Slavný film o zradě, kolaboraci a především o morální odpovědnosti jednotlivce, se odehrává na malém městě v době začínající heydrichiády. Sledujeme osud tří nevinných maturantů, kteří se stanou obětí msty, jež v dané době nemůže mít jiné, než tragické vyústění. (Filmexport)

TV spot 1

Recenze (755)

Falko

Jeden z najlepsich ceskoslovenskych filmov z obdobia 2. svetovej vojny, aky som videl. Kruta doba, v ktorej stacilo povedat jedno krive slovo, alebo si z niekoho urobit srandu v novinach a moze to mat katastrofalne nasledky. Treba vidiet... 15.04.2010 ______ František Smolík - (Profesor Málek) +++ Jana Brejchová - (Jana) +++ Ivan Mistrík - (Vlastík Ryšánek) +++ Jan Šmíd - (František) +++ Petr Kostka - (Honza) +++ Rudolf Hrušínský st. - (Zajíček) +++ Zuzana Stivínová - (Vlasta) +++ Jiří Kodet - (Zajíček ml.) +++ Hudba: Zdeněk Liška +++ ()

Rocky62

Tenhle brilantní snímek mi mnoho dal, jednak jsem si začal více vážit starých českých filmů a herců, (vynikající František Smolík a mladičká Jana Brejchová) a také jsem konečně pochopil, jakými hrůzami si tehdy ti lidé museli projít, slovy nepopsatelná atmosféra jejíž vykreslení se tak dokonale jako to je v tomto filmu asi už nikdy nepodaří, přiznám se, že při závěrečném proslovu F. Smolíka ke studentům mi ukápla slza. ()

Arsenal83

Právom jeden z top filmov na tejto stránke. Fantastickí herci podali udalosť z najkrúšnejších časov 20. storočia tak verne, že je divák úplne vtiahnutý do deja, do doby a jej atmosféry. A pritom nešlo až o tak „veľa“. Smrť troch študentov je ničím oproti miliónom, ktorí boli pozabíjaní v tej dobe pre nič. V dobe, kedy bol človek len kusom mäsa a neplatil žiadny morálny vyšší princíp. Páči sa mi, že snímok bol natočený za socializmu, no nenesie v sebe ani náznak komunistickej propagandy. Film nesie silnú myšlienku absurdity, boja proti útlaku a samozrejme odporu voči nacizmu. ()

Big Bear

Heydrichiáda ve své celé ,,kráse''. Střet bezstarostnosti naivního mládí, se světem dospělých. Toho času velmi brutálním světem protektorátu Čechy a Morava úpícím pod naleštěnými nacistickými holínkami. Ladislav Smolík zde asi zahrál svoji životní roli. Skvěle natočeno ! Tady není potřeba víc dodávat, to se musí vidět ! * * * * * ()

Slartibarkfast

Dokonalé vykreslení mrazivé atmosféry v nacistické okupaci, přesněji po atentátu na Heidricha. Doba, ve které každé slovo mohlo znamenat smrt. Pro mně v zásadě skličující a velmi dojemné drama o osudu tří studentů a jejich blízkých. Patrně jedno z nejlepších ztvárnění, kde se pocit zmaru a beznaděje naprosto bez varování přenese na diváka. Pro některé lidi povinný snímek.. 100% ()

Zajímavosti (19)

• František Smolík s viditeľnou nevôľou prijímal občasné režijné pokyny, aby ubral na patetickosti svojho prejavu. Keď režisér Krejčík vzniesol rovnakú požiadavku aj pri natáčaní Malkovho (František Smolík) záverečného prejavu, herec sa už neudržal a dôrazne oponoval, že tak emocionálne vypätý monológ nemôže hovoriť stroho a civilne. (Raccoon.city)
  • Film byl několik let zakázán v Západním Německu, kvůli údajnému antiněmectví. (Zdroj: ČSFD)
  • Pro hlavní roli ušlechtilého představitele a statečného profesora, studenty přezdívaného "Vyšší princip", původně Jiří Krejčík zvažoval Jindřicha Plachtu. Nakonec však z tohoto sešlo, poněvadž v době, kdy se začal námět natáčet, byl už Jindřich Plachta po smrti. Roli režisér nabídl Františku Smolíkovi, který se svým velmi sugestivním hereckým projevem v této roli proslavil. (Karlos80)