Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (915)
Působivý příběh dětského robota v nehostiném futuristickém světě se zdá být ihned na první pohled, ale je zřejmé, že se zde střetávají dva určité faktory. Původně si námět na zpracování připravil Stanley Kubrick, čekal na vhodný čas, kdy se zdigitalizování dostane na vrchol a než se tomu tak stalo, odešel. A tak mu spolupracovník Steven Spielberg, který na tom příběhu spolupracoval, pomohl a později ho i jemu věnoval. V A. I. je jasně vidět, že se Kubrick snaží o zásadní pointu, která má šokovat, tak jak to známe i z jiných filmů. Spielberg z nesnesitelného světa udělal tak akorát místo, které pro roboty není, ale i tak je možnost, že je dokáží milovat, respektive je to takové rodinnější než by se zdálo. No a přes řadu velice slušných herců, kterým pro mě vévodil Jude Law, měnící se z Drákuly okamžitě na Davida Bowie, hrál nejlíp a malému hrdinovi s radostí pomohl. Není to sice film pro každý den, závěrečná pointa je značně zdlouhavá, ale povedená no a jestli by měl Kubrick radost? To je otázka na dlouhou diskuzi. Možná že ano, možná že ne. Já bych se obrátil k té první možnosti. Proč také ne, natočené je to opravdu dobře, akorát mi to v jistých chvílích příliš nesedlo. -- Tvoří ho optická vlákna - Ale na venek vypadá opravdově, jako dítě - Je to robot - Ale dítě. ()
Ne, nečekal jsem zázraky, což bylo dobře, neboť se žádné nekonaly. Emoce příběhu o "snícím robotovi" udržuje hlavně bezchybný Osment, škoda jen, že Spielberg jaksi zapomněl, jak se dělá konec. Stejně jako Minority Report i A.I. je natažený do trapného happy-endu. Kdyby se titulky vynořily o pár minut dříve, byl by to výtečný film, ale nabídnutý konec je pekelný nesmysl. Škoda. Vizuálně i herecky přesvědčivé sci-fi s maličko přemýšlivějším podtextem, ale Spielberg umí lépe. Přičtěte si ke třem hvězdičkám ještě půlměsíček. ()
Navzdory všemožným zklamaným kritikám si myslím, že tento film se Spielbergovy povedl velmi a nemá cenu bádat na tím, jaké by to bylo od Kubricka, protože tohle je prostě Spielberg. A i když se ohání mamutím sentimentem a z filmu se stává silně slzopudná záležitost, na jeho kvalitách to nic nemění. Výtka směřuje akorát k samotnému závěru, kde takřka veškeré aspekty filmu ustupují příšerné přesládlosti. ()
Nechci komentář začínat laciným sdělením, že Joea (navíc v podobě Lawa) bysme každá měla ráda doma, ale nedá mi to. ET byl značně upgradeován, bohužel k horšímu. Zápletka ještě dobrá, prostředek filmu mě i dost chytnul, přestože mě Teddy dováděl skoro k šílentví a taky Davidův dabing: "Chraň, chraň mě, prosím tě" .... Po zmrznutí Země už to bylo ale k nevydržení, snad ještě 30 minut zoufalého protahování. Promluvy mimozemšťanů, rádoby pohádkový komentář, oživený Teddy (!), dojemný poslední den s maminkou... Mertax volat zkrátit! ()
A.I. Umelá inteligencia je pozoruhodný, extravagantný futuristický film, ktorý chce byť na jednu stranu rozprávkou pre masy a na druhú sa snaží filozoficky rozoberať najzložitejšie témy miesta umelej inteligencie v našom svete. Formálne je dokonalý. Hudba Johna Williamsa opäť brilantná, výkon Haley Joela Osmenta, ktorého prechod postavy veľkým vnútorným vývinom je kostrou príbehu, je vynikajúci a dizajn futuristického sveta (obzvlášť záverečného „mesta plačúcich levov“) je dych berúci. Ale z komplexného režijného hladiska je snímka podivná a chaotická. Keď už sa látky chopil Spielberg, mal sa v nej zamerať na to, čo je jemu blízke a mal z nej spraviť snové, emocionálne pútavé a hrejivý dielo. Kombinovať neskombinovateľné sa nevypláca. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Film se měl jmenovat jen "A.I.", ale název se musel změnit, jelikož si jej příliš mnoho lidí pletlo s A1. (HellFire)
- V zájmu zachování ratingu PG-13 byla z Rouge City digitálně odstraněna budova ve tvaru penisu. (HellFire)
- Jacka Angela (Teddy), Robina Williamse (Dr. Vím), Meryl Streep (Bílá víla), Bena Kingsleyho (specialista) a Chrise Rocka (robotický komik), kteří propůjčili hlasy svým postavám, vybral Stanley Kubrick. (HellFire)
Reklama