Režie:
Martin BrestScénář:
Daniel Petrie Jr.Kamera:
Bruce SurteesHudba:
Harold FaltermeyerHrají:
Eddie Murphy, Judge Reinhold, John Ashton, Lisa Eilbacher, Ronny Cox, Steven Berkoff, James Russo, Jonathan Banks, Stephen Elliott, Gilbert R. Hill (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Detroitský policista Axel Foley svému nadřízenému, inspektoru Toddovi, radost vskutku nedělá. Přestože je vynikající detektiv, používá poněkud svérázné a pravidlům se vymykající metody, které přivolávají na hlavu jeho šéfa hromy a blesky z vyšších míst. Právě hodlal zatknout pašeráky cigaret a půjčil si k tomu účelu celý náklaďák, který policie nedávno zabavila. Sám vystupoval v roli jejich prodejce. Následovala divoká honička s policií, která způsobila značné škody… Todd naposledy varuje: příště půjde Axel rovnou cestou na ulici. Doma na něj čeká nejlepší kamarád Mike Tandino, který se právě vrátil z vězení, odkud ho předčasně propustili. Má u sebe balík cenných papírů a zdá se, že zločineckou kariéru nehodlá jen tak opustit. Kamarádi se spolu napijí, a když se vracejí domů, na chodbě Axela omráčí dva muži, z nichž jeden pak Mikea chladnokrevně zastřelí. Axel žádá Todda, aby mu případ přidělil, ten ale odmítá. Tak si Axel alespoň vezme dovolenou. Mike mu sdělil, že po propuštění z vězení mu pomohla jejich společná kamarádka Jenny Summersová, která teď v Beverly Hills pracuje v galerii. Navzdory Toddovu výslovnému zákazu se o případ zajímat jede Axel – v rámci své dovolené – do Beverly Hills, kde vyhledá Jenny. Chce si promluvit s majitelem galerie Victorem Maitlandem. Ten ho ale nechá surově vyhodit, jakmile jen zmíní jméno Mikea Tandina. Axela zatýká policie, která se brzy dozvídá, že má před sebou kolegu. Seržant Taggart a začínající detektiv Billy Rosewood dostávají za úkol Axela – za něhož zaplatí Jenny kauci – sledovat, Axel se jich ale brzy zbaví… Jede s Jenny do skladu, kde Maitland našel Mikeovi místo. Okamžitě si všimne balíků cenných papírů – stejných jako měl Mike –, které dva muži kamsi odvážejí. Ukáže se, že jde o sklad svobodného obchodu, kde si Axel zahraje na inspektora, který přijel na kontrolu, a vyžádá si seznam zboží a zásilek, jež skladem procházejí. Taggart a Rosewood na něj mezitím čekají před luxusním hotelem, kde se ubytoval. Axel je dobromyslně pozve do striptýzového baru, kde dojde k pokusu o loupež. Zůstane ale pouze u pokusu, a to zejména díky Axelovu pohotovému zásahu. Ten se před poručíkem Bogomilem pokouší svou úlohu zlehčit a zásluhy přičíst Billovi a Taggartovi. Ti ale prozradí pravdu. Jsou z případu odvoláni a Axela mají nadále sledovat jiní dva policisté... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (443)
Pro mladší kolegy: Eddie Murphy není až takový zoufalec, jak by se mohlo zdát podle tvorby z posledních zhruba deseti let. A Policajt z BH (a ještě tak jedna dvě komedie z 80. let - viz Kleopatra níže) je toho důkazem. Obhroublý černošský policajt z drsného Detroitu, který si jde na vlastní pěst řešit svůj případ do zjemnělého Beverly Hills, kde místním policajtům leze řádně na nervy. Kombinace atmosféry kriminálek/akčňáků z 80. let s Murphyho smyslem pro humor na mně v tomhle filmu zabrala. A - abychom nezapoměl - samozřejmě úžasná hudba Jana Hammera, ne nepodobná původní mjůzik k Miami Vice. ()
Eddie Murphy je to jediné, co tu stojí za pozornost. Nebýt jeho, jedná se o naprosto průměrné a tuctově vypadající akční béčko s nulovými ambicemi. Murphyho ukecanost a tuna gagů (i když leckdy trapných) však z filmu dělají alespoň jakž takž solidní počin, jehož scénář je naivní asi stejně jako zbytek hereckého osazenstva. Nádech osmdesátých let je ucházející a ani v dnešní době nikterak neštípe do očí. Axel Foley je bezesporu jedna z nejlepších rolí v Murphyho nikterak sympatické a ohromující kariéře. Komu však jeho mírný předkus, dusivý smích a milion keců nevyhovuje, raději doporučuji přeladit kanál. ()
Murphy pôsobí ako pubertálna ozvena o 13 rokov staršieho kultového Shafta. Obaja sú černošskí detektívi vo veľkomeste, obaja sú drzí, hubatí, nerobia si veľkú hlavu s nariadeniami zhora a pracovnou disciplínou, obaja sú nadmieru schopní a obaja strieľajú hlášky s ešte väčšou kadenciou než náboje. Oba filmy podkresľuje nezabudnuteľný soundtrack. Nebohý Isaac Hayes určite od odpustí, že jeho soul/funk porovnávam s oveľa povrchnejším, ale stále rovnako z hlavy nevypáčiteľným synthpopom Harolda Faltermeyera. Ten skvelo sekunduje nablýskanému prostrediu Beverly Hills, kam Murphy vtrháva na svojom rozpadajúcom sa Chevrolete s podobnou noblesou, akú predvádza David Duchovny s rozpadávajúcim sa Porsche v Californication. ................ Na druhú stranu, Murphy má oproti hard-boiled blaxploatačnému Shaftovi oveľa mladíckejší, pohodovejší nádych naplnený podtónmi ľahkosti a entuziazmu. Navyše má k dispozícii zhruba 30-krát väčší rozpočet, čo sa zreteľne odzrkadľuje na neporovnateľnej režijnej uhladenosti a úplne inej techncikej úrovni snímky. ................ Spomenutá "pohodovosť" Murphyho postavy sa prejavuje aj v tempe snímky. Dej Beverly Hills Cop neprechádza žiadnymi veľkými peripetiami, nečakanými dejovými zvratmi a húsenkovou dráhou scén, ktoré by drvili nervy a zauzľovali žalúdok. Je vlastne decentne vyváženým dávkovaním klišé, ktoré jednoznačne prebíja herecká charizma a hláškovanie. ................ Taktiež sa to dá brať ako jedna z najlepších reklám na tenisky adidas. ()
V tejto prekomiksovanej filmovej dobe si človek občas musí oddýchnuť od kostýmov a schopností a tak som siahol po niečom čo mi v mladosti ušlo. A trafil som do čierneho. Tým teraz nenarážam na Eddieho Murphyho, ktorý je tu taký mladý až sa na seba vôbec nepodobá. Producentská dvojka Simpson / Bruckheimer, ktorý chrlili jeden čas akčné filmy za druhým (Con Air, Skala) štartovali v Beverly Hills a spolu s nimi aj Eddie Murphy. Jeho neskoršie komédie ma moc neberú, ale tu mu to sadlo. Policajný hlaškar, ktorý si vie robiť prdel zo všetkých a zo všetkého sa vykecá za doprovodu cool soundtracku. K tomu pravidelne máva pribalený väčší balík hlášok ako nábojov. A to je na celom filme, ta najväčšia sranda. Slabšie ako Die Hard a aj ako Lethal Weapon, ale stále dosť dobré a hlavne zábavné. 80% - 4* ()
(74%) Ale jo, sice to není žádná pecka a za klasiku bych to také asi nepovažoval …. Přesto je to zatraceně výborná oddychovka, u které si divák odpočine, vypne mozek a film si užívá. Netřeba v tom hledat něco originálního, překvapivého atd. Kdo nemá rád Eddiho Murphyho, tak ať se na toto vykašle. Zde Murphy s hereckou kariérou teprve začínal, byl mladý a já si ho užíval. Ještě tak ta první třetina byla taková mírná, nevěděl jsem, co se z toho vyvrbí, ale nakonec mě to bavilo až do konce. Murphy má zde dobré hlášky, sem tam méně vtipné, sem tam víc, ze všeho se vykecá, prostě takový neškodný týpek. Je pravda, že děj mě moc nebavil a ani ti záporáci ve mně nevzbudili respekt, ale to neva. Jen ten úvod se smrtí starého přítele se mohl aspoň postupem času filmu více zvýraznit, ale co... Víc to kritizovat nebudu. Vedle Murphyho mě bavila i dvojice policajtů Judge Reinhold a John Ashton – sem tam předvedli vtipné scénky. Je tu spoustu dalších známých herců, například hlavní záporák Steven Berkoff, na kterého se hezky dívá, navždy si ho budu pamatovat jako na záporáka z druhého Ramba. Potěší i Ronny Cox v roli poručíka, kterého znám především z původního RoboCopa. Hudba tvořená ze známého soundtracku zde ve filmu určitě potěší. Mohlo to dopadnout lépe, vylepšit děj, přidat víc akčních scén, ale to bych chtěl asi moc. Sem tam nějaká průměrná přestřelka nastane, zejména ve finále v té vile jich bylo dost, sice hůře natočených, ale nevadí. Já se bavil a ještě si to někdy pustím. Jsem zvědav na další 2 pokračování. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (39)
- Scénář byl doslova slepen z mnoha scénářů, které byly pro projekt v průběhu let napsány. Když se tvůrci během natáčení zasekli, tak spoléhali na nápady a improvizaci Eddieho Murphyho (Axel Foley). (-bad-mad-wolf-)
- Při hledání vhodných exteriérů v Detroitu zašli filmaři i na policejní stanici, kde zahlédli charismatického policistu Gilberta R. Hilla, který tam pracoval jako šéf oddělení pro vraždy, a nabídli mu roli inspektora Douglase Todda. (Chevees)
- Při pátrání po Foleym (Eddie Murphy) a Rosewoodovi (Judge Reinhold) použila policie Los Angeles satelitní sledovací systém (předchůdce GPS). Takovýto systém v době natáčení filmu neexistoval a byl čistým výplodem fantazie tvůrců filmu. Ve skutečném světě se začal používat až o pár let později. (D3VIL)
Reklama