Režie:
Michal BlaškoScénář:
Štěpán HulíkKamera:
Adam MachHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Klára Melíšková, Denisa Barešová, Miroslav Hanuš, Ivan Trojan, Johana Matoušková, Milena Steinmasslová, Jan Nedbal, Marek Pospíchal, Elizaveta Maximová (více)Epizody(3)
Obsahy(2)
Pracovitá, strohá a ve svých činech pevně přesvědčená o vlastní pravdě si jde zdravotní sestra Hana Kučerová tvrdě za svým. Názory jiných nereflektuje, na ničí přání se neptá. Ona přece ví, co je pro ostatní dobré. Mezi kolegy a sousedy tak přirozeně není příliš oblíbená. Kolegyně v nemocnici odsuzují Hančin příkrý přístup k pacientům, ona zase neschvaluje jejich ochotu navazovat intimní vztahy s lékaři. V tak napjatém prostředí se primář Vaculík snaží zachovat mezi sestrami na oddělení alespoň částečný mír a vytvořit pro pacienty potřebný klid. Pro Vaculíka je pacient na prvním místě. Jenže jak on, tak pravděpodobně všichni kolem něj mají svá tajemství a motivace, ve kterých není snadné se orientovat. Jak rozhodnout o tom, co je pravda a co lež, když fakta nemluví jednoznačně a jediné, co máme k dispozici, jsou naše pocity a domněnky? Jak jednoduché je soudit věci podle toho, jak vypadají v našich očích, a ne podle toho, jaké opravdu jsou? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (170)
Nechal jsem se nalákat příznivými kritikami z csfd - a bezpochyb souhlasím s filmem i jeho hodnocením. Proto jen dvě nepodstatné poznámky: Ústřední postava hraje (má hrát?) svoji roli tak, aby se jevila nesympatickou, avšak zároveň tak, aby bylo poznat, že inkriminovaný čin neprovedla. Potom je už snadné dokázat, že zde není žalován její čin, nýbrž její osoba, která svým bytím obžalovává či přinejmenším znejisťuje existenci těch, kteří jsou považováni za pouhé svědky... Vedlejší postavy (a to je pro mě asi největší pozitivum) zastupují právě ty "podezřelé" činy (zřejmě i trestně postižitelné), které se odhalují či vyplouvají na povrch při řešení hlavní kauzy. Tyto činy jsou tu, ale jsou zároveň mimo pozornost, jen naznačeny, protože nikdy nebudou veřejným předmětem a projednávány budou jen v rodiných a společenských kruzích... Dovedu si představit, že film ocení především zdravotnický personál - a přitom se nad sebou zamyslím, protožr to s ním jde dost z kopce... Zkraje filmu jsem se domníval, že se bude nejspíš jednat o Marii Fikáčkovou (viz též Stanislav Motl), která vraždila kojence v roce 1960), ale dle "obětí" bylo brzo jasné, že se jedná o celkem nedávný případ Věry Marešové - snad jen s tím rozdílem, že by si po milionových odškodněních už sotva (neúspěšně) hledala zaměstnání ve svém oboru. ()
„Co píše?“ - „Že mě má ráda.“ Důvody ke zhlédnutí jsem měl dva. Herečku v hlavní roli a scenáristu. Ani jeden mě nezklamal, právě naopak. Hulík potvrdil, že jeho scénáře pro Hořící keř a Pustinu nebyly pouhou náhodou. A Melíšková? Maskéři jistě zaslouží pochvalu, ale tohle byla hereččina dost možná životní role a je v ní skvělá. A přitom to byl risk. Neb zvolit za hlavní hrdinku někoho, ke komu máte hned od úvodu problém cítit nějaké sympatie či soucit, není jen tak. A rovněž zajímavé je sledovat dopady i na životy ostatních (zejména dcery). Celé 3 díly byly protkané chytrou hrou s divákem, ať už šlo o nastražování vodítek tak, abyste si nemohli být jistí, na čem vlastně jste, neustálé upravování si názoru na podezřelou či v neposlední řadě emocionální zapojení sledujícího (hrátky s médii, pokrytecká reakce veřejnosti, bezvýchodná, dusná atmosféra). Rozuzlení asi nebude pro všechny z těch nejšťastnějších, ale já osobně s ním neměl větší problém a výmluvný, symbolický konec mi sednul. Za mě to tedy bude slabší plný počet. ()
Po tragických Vražedných stínech jsem byl vůči neutichající kadenci nového obsahu ze strany ČT poněkud skeptický, k mému štěstí byly jisté předsudky bezpředmětné. Podezření se skvělou Klárou Melíškovou, která konečně nemusí moc hrát a využít pro roli své klasické grimasy, je opravdu fajnovou nepříjemnou sondou do mysli i srdce ženy, která nedokázala projevovat empatie ani vysílat sympatie a na oboje téměř doplatila. Zvláště v tomto oboru je hned každý necita podezřelým numero uno. ()
Českou seriálovou produkci (obzvlášť tu kriminální) v podstatě dokonale ignoruji, ale zvědavost mi nakonec nedala, když to všichni tak chválili - abych si nakonec jen potvrdil, že kdybych to neznal, absolutně o nic bych nepřišel - osobně mi to prostě přijde strašně přeceňované, i když samozřejmě racionálně chápu, že jedním ze zdrojů popularity Podezření je jeho kontrast s podobnou produkcí na Nově a Primě, která se tomu samozřejmě rovnat nemůže, ale osobně mi ta laťka stejně pořád přijde nastavená strašně nízko, a všechny tři díly mě dost nudily, mj. kvůli tomu, že případ Marešové byl svého času hojně medializovaný, a pokud to člověk jen trochu sledoval, v seriálu se nedozví skoro nic nového, a jen si to útrpně spěje ke svému předem očekávanému rozuzlení. Nebavilo mě ani obsazení okoukanými hereckými tvářemi a veskrze to v mém případě považuji za ztrátu času, a osobně si trochu myslím, že nejvíc to vychvalují ti samí, kteří měli tenkrát o Marešové předem jasno, podobně jako nemám pocit, že by se něco od těch časů změnilo a že by se česká média a veřejné mínění nějak víc naučily uznávat presumpci neviny, je to pořád stejná bída jako tehdy. Btw. dceřina milostná scéna s přítelem je nejzbytečnější sex ve filmu za hodně dlouho. ()
Pro mě neznámí tvůrci, režisér Michal Blaško s kameramanem Adamem Machem točí táhlou reálnou depku opravdu silně. Casting promyšlený, Klára Melíšková fenomenální, její filmová dcera Denisa Barešová (kterou, jak věřím, čekají v budoucnosti nezapomenutelné herecké role) výborná. Miroslav Hanuš má konečně roli s vývojem postavy, dokonce pozitivním. Snad jen střih a především časové posuny chvílemi nejasné nevyrovnané a náhlé. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (18)
- Seriál se inspiroval případem zdravotní sestry Věry Marešové z Lužické nemocnice v Rumburku, která byla obžalovaná z vražd šesti pacientů. Soud ji nakonec zprostil obžaloby, protože důkazy neobstály. Od státu dostala celkové odškodné 2,27 milionu korun plus úroky za trestní stíhání. Odškodnění značně převyšovalo běžně přiznávané částky. Případu se věnuje i epizoda Sestřička (2017) z cyklu Život a doba soudce A. K. (od r. 2014). (sator)
- Tlačítkový mobil, kterým si právník ex offo v podání Miroslava Hanuše nechce nebo spíše nemůže vyfotit tištěné materiály policie, je hercův vlastní. (pulula)
- V epizodě zazní skladba „Danza Kuduro“ od Lucenzo ft. Don Omar. (FrankSusta)
Reklama