Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné.  Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)

(více)

Videa (6)

Trailer 10

Recenze (436)

RelaxMan 

všechny recenze uživatele

Nejspíš první Blockbuster, u které si snad scénář napsalo AI. Vůbec bych se tomu, v dnešní době nedivil. Film vlastně nenabízí nic moc originálního. Je to takový mix, což už jsme viděli někde jinde, třeba ve filmech District 9, Chappie, Elysium, Avatar a vlastně i Rogue One: Star Wars Story. Co se týče obsazení, tak John David Washington hrál sice docela dobře, ale prostě nemá charisma jeho táty. Musím, ale pochválit dětskou herečku Madeleine Yunu Voyles. Dále Kena Watanabeho a hlavně "záporačku" herečku Allison Janney, která, už mě bavila v seriálu Máma. Triky jsou ve filmu podařené a lokace mě bavila také . Celkově bych hodnotil, tak 3,5 hvězdy. Mám, ale tenhle styl filmů rád a proto přimouřím obě oči a příkloním se k vyššímu hodnocení. Už jen z důvodu, že jsem to viděl v kině. Pokud bych to viděl poprvé v TV, tak dám, ale jen 3. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Je to ambiciózní, to ano, a je očividné, že do toho Edwards dal krev, pot a slzy, což oceňuji. Ale spousta míst je/působí nedodělaně a nelogicky, což celkovému dojmu mocně podraží nohy. JDW má charisma na rozdávání, ale ani jeho postava na mě nepůsobila hotově či opravdově, hehe. Zdali to bylo jeho schopnostmi, režijním vedením nebo scénářem, no tradičně asi mixem všeho dohromady. Hodně se mi líbila volba Allison Janney do role drsné vojačky, ale i její postava vyzněla nakonec spíš ploše. Soundtrack byl překvapivě fantastický (mám na mysli funky písně od Deep Purple, Radiohead a tak, ne původní hudbu od Hanse, protože ten byl tentokrát velmi zapomenutelný), dokonce tak fantastický, až se to k depresivně melancholické náladě filmu skoro nehodilo. No zkrátka, vlastní očekávání mě zradila, rodičům o tom domů psát nebudu a do pár dnů zapomenu, že film vůbec existuje. ()

Reklama

Claw 

všechny recenze uživatele

Jako milovník sci-fi jsem se na tento nový originální samostatný sci-fi film těšil. Ale celkový výsledek byl pro mě téměř nesledovatelný. "Stvořitel" po technické a vizuální stránce vypadá fantasticky a luxusně. Zvláště, když víte, kolik stál, tak musíte před tvůrci smeknout, že tohle dokázali vytvořit. Jenže k čemu je fantasticky vypadají svět, když ve filmu vůbec nic nefunguje. Příběh je zmatený a stejně zmateně vyprávěný, hrozně dlouhou jsem netušil, o co vlastně jde. Film je křečovitý a strašně moc se snaží působit hluboce, inteligentně a emotivně, přitom je to všechno povrchní a je velmi dobře vidět, jak prázdné to ve skutečnosti je. Edwards nedokáže pracovat s herci a tím pádem vznikají naprosto nezajímaví hrdinové, ke kterým si divák nedokáže vytvořit vztah a už vůbec neuvěří vztahům jejich. Když pak dochází k dojemným momentům, které by měly donutit diváky uronit slzy, dostaví se spíše ironický smích a že se na emoce tlačí více než je zdrávo, ukáže natahovaný konec s naprosto zbytečnou tečkou… Hudba od Hanse Zimmera moc nevynikla, docela mě překvapilo, že ji skládal on. Dokonce jsem si neužil ani žádnou parádní sci-fi akci. Působí převážně krotce a povrchně. Částečně za to může otravné omezení u PG-13 filmů, které se vyhýbají jakémukoliv násilí, i když se všude kolem umírá. Ale spíš jde o to, že akce není nápaditá nebo... komorní? Střelecké scény jsou jen smršť všude létajících kulek s příšernou muškou. A sem tam tvůrci přihazují výbuchy. Lidé, kteří moc filmů nesledují, si to asi užijí víc než já. Ale já tenhle film nemohu doporučit. Nedokázal mě zaujmout ani vtáhnout do děje, což pro někoho, kdo miluje film tak jako já, není těžký úkol. /30%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Za mě lepší než jsem čekal, i když trailery naslibovaly mnohé. Bohužel jako u více (scifi) filmů posledních let tady není dotažený závěr, který působí nejen strašně zrychleně, ale vlastně v kontextu filmu nedává moc smysl. Je to velká škoda, protože vizuálně (a výtvarně/designově) jde o opravdu krásný film. Tady cítíte, že se každý dollar využil několikrát. Po pár týdnech od shlédnutí postupně dozrává i soundtrack, který rozhodně stojí za další prozkoumání. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Hodně mi to, což míním jako pochvalu, připomínalo Snow Crash (u nás jako Sníh) nebo Neuromancera. Tempem, množstvím frenetické akce, zvláštní melancholií, která tím vane, včetně, mimo jiné, hrdé škvárovosti. Pravda, možná by to pár minut navíc sneslo, aby některé motivy mohly trochu víc roztáhnout křídla, ale jinak je to velkolepá jízda, která mě stejnou měrou dojímala i držela v napětí na kraji sedačky. A vůbec to není tak hloupé, jak tu mnozí píší. // Stvořitele jsem před pár dny viděl znovu na UHDčku a měl jsem z toho ještě pozitivnější dojmy než z kinoprojekce. Jak mi to – míněno v dobrém – připomíná Snowcrash nebo Neuromancera, dvě velké kyberpunkové bible, už jsem psal (podobné tempo, hrdá škvárovitost se spoustou dramatických skoků, melancholická zastřenost), tentokrát mě ale trklo něco trochu jiného. Těžko se to podchycuje, ale tam, kde jiné hollywoodské velkoprodukce působí příliš staženě, uhlazeně a vykalkulovaně (vysoustruženě je možná to nejlepší slovo: cokoliv střapatého zaniká v procesu přísně kontrolované výroby), tam Stvořitel působí svěže živě a neučasaně, rozdrbaně – člověk má při sledování pocit, že ten film dýchá, žije si, nespoutaně, vlastním životem. Svět budoucnosti, který zobrazuje (vesměs neokoukané asijské lokace), také působí nebývale živoucím dojmem, což je, troufám si říct, dáno tím, že Edwards věnuje velkou pozornost různým formám života kolem nás – přítomností úplně obyčejných lidí a zvířat mimo hlavní dějovou linku (zvířata tu a tam i vtipně zasahují do děje), díky čemuž to nikdy nevypadá, že se film odehrává jen v nějakých netečných kulisách, ale že je opravdu zasazený v reálném světě, který si plyne vlastní cestou, který je plný jiných příběhů, což mi hodně připomínalo filmy od Terrence Malicka, od něhož tohle Edwards možná okoukal, kdoví. Všechno tady dýchá, i komplexní trikové záběry, Stvořitel je světaplný. Kolikrát se všechno zastaví a zůstane jen ryzí atmosféra: tropická bouře na obzoru, poletující netopýři, cvrkot hmyzu, vytáhlá silueta robota proti mrakům. Jasně, je tu samozřejmě spousta výbuchů a frenetické akce (pořád se bavíme o hollywoodském velkofilmu), ale jako by pro Edwardse bylo stejně důležité i tohle – všechny ta malá zajiskření života, díky kterým dokáže i sci-fi velkofilm s roboty a kolosální hi-tech architekturou vypadat hmatatelně, mít srdce. Stvořitel má v sobě – a tohle myslím zcela vážně – cosi až básnicky křehkého, podobně jako třeba Scottův Blade Runner, s nímž se v leccemž protíná i výtvarně. A bez mučení se přiznám, že tohle je něco, co pro mě bude vždycky mít mnohem větší hodnotu než jakákoliv vypravěčská rafinovanost nebo logická ucelenost, po které tolik lidí, kterým se film nelíbil, marně volá. Ze stejného důvodu mám koneckonců rád i podobně nedoceněnou krásu Ad astra Jamese Graye. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (14)

  • Greig Fraser pôvodne začal ako kameraman pre film, no v momente, ako začala produkcia pre Duna: Časť druhá (2024), od projektu odstúpil. Než sa tak stalo, Gareth Edwards chcel, aby Greig odporučil nového mladého kameramana. Tým bol Oren Soffer, s ktorým Greig pracoval na niekoľkých projektoch a Oren bol tak trochu jeho učňom. Greig taktiež podporoval  produkciu filmu na diaľku. (drake31)
  • ​​„Nirmata“ znamená „Stvoriteľ“ alebo "Tvorca" v hindčine. (Arsenal83)
  • Pôvodný plán bolo použiť hudbu Hansa Zimmera produkovanú umelou inteligenciou, ale hoci tento proces priniesol uspokojivé výsledky, Edwards si nakoniec vybral možnosť, že Zimmer zostaví pre film svoju originálnu hudbu. (Arsenal83)

Související novinky

Gareth Edwards a nový Jurský svět?

Gareth Edwards a nový Jurský svět?

21.02.2024

Kolem dinosauří série začíná opět být čím dál víc rušno. Není tomu ani tolik dnů od chvíle, co jste se zde mohli dočíst, že ohledně natočení nového dílu Jurského světa z pera scenáristy prvních dvou… (více)

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

Čína ovládla globální příjmy kin

Čína ovládla globální příjmy kin

02.10.2023

Už dávno nikoho nepřekvapí, že čínský filmový trh je obrovský. Stále se nicméně neděje často, aby filmy z druhé nejlidnatější země na světě, které zároveň takřka nikdo za jejími hranicemi neviděl,… (více)

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

13.09.2023

Největší středoevropský filmový festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje svůj jubilejní desátý ročník 26. září v pražském kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno