Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (636)
Vždycky je v tom ženská. Na polanského uchopení vynikajícího a promyšleného scénáře je radost pohledět. Spálené a vysušené L.A. je zadušené tíživou až paranoidní atmosférou, zvlášť když voda neteče. Nejsem velkým příznicem Nicholsona, ale tady je opravdu výborný a hlavnímu hrdinovi dodává potřebnou uvěřitelnost. Zdrcující finále je už jen třešnička na dortu. V 70-tých letech muselo jít téměř o filmařskou revoluci.Špatný plo tlávu. ()
V polovině 70. let se režisér Polanski rozhodl oživit dávno mrtvý žánr noir, a stal se tak zakladatelem tzv. neo-noir žánru, který si v 70. a 80. letech našel četné následovníky a příznivce. Čínská čtvrť je vlastně vlajkovou lodí své kategorie a člověk musí i po letech obdivovat technickou stránku věci, ať už pečlivou režii, hudbu nebo - a to především - precizní kameru. Přesto s filmem jako takovým mám problém. Zápletka a scénář mě nedokážou strhnout. Jakkoliv se Čínská čtvrť považuje za jeden z nejlepších filmů Polanského, osobně upřednostňuji v jeho tvorbě jiné kousky. Kdo má rád charismatické detektivy, osudové ženy a dramatickou atmosféru, může si tenhle film vychutnat, osobně ale dávám přednost žánrové klasice o 2-3 desítky let starší. Možná mi i trochu vadí pozvolné tempo a stopáž filmu. Celkový dojem: 70 %. ()
Hned vedle Pianisty nejlepší film od Polankiho, ale přece jenom se neubránim dojmu, že už jsem několik podobných filmů viděl. Čínská čtvrť má akorát smůlu, že jsem jí viděl až po nich, takže mi na tom nepřišlo nic výjmečnýho, snad jenom výkon Jacka Nicholson je zase vynikající, ale jinak mě ani moc nedostal šokující pointa, i když jsem jí nečekal ()
(1001) Já jsem si říkala, že to je příliš dobré na to, aby jim to vydrželo až do konce. Z dokonalého horečnatého snu jsem se probudila ve chvíli, kdy si to všichni začali slovně vysvětlovat... a bylo to hořké probuzení. Chápu, že chtěl svůj tragický konec, a proti tomu nic nemám, jenom ten způsob, jakým k němu postavy doklopýtají, je oproti předchozímu plynulému mučeníčku prostě neobratný a neuspokojivý. Alespoň čtyřicet procent mého potlesku patří pouze Jerrymu Goldsmithovi. ()
Roman Polanski umí vytvořit prvotřídní atmosféru dusného tajemna. Pokud k tomu přičtete i výborný scénář, bezchybné herecké výkony (Jack Nicholson snad nikdy nezklame!), podmanivé prostředí a oslnivou hudbu, dostanete jeden z nejlepších filmů v historii kinematografie. S tíživým, ale bezchybným závěrem. ()
Galerie (150)
Zajímavosti (50)
- C.O. Erickson, výkonný producent filmu, si zahrál bankéře v holičství, který se začne hádat s Jakem (Jack Nicholson). (HellFire)
- Scenárista Robert Towne původně dostal nabídku na 125 tisíc amerických dolarů za sepsání scénáře pro film Velký Gatsby (1974). Cítil však, že by nedosáhl úrovně předlohy F. Scotta Fitzgeralda, přijal proto nabídku na 25 tisíc dolarů za napsání vlastního příběhu. (HellFire)
- Hudbu pro film původně složil Phillip Lambro, ale producent Robert Evans ji na poslední chvíli odmítl použít. Jerry Goldsmith tak měl na zkomponování hudby deset dní. (HellFire)
Reklama