Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Emil SirotekHrají:
Jiří Lábus, Miroslava Šafránková, Vladimír Dlouhý, Marián Labuda st., Jaroslava Kretschmerová, Ondřej Kepka, Petr Nárožný, Pavel Zedníček (více)VOD (1)
Epizody(26)
-
Pomoc, za kopcem je obr (E01)
-
Osudná věštba (E02)
-
Rumburak letí na Pultanelu (E03)
-
Arafon (E04)
-
Rumburak v jablečném sadu (E05)
-
Osudné jablko (E06)
-
Věštba se plní (E07)
-
Tatínku, máte dvojčátka! (E08)
-
Past na Roxanu (E09)
-
Studijní cesta do říše pohádek (E10)
-
Mařenka a obr (E11)
-
Roxana znovu na pastvě (E12)
-
Petrova šance (E13)
-
Podvodný sňatek (E14)
-
Král bez poddaných (E15)
-
Trojlístek zahajuje boj (E16)
-
Rumburak č. 2 (E17)
-
Falešný pan Papp (E18)
-
Trojlístek opět pohromadě (E19)
-
Mařenka pod šibenicí (E20)
-
Rumburak vládcem Pultanely (E21)
-
Kufřík v rukou zloducha (E22)
-
Zápas o Pultanelu (E23)
-
Výlet někam jinam (E24)
-
Rumburak kontra Fantomas (E25)
-
Pan děkan mění názor (E26)
Obsahy(1)
Arabela pokračuje dalšími šestadvaceti příběhy, jimiž autoři Miloš Macourek a Václav Vorlíček volně navázali na díly předchozí. Než se podařilo pokračování úspěšného seriálu napsat a natočit, uběhla řada let. Někteří herci z první série se už, bohužel, natáčení nedožili: Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Petr Svojtka či Jiří Hrzán. Přesto se ale s většinou herců, které si diváci oblíbili, zase setkají. Se Stellou Zázvorkovou, Vlastimilem Brodským, Ivou Janžurovou, Janou Brejchovou, Vladimírem Dlouhým a přibudou k nim desítky představitelů nových rolí. Například Marian Labuda, Petr Nárožný a Pavel Zedníček. V titulní roli Arabely vystřídala slovenskou herečku Janu Nagyovou neméně půvabná Mirka Šafránková.
Od chvíle, kdy naposledy zazvonil kouzelný zvoneček, se udála spousta věcí. Arabela a Petr jsou spolu 10 let a marně čekají na dítě. Z Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci, studují folkloristiku, tedy pohádky. Říše pohádek je vážně ohrožena, ze země obrů je pro své vegetariánství vyhnán obr Balibul a usadí se poblíž království, aby se naučil jíst lidi. Každý den žádá novou oběť. Bystrozraký uteče z vězení, aby se nestal jeho obětí a zmocní se kouzelného pláště. Letí do světa lidí. (Česká televize)
(více)Recenze (290)
Arabela byla bez debat klasikou všech klasik v seriálové tvorbě. Pokračování s názvem Arabela se vrací už sice není klasikou, přesto je však vynikajícím pohádkovým seriálem (se zdejší většinou tedy musím nesouhlasit). Jako malý jsem tenhle seriál zbožňoval. I teď, když běží asi jednou za dva roky v televizi, mě vždy pobaví. Jako jeho předchůdce překypuje výtečnými nápady - zaujal mě například ten se strýčkem Pompo (aneb co může způsobit v říši pohádek ledabyle napsaná pohádková postava). Někdo to možná přestal sledovat při úvodních dílech s obrem (případně s Ruburakem snažícím se "uchytit" ve světě lidí), ale potom to jde strmě nahoru, děj je více propleten (což neberu vyloženě jako mínus!). Když tady čtu, jak se na tento seriál dívají spoluuživatelé, musím dodat, že i této "dvojce" nechybí humor a spousta hlášek. ()
Tohle pokračování nemělo vůbec vzniknout. Je to velice slabý odvar původního seriálu. Bohužel to nezachraňuje ani herecké obsazení a navíc Janu Nagyovou vystřídala Miroslava Šafránková, kterou tvůrci dějově " odstavili " na vedlejší kolej. Pokud si dobře pamatuji, tak si Arabela ani Rumburak za celých 26 dílů ani neotočili prstenem. ()
Pro mě ani Arabela, byť divácky velmi populární pohádkový seirál, nebyla nic moc. Pokračování seriálů je pak pouze slabým odvarem. To už ani není pohádka, ani komedie, ale pouze taková slátanina podbízející se divákům ve stylu nastupujících holywoodských paskvilů, které jsou přeplněny triky a často nesmyslnými réžijními nápady, ale umění a inteligentní zábava chybí. ()
Dodnes si pamatuji můj dětský šok z toho, když to premiérově šlo v telce - Arabelu hraje jiná herečka (!), Menšík je po smrti a ze Sováka, Brodského a Filipovského jsou starci nad hrobem (naopak 44 (!) letého Zedníčka a 55 letého Nárožného seriál vydává za dědky, což je přinejmenším komické), z Honzíka s Mařenkou jsou dospělí lidé (jejichž vzájemný vztah je v celém seriálu tak nepochopitelně cudný, až s tím o to více kontrastuje jejich nečekané finální rozhodnutí spolu bydlet jako milenecký pár, což u vdovy Majerové vyvolá podobně nepochopitelné zděšení), z Xenie je najednou kladná postava, mnohem více prostoru zde má postava Fantomase jakož i zcela nové postavy (Pompo, Papp, Natálka, Roxana, Karel s Hyacintem...), a v případě Rumburaka zde zazní překvapivá informace, že má smůlu na ženský, protože byl mj. ženatý s krasobruslařkou, která mu utekla s trenérem, čímž seriál vtipně navazuje na filmový spin-off z r. 84, a narážek na tento snímek je v seriálu víc, a dokonce se v seriálu i objevuje jedna postava z filmu, a sice inženýr Zachariáš, který Arabele pomáhá s vývojem Arafonu, ačkoli mu zůstala nenávist ke zvířatům (seriál ale kupodivu nijak nepracuje s filmovou kouzelnou formulkou pro přesun do světa pohádek, a místo ní ji nahrazuje Fantomasovými vynálezy, které často dublují funkce cestovního pláště a kouzelného prstenu z původního seriálu). Když ale opadlo to zděšení z příšerné první epizody, rychle jsem tomu přišel na chuť, a každý týden netrpělivě očekával další epizodu (a platonicky zbožňoval milionářskou dceru Natálku). A když jsem si to teď po 30 letech pustil znovu, zjistil jsem, že mě to baví úplně stejně jako v dětství, a ještě se z toho mezitím stalo úžasné devadesátkové retro, které nádherně zakonzervovalo podobu dobových aut, pražských ulic, bydlení, účesů, oblečení (ta děsivá mikina Mařenky, kterou nosí v celém seriálu!) apod. Přijde mi kupříkladu dnes zajímavé, že snad všechny interiéry v tom seriálu jsou extrémně devadesátkově hnusné, což asi nejvíc platí o bytě Petra s Arabelou, ale překvapuje mě to i u vily pana Pappa, která mi tehdy přišla jako vrchol luxusu, a dnes žasnu, jak odporně vypadala uvnitř (nemluvě o komických detailech typu, že ač je Papp v seriálu vydáván za superbohatého člověka, který má dokonce vlastního sluhu - analogicky k pohádkovému králi coby král hraček ve světě lidí - tak jeho venkovní sezení představuje nejobyčejnější bílý plastový stůl s plastovými židlemi, který by se hodil tak maximálně někam na chatu - podobných bezděčně komických či nepřesvědčivých momentů je tam více). A ačkoli chápu nízké hodnocení, které si to zde vysloužilo, a souhlasím s tím, že to byl Vorlíčkův sestup dolů (a například všechny scény s děkanem a docentkou jsou extrémně stupidní), přesto mám toto pokračování v podstatě stejně rád jako původní seriál, a a možnost ho znovu vidět po tolika letech mi připravila velmi příjemný návrat do dětství, ze kterého se jen velmi neochotně vracím zpátky. ()
Dříve než jsem vůbec viděl velikány fantasy žánru jako je Harry Potter nebo Letopisy Narnie, jsme se sestrami odmalička sjížděli velmi často tehdy velmi oblíbenou Arabelu a zrovna její druhá série si s nejrůznějšími fantastickými či i dokonce sci-fi motivy vyhrála v nemalé míře. Jako malé dítě jsem to naprosto hltal. ()
Galerie (88)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (49)
- Natáčeno v Praze Holešovicích a Motole. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Natáčeno na hradě Bouzov, obci Bezděkov a v Praze. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Dvojčata Karel (Petr Nárožný) a Hyacint (Pavel Zedníček) sledovali s rodiči pohádku Tři oříšky pro Popelku (1973), za kterou rovněž stojí režisér Václav Vorlíček. (Teres)
Reklama