Mladý kovář Mikeš se vydává do světa na zkušenou ve společnosti mlynářského pomocníka Matěje a pacholka Ondry. Na cestě za třemi zakletými princeznami se mladíci utkají s potměšilou babiznou, s kouzly a nástrahami Černého krále a především s vlastním pokušením. (Magic Box)

Recenze (346)

kajas

"Ále, to kralování, od pořádné práce člověka jenom zdržuje." V dětství mě úryvky téhle pohádky buď děsily, nebo nudily, ale jako dospělou mě doslova okouzlila. Kříž byl vždycky sympaťák, scénář nabízí hezká moudra i zajímavý zvrat (což v českých pohádkách není úplně obvyklé) a všemu hodně pomáhá hudba - jak ve formě zakázaného veselého pískání, tak i ta skoro až "hororová". Moc hezké. ()

Karlas

Docela pěkná pohádka z moravských luhů a hájů, které patina let přidala na kouzlu. Hezky zpracovaný příběh o putování a statečnosti by si určitě zasloužil čtyři hvězdy, bohužel zvláštní Pavel Kříž u mne začíná a také končí Štěpánem Šafránkem. Vždy se ale těším na skvělé scény, ve kterých liščí skřet svádí kamarády k nepravosti. Poutavé jsou i obrazy Moravského Slovácka, hradu Buchlova či gotického kláštera v Dolních Kounicích, jež dotváří čarovnou atmosféru. ()

choze

Čekal jsem to temnější. Záporák, zbytečně kvalitně obsazený Čepkem, se tu jen mihne ve slabém závěrečném souboji, aniž by budil nějaký extra respekt. Ten jeden zvrat ohledně identity jedné z postav byl jasný dlouho dopředu. Kříž nesnesitelně čestný, karikatury a přehrávání ostatních ve snesitelné normě. Bitky trapně markýrované, ale ty zpomalovačky byly fajn. ()

rt12

Co mě hlava nebere, jak od Boženky typově daného Mikeše, tzn. silného, urostlého, odvážného kováře ,. může hrát někdo, kdo vypadá ,,jak dvakrát přeloženej vítr" s výrazem cucáka. A aby toho nebylo málo tak vedle něho postaví mužského (Kroner), kterýmu je milej Mikeš do pasu. A vadí mě to pořád. ()

Adam Bernau

Kovář je statečný, silný a spravedlivý, třetí princezna krásná a moudrá, všechny potřebné zákony vydány a tátova palice čeká na další generaci. Klasická pohádka o cestě za princeznou s klasickými motivy, v neklasicky marném provedení. Všeho je zde škoda. Též Čepka: v tomto filmu by na jeho figuru stačil kdejaký šmírák. A o tom, že dobré s dobrým nemusí vždy dát ještě lepší, svědčí spojení Ulrych (hudba) + Suchý (text písně). Pointu kovářovy finty s prstenem jsem nepochopil. "Já bych se pořád vdávala a v kole točila. A co ty? Nechceš se ženit?" /// Po druhém nedobrovolném zhlédnutí (při němž jsem vše kromě začátku a konce blaženě prospal) nemohu neupozornit na fakt, že starý kovář (Mikešův otec) a jeho pomocník Jakub jsou evidentně průkopníky registrovaného partnerství. Oba vidíme vždy pospolu doma (nejen v kovárně), jak řeší telenovelní rodinné záležitosti, evidentně bydlí spolu a krom syna s nimi nikdo další nebývá. To vše lze přejít jako výraz pouhé hubenosti výpravy, ale scéna, v níž oba chlapáci společně věší prádlo, nebo když Jakub dává Mikešovi na cestu buchty, které sám napekl, to při vědomí, že nikde není ani naznačeno, že někdy třeba existovala nějaká Mikešova matka (či podobná bytost), nepřipouští pochybnosti. ()

Zajímavosti (14)

• Království Černého krále bylo natáčeno ve zřícenině kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích. (AlchENEMY)
  • Tajemný hrádek, ve kterém měla být loupežnická chasa se jmenuje Sirotčí hrádek a najdeme ho nad obcí Klentnice u Mikulova. (Stocki)
  • Ve chvíli, kdy oba kumpáni nechají kováře ve studni, aby jako zachránili princezny, nemají vůbec nic. Přesto je v další scéně vezou ke králi kočárem taženým koňmi, aniž by ho měli kde vzít. (honajz)