Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 477)
Leon, jako očekávaný potomek Viktora Čističe, si svou cestu na filmové plátno musel najít. Menším překvapením je to, že po této cestě nejde sám, neboť vedle něj, se zarputilým výrazem v tváři, cupitá školu flákající Mathilda, což v součtu dává netradiční, výškově i věkově zcela nesourodý pár. Ačkoli na sobě obvykle nepozoruji sklony k voyerismu, tak do domácnosti této dvojice nakukuji často a rád. Za jediný Bessonův prohřešek považuji skutečnost, že mi director's cut v českém jazyce doposud zdárně uniká a s náhodně viděnou německou verzí jsem měl nepatrné jazykové problémy. ()
„Zabili ste mi brata.“ – „A ty chceš ísť za ním?“ Výborná záležitosť Luca Bessona, v ktorej luxusne skombinoval americký rozpočet s európskou atmosférickou svojráznosťou. To všetko v bizarnom milostnom (bez sexu... hoci, ktovie) trojuholníku zdrogovaný fízel (skvelý Gary Oldman), nájomný čistič (skvelý Jean Reno) a psychopatická lolitovská nynfomanka (Natalie Portman). Strhujúce akčné scény (vo finále sa newyorská "talianska štvrť" mení na vojnu jedného muža proti presile desiatok špičkovo ozbrojených a vycvičených policajtov), silné emócie, jedinečná atmosféra, prekrásna kamera, humor (napodobňovanie hollywoodskych idolov), mlieko, kvetina, prasiatko... a koniec so Stingom. Plus super Danny Aiello. ()
Rozhodně Bessonův nejlepší film a ve srovnání s tím co plodí, v posledních letech, je téměř neuvěřitelné, že bývaly časy, kdy točil tak procítěně a promyšleně. A s výborným obsazením. Jean Reno jako zabiják Leon je dechberoucí, a když na scénu přijde Natálka (tady se k ní ta zdrobnělina ještě opravdu hodí) a pomalu se začne rozvíjet dojemný a drastický příběh, je to opravdová dokonalost. Tak talentované a nádherné "nálezy" by mohly přicházet častěji. Leonův vztah k Matildě a samozřejmě naopak je krásný a i když se může zdát občas na hranicích extrému, perfektně zapadá do konceptu. Nemůžu samozřejmě opomenout ani Oldmana, který představuje další ze svých šílených kreací a jeho padouch je přesně tak slizký a podivínský, jak se to k Lucovi hodí. Po technické stránce taktéž perfektní práce, akční scény jsou úžasné (závěr či úvod) a rozhodně je to další film, který splnil svůj účel stoprocetně. Pobavit i nasytit mysl.. ()
Pokiaľ je možné označiť nejaký film za "kultový", tak Leon od Luca Bessona do tohto označenia spadá celým svojím repertoárom - od vynikajúcej réžie a scenára, cez gracióznu a pútavú hudbu až po výborné herecké obsadenie na vrchole s talentovaným Jean Renom. Leon je klenotom v danej žánrovej forme a zostane ním už navždy. ()
Leon je báječný a intenzivní film. Jean Reno hraje svou roli "uklízeče" s neuvěřitelnou jemností. Nejdynamičtějším prvekm filmu je nepopiratelně Gary Oldman, jeho postava je divoce sadistický a křivý agent Dee, drogově závislý. Jeho posedlosti jej přivádějí k pokraji absolutního šílenství. Opravdu, toto je doposud nejtemnější Oldmanův výkon, hodný Oskara. Luc Besson natočil opět jeden ze svých brilantních kousků. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (43)
- Stansfield (Gary Oldman) řekne, že přijde přesně v poledne. V domě Leona (Jean Reno) pak vidíme na hodinách čas 11:58. Následující scéna, než se Stansfield objeví, trvá přesně dvě minuty reálného času. (don corleone)
- O viac ako 20 minút dlhšia pôvodná režisérska verzia obsahuje scény, v ktorých je patrný vzrast sexuálneho napätia vo vzťahu medzi Léonom (Jean Reno) a Mathildou (Natalie Portman) i miery jej angažovanosti v brutálnych akciách. Pod nátlakom filmového priemyslu bola táto verzia revidovaná do mainstreamovejšej podoby, s ktorou sa mali možnosť oboznámiť aj diváci v kinách. (marlon)
- Při konkurzu na film si Natalie změnila příjmení Herschlag na dívčí jméno své babičky Portman. Málem odešla z castingu s nepořízenou, ale nakonec rozhodl sám režisér Besson a obsadil ji do hlavní role Mathildy. (Roman.Ticka)
Reklama