to trklo - ta statická kamera. Všechno je na hercích, kamera tomu vůbec nepomáhá, jen to zabírá. A mě se ten nehybný obraz, ten nepohybující se, statický záběr, strašně líbí, protože to vytváří neozapomenutelnou a velmi zvláštní atmosféru. Frigo na mašině je skvělý film. Velmi nápaditý, pravděpodobně na svou dobu velmi nákladný, obrovsky strhující, krásný... ()

Davered

Nesporným vrcholem Keatonovy tvorby je o tři roky starší Navigator, (žel v Česku méně známý) jenž je se "slavným" Frigem na mašině kvalitativně nesrovnatelný a jeho slavnější následovník z něj mnohé gagy kopíruje. Jediné čím je Frigo na mašině výjimečný je, pro němou grotesku zcela netradiční, "epická rozmáchlost", další klady se mi však hledají těžko... ()

Zajímavosti (30)

• Natáčelo se v Oregonu, a to z důvodu existence úzkorozchodných tratí, po nichž mohly jeho lokomotivy jezdit. Dvouměsíční pobyt, během nějž filmový štáb převezl na místo natáčení tři stroje a 18 vagónů, rekvizity a kulisy (z nich postavil filmové městečko Marietta), financoval producent Joseph M. Schenk částkou 400 000 amerických dolarů. (classic)
  • Americký filmový institut označil v roce 2007 Friga na mašině jako 18. nejlepší film všech dob. (Kulmon)
  • Lokomotíva Generál bola počas americkej občianskej vojny naozaj ukradnutá. (Raketoplan)