Režie:
Mark MylodKamera:
Peter DemingHudba:
Colin StetsonHrají:
Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, Reed Birney, Judith Light, John Leguizamo, Paul Adelstein, Aimee Carrero (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Margot (Anya Taylor-Joy) a Tyler (Nicholas Hoult) se vydávají na rande na pobřežní ostrov v severozápadním Pacifiku, kde mají povečeřet v luxusní restauraci Hawthorn. Tam pro ně a pro další vybrané vzácné hosty připravil samotářský a celosvětově proslulý šéfkuchař Julian Slowik (Ralph Fiennes) opulentní degustační menu. Dále jsou mezi pozvanými tři alkoholem opojení zaměstnanci technologické firmy Bryce (Rob Yang), Soren (Arturo Castro) a Dave (Mark St. Cyr), starší bohatý pár a stálí klienti Anne a Richard (Judith Lightová a Reed Birney). A nakonec renomovaná kritička restaurací Lillian Blomová (Janet McTeerová) se slabošským šéfredaktorem časopisu Tedem (Paul Adelstein) a slavná filmová hvězda středního věku (John Leguizamo) se svou asistentkou Felicity (Aimee Carrerová). Strávníky obsluhuje dokonale oblečený personál v čele s generálkou Elsou (Hong Chauová). Během večeře začíná houstnout atmosféra, jak dochází k odhalování tajemství jednotlivých hostů a šéfkuchař Slowik servíruje jeden nečekaný chod za druhým. S přibývajícími dramatickými a násilnými událostmi Slowik hosty čím dál tím víc znervózňuje, jelikož je stále patrnější, že jeho propracované menu má vyústit v pořádně šokující finále. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (605)
Tady asi platí, že čím míň toho o filmu víte, tím větší zážitek budete mít z jeho sledování. V hlavní roli tu máme mojí oblíbenou herečku současnosti Anyu Taylor-Joy, která minulej rok zabodovala po boku Alexandra Skarsgarda ve filmu The Northman a předtím v hororu Edgara Wrighta – Last Night in Soho. Její postava se spolu s Nicolasem Houltem a dalšími vyvolenými vydává na soukromej ostrov proslulýho šéfkuchaře Voldemorta Finnis, kterej si pro svý hosty připravil (nejen) gastronomickej zážitek na kterej jistě do konce života nezapomenou. Ví prozrazovat opravdu nebudu, ale pokud se alespoň částěčně věnujete kulinářskýmu umění, budete slintat blahem. 7,5/10 ()
Navenek se Menu tváří jako sociální drama a společenská satira, ale v důsledku se jedná o čistokrevný horor, byť se divák občas i zasměje (recept posledního chodu zkrátka pobaví). Vyhlídky, které postavy v restauraci mají, jsou totiž velmi temné. Hlavní role si přivlastnili Margot a Slowik, mezi nimiž se odehrává rozhodující duel. A ač je Margot štětka, brzy pochopí, jak se dostat Slowikovi na kobylku. No, možná to pochopí právě proto, že je štětka. Lži, podvody, arogance, faleš a nebetyčný luxus. I když popravdě, mé obavy, že mi po celou dobu v kině bude kručet v břiše, se nenaplnily, jelikož servírované blafy bych odmítl stejně, jako hlavní postava. V závěru už ale ne. Trochu jsem zde viděl připomínky vizuálně vytříbenějšího Kuchaře, zloděje...od P. Greenawaye, ale to mi nevadilo. Snad jen poslední chod jsem očekával více šokující, byť pro zúčastněné byl asi dostatečně. Píšu, že jde o ryzí horor, ale pro fanoušky žánru možná nebude tohle slovo zcela naplněno. Maršmeloun jako symbol degradace jídla byl ovšem bezchybný. ()
V dobe, keď si ľudia fotia chuťovo priemerné menúčka v "reštikách" a dávajú fotky na sociálne siete s tým, že to niekoho zaujíma, by mal mať film s názvom The Menu skutočné opodstatnenie svojej existencie. Ide však o krutú satiru na celú spoločnosť, čo je trochu škoda, pretože ak by sa išlo čisto po tom jedle, aspoň by sa film nemusel tváriť ako umenie. Skrátka ako poctivý hambáč za 10 éčok by bol výživnejší než ako súčasná síce nablýskaná, ale v podstate kvázi lahôdka bez chuti a kalórií. ()
Mark Mylod přináší úplně nový, unikátní žánr a je to nářez jako svině. Originální koktejl dusného, nepříjemného a do židle přišpendlovacího psychického teroru mixnutého s odlehčenou satirickou stránkou, a to celé podtrženo originální a hravou symbolikou s precizními hereckými výkony - co více chtít. Parta "nevděčných" hostů je pozvána na exkluzivní menu šéfkuchaře na odlehlém ostrově, ale časem se tedy začnou dít věci. Herecké obsazení je naprostý strop - Anya Taylor-Joy je jako vždy skvělá, ale jednoznačně za několik let nejlepší (!!!) herecký výkon zde podal Ralph Fiennes, protože takhle ostrou mimiku a procítěnou roli jsem neviděl ani nepamatuji a svým uměním dodal postavě stejně podmanivou osobnost jako tehdy Voldemortovi. Příběh je napínák už od začátku, se zatajeným dechem nutí diváka sledovat nečekaný vývoj událostí, které gradujou až do absurdna, dojde i na gore a překvapivě skvělou a zajímavou kulinářskou stránku všech roztodivností na talíři. Symbolika je zde v poměrně velké porci, je dávkována nenuceným způsobem a až do posledních minut jsem měl za to, že střílím plnou pětihvězdu. Samotné finále je pak však tak podivné a zvláštní, že si musím ještě chvíli v hlavě urovnat "co tím chtěl básník říci" a popřemýšlet o tom, jestli je to ten prvek, který pátou hvězdu srazí, nebo ten, který ji ještě podtrhne a donutí mě o Menu přemýšlet. Prozatím silná čtyřhvězda, která se časem (možná) překotí do plné palby. EDIT: zpětně si uvědomuju některé filmové nedostatky a začínám přicházet na věci, které dostaly hrubý náčrt, ale nebyly dotaženy do konce či smysluplně vysvětleny, proto zůstávám u čtyřky ()
Další plytká satirická kejda postavená na prefabrikovaných postupech a snaživém maskování fastfoodových myšlenek konceptuální maškarádou. Není to ani pronikavý, ani zábavný, ani šokující. Není to nic. Pozvou vás na rafinovaný gastronomický zážitek a servírují načančané něco, co chutná jako burger z okýnka na Kačáku. Fakt ne, šéfe. ()
Galerie (17)
Photo © Searchlight Pictures
Zajímavosti (20)
- V novembri 2022 Julia Moskinová v článku New York Times o zatvorení reštaurácie The Willows Inn na ostrove Lummi v štáte Washington uviedla, že táto reštaurácia (a jej "početné obvinenia zo sexuálneho obťažovania a žaloby týkajúce sa krádeže miezd") boli jednou z inšpirácií pre reštauráciu zobrazenú v tomto filme. V predchádzajúcom článku s názvom "'The Menu' Serves Fine Dining on a Skewer" (Menu na špajdli) Moskinová vymenovala aj ďalšie reštaurácie, ktoré boli medzi inšpiráciami filmu: "Hawthorn, fiktívna reštaurácia, je zmesou haute-rustic destinácií ako Noma v Kodani, Blue Hill v Stone Barns severne od New Yorku, Mugaritz v Baskicku, Willows na severozápade Pacifiku a súkromný ostrov šéfkuchára Francisa Mallmana pri pobreží Patagónie. Tieto reštaurácie, ktoré obdivujú kritici a ocenené komisie a ktoré navštevujú najmä bohatí gastroturisti, sú miestami, kde - podľa ich vlastnej literatúry - šéfkuchári nie sú kuchári, ale "rozprávači" o "čase a mieste", ktorí nielen kŕmia ľudí, ale "tkajú príbeh zmyslov, gest a emócií". (molcan2)
- Úloha "filmovej hviezdy" bola pôvodne napísaná pre Daniela Radcliffa a často znevažovaným filmom, na ktorý sa v ňom odkazuje, bol Victor Frankenstein (2015). Keď bol namiesto neho obsadený John Leguizamo, film bol zmenený na "Volanie doktora Sunshina". (molcan2)
- Scenárista Will Tracy dostal nápad na námět při návštěvě města Bergen v Norsku. Zde navštívil luxusní restauraci, na kterou se musel doplavit na člunu, a uvědomil si, že jsou tam vlastně uvěznění, dokud nebude vše uvařeno. (NiWi)
Reklama