Obsahy(1)
Za německé okupace vyprávělo se v Praze o záhadném muži, který skákal na pružných pérách a děsil svými skoky německé vetřelce. Tento film je věnován tomuto strašidlu. Brilantní satira od Jiřího Trnky zachycuje tuto pověst roku 1946, tedy krátce po válce. (Elrond88)
Recenze (91)
Z doby, kdy byl Trnka ještě u Bratří v triku, mám nejraději právě Péráka a SS, neb je to ryze aktuální a vysloveně žádoucí záležitost. Zatímco hraný film se s Protektorátem vyrovnával například pomocí komedie Nikdo nic neví, animovaný přispěchal s krásnou historkou o extrémně agilním kolaborantovi, že jednoduše bylo nutné, aby se malý český kominík stal hrdinou v masce a všechny ty nekalosti vycházející z nepoctivosti po zásluze potrestal. Po roce 1945 se ale bohužel stopa po maskovaném hrdinovi vytrácí a národ znovu trpí... ()
První čechoslovácký superhrdina a superman ať už živý nebo fiktivní. Legenda zvaná "Perák" (později známá komiksová figura) jak se zdá nikdy nezevšední a nezestárne. Skvělé! A kdyby to pan Trnka natočil ještě za okupace, to by byla teprve síla a jiné kafe! Film sklízí, i přes svůj historický kontext, neustálou oblibu u všech generací. Krom Trnky se na režii a scénáři podílel i Jiří Brdečka. ()
Po vizuální stránce nic převratného nečekejte, i když pár animátorských nápadů potěší. Příběh je ale naprostá bomba, během těch několika málo minut jsem se několikrát od srdce zasmál (a to obvykle nemám ve zvyku ani u nejstřelenějších komedií). Je krásné vidět, že válka humor nezabila a Chaplin nebyl v té době jediný, kdo si z Hitlera dokázal udělat legraci. Trnka ho vykresluje jako paranoidního slídila, který vidí ve všem nepřítele. Proti němu stojí ale „superhrdina“ Pérák, strašný sympaťák, i když jeho kostým vypadá jako latexová souprava ze sado-maso salónu. Myslím, že hollywoodští scénáristé by takový skvělý námět dokázali přetavit v kasovní trhák. Jsem rád, že se to dozajista nestane, ale zároveň mě mrzí, že povědomí o tom, že máme vlastního komiksového hrdinu, tady moc není. ()
Možná je to mírně zastaralé technicky, ale především je to nesmírně nápaditá a hodně vtipná animace o tom, jak nenápadný pražský kominík pozoruhodným způsobem trestá udavače a okupující esesáky. Plno vynikajících momentů, prolínání fotografie s kreslenou animací. Film kromě úžasné satiry o paranoidním udavači obsahuje i brilantní parodie na první filmy o superhrdinech. Spolu s dalšími Trnkovými a později Švankmajerovými (který má docela podobnou fantasii i smysl pro humor) díly je to jeden z několika málo českých animovaných filmů, které opravdu stojí za to vidět - zvlášť, když je to na Youtube a má to jen pár minut: http://www.youtube.com/watch?v=aX5RuYVQxho ()
Tak Péráka (wiki) jsem objevil až díky Trnkovi. Je dobře, že jsme měli někoho takového. Co ale ti zamilovaní esesáci? Nerad bych v tom nacházel výklad, že ke "špatným lidem" patří i "špatná orientace"... nebo se tu snad Trnka/Brdečka homosexuálům nevysmívá? (Píseň Lili Marleen zachycena jen osm let poté, co k ní Norbert Schultze složil hudbu.) ()
Galerie (3)
Photo © Bratři v triku / Československý filmový ústav
Zajímavosti (2)
- První literární zpracování této legendy vyšlo v roce 1948 v Haló novinách v komiksu „Pérákovy další osudy“. Druhá polovina komiksu se však již nese v propagandistickém duchu. Reportážní povídku o Pérákovi s názvem „Pérový muž“ vydal Jan Weiss roku 1961 v knize „Bianka Braselli, dáma se dvěma hlavami“. V roce 1968 v čísle časopisu Mladý svět, vydaném po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa, vyšel čtyřokénkový strip s názvem „Pérák a SSSR“. (sator)
Reklama