Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (441)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dokonalý film se pozná třeba i tak, že může být sebevíce dlouhý, svým bravurním tempem a především schopností svou obsáhlou délku ale dokáže nejen utáhnout ale též vytěžit. A to následně až tak dobře, že je divák klidně film dlouhý až tři hodiny zhlédnout v téměř jednom kuse. Za mně jde takhle naprosto skvěle v kostce popsat jeden z nejznámějších filmů režiséra a scénáristy Stanleyho Kubricka, jednoho z největších filmových vypravěčů v dějinách kinematografie. Doteď jsem měl ke Kubrickovi takový ten vztah, že každým jeho filmem k němu mám větší a větší úctu a mám snad i víceméně každý zhlédnutý film od něj radši a radši. A Barry Lyndon je pro mně nově moje nejoblíbenější Kubrickovka, která strhla z trůnu Olověnou vestu. 184-minutové historické drama je dokonalé ve všech aspektech- Barry Lyndon má silný příběh se zajímavým protagonistou, vizuálně je naprosto dokonalý a je skutečně perfektní ve všech detailech. Z pozice historického dramatu se musí ocenit dobové kostýmy a výprava, z pozice filmového epického díla zase naprosto strhující libovolná pasáž. S tím jak se divák naladí na skutečně výrazně pomalé tempo bude výrazně souviset jak bude na Barryho Lyndona reagovat, jakmile ale na pravidla přistoupí tak ho skutečně čeká totálně dokonalé mistrovské dílo, které v sobě má velkou sílu a v hlavním hrdinovi se ve finále dokáže divák najít. Barry Lyndon sice rozhodně není žádný svatoušek a často docházelo u diváků k tomu názoru, že mají problém s tím, že nemůžou s oním protagonistou, hrdina ale touží především po uznání a respektu a to chce víceméně každý z nás (i když si to asi přece jen ne všichni přiznáme....). Lyndon sice v tomhle svém přání zachází opravdu daleko, přece jen jde ale o bravurně napsaného anti-hrdinu. A Ryan O´Neal je v této roli naprosto fantastický a Kubrickova tahle sázka na neprovařené jméno vyšla. Ani předtím ani potom už O´Neal tak výraznou roli ve své kariéře nezažil, jeho výkon v Barry Lyndonovi je ale fenomenální a nikdo mu ho už nesebere. Barry Lyndon má především spoustu vrstev- Dá se v něm velmi výrazně objevit forma jisté satiry, naprosto bravurně pracuje s veškerými zásadními charaktery, libovolný záběr je vizuální pastva pro oči. Především s osvětlením se ve filmu pracuje pouze pomocí přirozeného světla a svíček a to kvůli autentičnosti. Kubrick při téhle adaptaci románu Williama Makerpace Thackerayho zašel až tak daleko, že si vypůjčil 50mm čočky od NASA. Především si ale dal Kubrick opravdu práci s každým libovolným detailem. Kubrickova mistrovská schopnost pracovat s těmi největšími detaily je prostě naprosto obdivuhodná a právem patří mezi nejslavnější filmové režiséry a především nejznámější filmové puntičkáře. Barry Lyndon dokáže dodat scény totálně epické i totálně dojemné. Zásadní moment, který ukáže lidskost hlavního antihrdiny je neskutečně silný a i přes to jak jsme svědky Barryho předchozího chování je ho následně divákovi opravdu líto. Kubrick vždy uměl pracovat se svými důležitými charaktery, u Barryho Lyndona mi ale přišel zašel ještě o ždibec dál (v rámci toho jak moc o ždibec dál to vůbec ještě šlo) a dodává ve finále i jeden z nejdojemnějších momentů v dějinách kinematografie. A to vše za doprovodu bravurní hudby Leonarda Rosenmana. Barry Lyndon je skutečné mistrovské dílo skutečného filmového mistra, které možná trochu zapadlo, jeho mistrovské kvality mu ale nikdo nesebere. Tempo je ze začátku zásadní problém a rozhodne o divákovu přístupu k příběhu Barryho Lyndona, jakmile si ale divák a film podají ruku tak z toho skutečně může pro diváka vzniknout jeden z nejsilnějších filmových zážitků všech dob. To se ale těžko popisuje, to se musí jednoduše vidět..... () (méně) (více)

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Sociálno-kritická realistická literatúra 19.storočia je obludná estetická stratégia. Ak spisovateľ povie A, myslí tým A, nanajvýš "A", o žiadnom B tu nemôže byť ani reči. Dokonca si myslím, že napr. niektorové Dickensove výtvory sú prachobyčajným gýčom. So záujmom som teda čakal, čo taký Kubrick urobí s takým Lyndonom. Dlho som v ňom hľadal nejaké B, ale žiadne som nenašiel. Spoliehať na nadčasovú platnosť príbehu je povrchné. Radšej si nechcem predstaviť, ako by vyzeral Gepard, keby ho bol režíroval Kubrick. Viscontiho koncepcia výnimočnosti superbanálnych detailov, prepotrebných zbytočností a magickej jednoty filmového času a času skutočného dokáže zmeniť príbeh v lyricko-epické dielo. Kubrickova chladná koncentrovanosť robí z historického príbehu ...historický príbeh. Kubrick sa zrejme nazdával, že svojou genialitou nadpriemerne zvládne akýkoľvek žáner. Nezvládol. Divák so zaujatím sleduje podivuhodný príbeh Barryho Lyndona a zároveň sa kochá. Kochá sa víziou anglického vidieka, ktorý vyzerá presne ako luministické krajiny na obrazoch Johna Constabla, kochá sa naštylizovanou Marisou Berenson, ktorá vyzerá presne ako Sarah Siddonsová na tom báječnom portréte od Gainsborougha. Odkedy ale kultivovaný vizuál automaticky indikuje prítomnosť umeleckého diela? Ak by Kubrick bol využil maniakálnu obsesiu v evokácii klasickej anglickej maľby na vytvorenie nejakej nosnej koncepčnej stratégie, možno by som sa nezmohol ani na krátky komentár. Tak všetky tie šialene drahé zábery na šialene drahé lokácie (Castle Howard, Blenheim Palace, Stourhead Park...) zostávajú len šialene drahými zábermi. Kubrickova režisérska bravúra sa zaskvie len občas (scéna s lady Lyndon podpisujúcou doživotnú rentu), potom náhle pohasne a režisér už "len" rozpráva príbeh. Nuž, prečo nie. Žiadna druhá Odysea to ale v žiadnom prípade nie je. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

O tom, že Barry Lyndon je skvělý film, se nehodlám přít. Jeho kvality jsou nezpochybnitelné. Kamera, hudba, režie, všechno je tak, jak má být. Jenže zde přichází důvod, proč nemůžu dát plný počet. Místy jsem se nudil. Navíc mi v tomto filmu chybělo "to něco" co bych si pamatoval hodně dlouho. To něco, co jsem našel například v Paths of Glory nebo v Olověné vestě. Bude to znít divně, ale i přes tyhle výhrady si Barryho Lyndona opět pustím a co víc, budu se na další projekci těšit s nadějí, že mi dnes "to něco" uniklo a já to najdu při dalším zhlédnutí. Do té doby tu nechám 4 hodně silné hvězdy. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

#76 Tak tentokrát se pan Kubrick příliš netrefil do mého vkusu. Především stopáží, abych byl přesnější. Což o to, prostředí mi nevadilo, dobová hudba byla vskutku libová a herci opět skvělí, ale příběh mě prostě nezaujal natolik, abych se vydržel kochat celé dvě a půl hodiny ! Barry Lyndon je jeden z těch filmů, které dokáži ocenit ale nebudu lhát, že jsem si ho užil, protože upřímně, ke konci to bylo spíše o síle mé vůle. 6,9/10 ()

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Po každém vzestupu následuje pád. Vo filme boli krásne obrazy, kamera doslova čarovala, perfektne vybrané interiéry, exteriéry a iné teriéry...hudba bola skvelá, hlavne ten ústredný motív na začiatku filmu, aaaaach, žeby takto znela hudba v raji???(Women Of Ireland je nádherná melódia) Prvá polovica filmu bola veľmi dobrá, tá druhá bola horšia, pochmúrnejšia hudba, tmavšie a už nie tak nádherné obrazy a celkové odlúčenie hlavného hrdinu od srdca diváka - áno, to bol zámer režiséra, mne sa však až tak nepozdával. Film je emocionálne chladný a z pôvodného hrdinu, ktorý mi bol zo začiatku veľmi sympatický sa stáva ku koncu nesympatický antihrdina. To mi vadilo a práve preto nepokladám film za dokonalý. Tento film mal však k dokonalosti sakra blizko...........POETIC POEM..........90% ()

Galerie (205)

Zajímavosti (29)

  • Leonard Rosenman, autor hudby k filmu, povedal: „Keď som ten neuveriteľne nudný film videl a počul som, ako všetka tá hudba, ktorú som vybral, hrá stále dookola, hovoril som si: ´Panebože, takto to pokaziť!´ Uvažoval som dokonca o tom, že Oscara odmietnem." (Kristusazapad)
  • Postava Barryho Lyndona (Ryan O'Neal) je inspirována Andrewem Robinsonem Stoneym. (Karlos80)

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama