Režie:
Steven SpielbergScénář:
Tony KushnerKamera:
Janusz KamińskiHrají:
Ansel Elgort, Rachel Zegler, David Alvarez, Ariana DeBose, Rita Moreno, Corey Stoll, Brian d'Arcy James, Maddie Ziegler, Mike Faist, Ana Isabelle (více)VOD (3)
Obsahy(2)
West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)
Videa (3)
Recenze (184)
Nádherne natočené, Spielberg by si z fleku zaslúžil oscara. Toho ale dostane Campionová, pretože jej film je nielen výborne natočený, ale aj relevantný pre dnešnú dobu. Spielberg (rovnako ako tento rok Joel Coen), natočil film pre seba, ktorý bude zaujímať jeho, filmových kritikov a fanúšikov originálu. A nikoho iného. Neviem si predstaviť, koho by dnes zaujal ktorýkoľvek song z West Side Story. A tak vznikol najväčší kasový prepadák jeho kariéry. Dúfam dostatočný odstrašujúci príklad nie pre tvorbu muzikálov, ale pre adaptovanie Shakespearea a ďalších mŕtvych látok a hudobných štýlov. Nechajte minulosť tak, alebo s ňou choďte do divadla. Tu máme 21. storočie. ()
WSS mě neoslovilo na divadle, ani ve verzi ze šedesátek, čili hvězdičkovat nebudu. Dvě písničky jsou poslouchatelné, jinak archaické, přiblblé, furt dokola potyčky mezi umaštěnými portorikánci a dalšími, při nejlepším, dělnickými sráči, kvůli dvěma hrdličkám. Bazovo Rómeo a Júlie byla neporovnatelně lepší. Bordel v ulicích těchto čtvrtí jsem měla možnost vídat osobně, vystiženo velmi shovívavě, robit to nebude, ale do tance je tomu vždy a do toho láska, která mě nedokázala v tomto muzikálu oslovit v žádné verzi. Chápu, že si Spielberg plnil portfolio, aby tam měl kdejaký žánr a určitě odvedl mistrovskou práci, protože režie je kvalitní, taky kamera, výprava, hezké retro, i to hopsání v tělocvičně mělo fajn chorošku, pro mě je problém tento muzikál, jako takový, a co je podivné, jako absolutního perfekcionistu přes hudbu, mě nikdy neoslovila především hudba, což je v muzikálu dost krize. Zvláště pakliže mnozí hovoří o dílku světovém. Jedna María a America mi skutečně nestačí. Do kina by mě na to nedostal ani heverem a u bedny? Přeskákáno hrdě za půl hoďku, stařičká paní Rita je nejlepší, z mladých výrazný ani jeden, ušetřený čas investuji jinam. Co bych ale zmínila závěrem je fakt, že aktéři tančit a zpívat umějí, není to neposlouchatelná, falešná kravina, jako Bídníci nebo poslední Kocure, fanoušci předlohy si na svoje přijdou. Z mého pohledu obsah versus vizuál a technické zpracování- jeden z největších rozdílů vůbec. Škoda, že Steven tenhle svůj um nevrazil do adaptace nějaké výsostně skvělé knihy. ()
Proste je to West Side Story, až sa k tomu nechce ani nič dopisovať. Ale predsa, pre mňa tkvie hlavné kúzlo tejto značky predovšetkým v tom, že pôvodný film je starý, videl som ho prvý krát ako jedenásťročný, zaľúbil sa do Natalie Wood a tak Spielbergov remake vo mne rovnaké emócie o tri desaťročia neskôr vyvolať nemôže, aj keby chcel, čo aj chce. Bál som sa Elgorta, ale zbytočne, bál som sa nudy, tiež zbytočne a bál som sa, že neznesiem nové prespievané verzie, čo sa taktiež nestalo, ale nadšený ako z originálov som nebol. A zaujímalo by ma, či tu Spielberg implicitne odkazoval aj na izraelsko-palestínsky konflikt. ()
Je dokonalý remake dokonalého originálu vo výsledku dokonalým filmom? Nie. Ale má k tomu veľmi blízko. Úžasná filmárčina od najlepšieho režiséra všetkých čias. Aj keď možno až príliš starosvetská. Ale užil som si to strašne veľmi a jediné, čo by som vytkol je to drevo Elgort v hlavnej úlohe (aj keď rozhodne podáva najlepší výkon svojej kariéry). Zvyšok osadenstva bomba. O piesňach alebo Kaminskeho kamere snáď netreba ani nič písať. Krásny zážitok. 9/10 ()
Po zhlédnutí West Side Story se pro mě letošní rok stává rokem skvělých muzikálů. Oproti Annette, kde se perou různé poetiky, je tohle v základních obrysech čistokrevné muzikálové melodrama o lásce nerozlišující mezi dobrem a zlem, jemuž k dokonalosti chybí už jen předehra a přestávka. Spielberg s Kushnerem nadčasový příběh několika postav, kterým v naplnění jejich snů, v tom, aby na troskách, na nichž žijí, postavili něco hodnotného, brání násilí, chudoba a rasismus, radikálně neupravovali. Akorát rozvedli Tonyho minulost, připsali jednu důležitou postavu (kterou stylově hraje Rita Moreno), ženské postavy učinili silnějšími a aktivnějšími, změnili pořadí některých songů a nechali víc vyniknout motivy zvlášť relevantní pro přítomnost (rasové násilí, přistěhovalci vs. white trash, tradice vs. cizí kulturní vlivy). Ve srovnání s adaptací z roku 1961 je pestřejší obsazení (žádní běloši hrající Portorikánce plus mnoho záměrně nepřekládaných španělských replik) i skladba postav (které zahrnují i jednoho trans kluka). Herci, hlavně Ariana DeBose jako Anita, jsou fantastičtí, způsob, jakým Spielberg (resp. Kaminski) využívá barev k odlišení postav a zpřehlednění scén, v nichž je oněch postav více, je obdivuhodný. Barvy pak spolu se specifickým svícením, volbou lokací a pohyby kamery zároveň pomáhají s vymezením celých znesvářených subsvětů, jejichž střetávání (ať fyzicky, když se Tryskáči a Žraloci jdou o půlnoci zrubat, nebo paralelním střihem) představuje emocionální vrcholy filmu. A emocí je ve West Side Story bohatě. Verze ze šedesátých let, kterou jsem si před pár dny připomněl, je pěkná omalovánka a koukal jsem na ni převážně s nezaujatým uznáním. Spielbergovo zpracování, obratně tancující mezi realitou špinavých newyorských ulic a stylizací à la klasické hollywoodské muzikály, mě od mambo tancovačky ve školní tělocvičně (která je stejně jako pozdější America velkou pestrobarevnou oslavou života) naprosto pohltilo a dál jsem se jím jen nechával unášet, napínat a dojímat. O přehlednosti tanečních scén, hladkých změnách tempa a bravurní vnitrozáběrové rytmizaci, která nepřekvapí u režiséra natáčejícího i akční nebo komediální scény jako muzikálová čísla, ani nemluvě. 90% ()
Galerie (68)
Photo © 20th Century Studios / Amblin Entertainment
Zajímavosti (12)
- Ansel Elgort lezl v balkonové scéně po požárním schodišti sám a snažil se přesvědčit produkci, aby mu nedávala žádné jištění. Nakonec však byl jeho požadavek zamítnut. (NiWi)
- Ariana DeBose a Rita Moreno získali Oscara za ztvárnění stejné postavy. Po Joaquinu Phoenixovi a Heathu Ledgerovi za Jokera a Robertovi De Nirovi s Marlonem Brandem za postavu Vita Corleona v sérii Kmotr se jedná o třetí případ v historii, kdy dva různí herci/herečky získali Oscara za ztvárnění stejné postavy. Zároveň jde o první případ, kdy se to povedlo remaku. (ing.Frosty)
- Film je venovaný otcovi Stevena Spielberga Arnoldovi Spielbergovi, ktorý zomrel v roku 2020, teda v roku, v ktorom mal byť film pôvodne uvedený v kinách. (Muel)
Reklama