Režie:
Jan SvěrákScénář:
Jan SvěrákKamera:
Ladislav ŠtěpánHudba:
Vendula KašpárkováVOD (3)
Obsahy(1)
Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)
(více)Recenze (282)
Ókolo Móstu cestička, ókolo Móstu cestička a na ní se šédiví a na ní se šédiví chémička, šel jsem tam tůdy jedenkrát, šél jsem tam tůdy jedenkrát, viděl jsem tam rópáka, viděl jsem tam rópáka v blátě stát... Zdravím všechny spoluobčany z Mostecka. Tak takto nějak by se mělo upozorňovat na ekologické problémy naší planety. Jednoduchý krátkometrážní diktátek, který má v sobě filmovou kvalitu předlistopadové doby a takovou lehkou naději na možnou novou vlnu, která v 90tých letech přišla jen částečně. Aniž by Jan Svěrák mohl předvídat události roku 1989, pustil se do filmového novátorství, a kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby listopad neproběhl a nadále by se točilo, bez nutnosti výdělku filmu. Zpracování je 100%. Vypravěč a zúčastnění neherci v čele s panem Nedbalem, které ho si snad Svěrák vypůjčil od Schorma z povídky Dům Radosti, jsou opravdu výborní. Svěrák pokračuje v kvalitní rodinné tradici, která byla, je a bude vždy velkým příspěvkem do naší kinematografie. ()
Neznám zahraniční film s podobnou nadsázkou, ironií a humorem. To je podle mě naše česká doména. Náš jemný humor, který je mi blízký. To je to, proč bych nemohla žít jinde ve světě. Jan i Zdeněk Svěráci jsou pro mě důvodem, proč jít do kina na český film. Proč být hrdá na naši kinematografii. Proč si zachovat trochu humoru/nadsázky i v těžkých situacích. ()
Jde o povedený studentský film, který má dobrý nápad, ale to je asi tak všechno. O nějaké výpravě, obsazení či hereckých výkonech nemůže být ani řeči. Pravda, o to tady ani nešlo, ale přeci jen se ve mně ozval slabý záchvěv snahy o objektivní hodnocení a vzhledem k ostatním filmům tomu nelze dát více než lehký nadprůměr tří hvězdy. Což pro mě osobně ovšem znamená – výborná práce. ()
Tak jako jasně. Svěrák a legendární “dokument”. Nicméně s ohledem na stáří dokumentu nevím, jestli provedení není úmyslně tažení až na hranu parodie a zesměšnění socialistického dokumentárního stylu. Ten styl kamery (roztřesené) se skokově měděným zoomem (aby jakože hodně amatérské), mávání do kamery… atd. Prostě mě tenhle styl hrubě leze krkem. Svěrák-nesvěrák. Legenda-nelegenda. ()
Je ohromná škoda že Jan Svěrák nenatáčel více takových filmů a až na Akumulátor 1 se čase začal spoléhat pouze na práci svého otce. Myslím si že měl dobré nápady a ne náhodou tohle dostalo "studentského oscara". Parádní pseudodokument a ikdyž z toho doslova vyřazoval amaterismus, tak se člověk za těch 20 minut pobaví některými hláškami a narážkami na to jak se člověk chová k přírodě. Plné hodnocení možná paradoxně sráží délka, ale beru to zase že se jedná o absolventský projekt. Každopádně pro toho kdo má rád Svěrákovu tvorbu je toto povinnost shlédnout. ()
Galerie (16)
Photo © 40. Letní filmová škola
Zajímavosti (13)
- Inšpiráciou k natočeniu snímku bola pre režiséra cesta so spolužiakom do Mostu. (Raccoon.city)
- Zvláštní cena poroty Zlatý drak na MFKF v Krakově. (Redix)
- Ekologie v té době v socialistickém Československu, kde bylo všechno v pořádku, byla tabu. Jan Svěrák si proto nastudoval závěry posledního sjezdu KSČ, kde našel větu „o ekologii by se mělo hovořit“. To udělal proto, že kdyby snímek chtěli zakázat, mohl argumentovat „ale v závěrech strany je, že je o ní třeba hovořit“. (sator)
Reklama