Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (436)
Krásně vypadající vývar ze dvou stěžejních sci-fi Jamese Camerona (T2 a Avatara). Po stránce designu, výpravy a triků prvotřídní práce, která na "směšných" 80 mega opravdu nevypadá. V tomhle je Stvořitel vítaným protipólem netflixovských tuctovek, které i při 200miliardových rozpočtech budí dojem trochu lepších televizáků. Se zbytkem je to ale už slabší. Příběh filmu stojí na osvědčených základech dobře známých z jiných velkých scifáren - lidstvo ve válce se stroji, AI lidštější než lidé, hrdina zrazující svůj lid, sbližovací trip dvou rozdílných povah apod. Žádné ze silných témat či načrtnutých motivů však film divákovi nedokáže prodat naplno. Filosoficky je to povrchní a okoukané a okázalé dolování emocí příliš nefunguje kvůli značné vyprávěcí zkratkovitosti. Vztah Washingtona s robotickou holčičkou není dojemný, protože by byl dobře vymyšlený a odprezentovaný (jako v T2, Loganovi nebo seriálovém The Last of Us), ale v podstatě jen kvůli hereččině roztomilosti a bezelstnosti její role. A to je málo... Edwards toho ve dvou hodinách chce říct hodně, místo novodobé žánrové klasiky ale stvořil jen prvoplánovou naháněčku s několika výraznými logickými dírami (bomba na zádech) a zásadními nejasnostmi (nedostatečně vykreslený svět, podivný ne/konec). Škoda, určitě se z toho dalo vytěžit víc. 65 % ()
Už dlouho jsem neviděl tak divácky vděčné a poutavé scifi, které by mě zaujalo a kterému bych odpustil i pár chyb, ale tady konečně jásám a nadšeně prohlašuji, že Stvořitel se povedl! V detailech sice často nedotažený a místy určitě né stoprocentní, ale jako celek mě prostě bavil. Bavil mě vtahující a velmi sympatický vizuál, bavily mě perfektní lokace, barvité prostředí i celý vytvořený svět a bavil mě příběh s celou jeho zápletkou. Akce je dost a ikdyž je menším mínusem absence vyloženě highlight bitvy, tak jsou přestřelky dávkovány ve velké míře, a tudíž jsem se nestíhal nudit. V závěru pak zafungovaly i emoce a dostali jsme i jakési citové zúčtování postav. Výsledek? Určitě ne tak našlapaný trhák, ve který jsme doufali a který bychom si chtěli po nocích pouštět znovu, ale na druhou stranu jistě úplně bezproblémová scifi jízda, která i přes menší detaily, pár uspěchaných scén a místy dost repetetivní recyklace scén útěk-boj-útěk-boj má co nabídnout a která si tu kino návštěvu hádám zaslouží. Fandové SW a režiséra si hvězdičku mohou přihodit, naopak diváci očekávající něco více si jednu zase strhnou. Jednoduchá rovnice. ()
[80%] Viděno v kině. Trailery mě docela nalákaly, ale pořád pro mě tento STVOŘITEL nebyl na seznamu mých očekávaných filmů, na kterých jsem chtěl zajít na velké plátno. Nakonec jsem vyrazil, holt jsem zatím stále věrný kinům. Takže bez nějakého okecávání mě Stvořitel ve finále dost příjemně překvapil. Je teda pravda, že prvních cca 30 min bylo pro mě dost matoucích, nějak jsem nevěděl, co si mám o filmu myslet, jenže pak jsem se do toho už zabral a ten zmatený úvod jsem poté nějak přijal. Není to tak uhlazené jako Terminátor či jiné sci-fi filmy jako je Blade Runner atd, zde má svůj, řekl bych drsnější a realističtější pohled na budoucnost, kdy válčí roboti s lidmi. Chvílemi jsem si říkal, že to snad musí být Rko, ale dobrý. Akce je zde rozložena po celém filmu, chvílemi je opravdu dobrá a je jí hodně, ke konci spíš až moc, ale nevadí. Hlavní herec J.D.Washington mě zde bavil tak akorát, postupem času jsem si ho i získal. Stejně tak i zbytek herců. Hudba od Hanse Zimmera zde byla taková obyčejná, ke konci víc gradovala, ale postačila. Ten vztah mezi hlavním hercem a tou robotkou se vyvíjel docela slibně a v posledních scénách jsem i nějaké ty emoce ucítil, ne že ne, jak tu někteří píší, že je to chladné a bez emocí - to bych se hádal. Spíš jako celek je to chvílemi zmatené, určité úpravy bych zde provedl, jinak si nemůžu stěžovat. Od začátku jsem měl trochu problém to celé pobrat, ale pak už to šlapalo jak hodinky. Za mě je to docela ambiciózní a nevšední počin. Těším se na další vidění. A rozhodně bych se neubránil pokračování, i když pochybuji, že nějaké vznikne. PS: Ti policejní roboti - to byla opravdu libovka. 😉 ()
Je to ambiciózní, to ano, a je očividné, že do toho Edwards dal krev, pot a slzy, což oceňuji. Ale spousta míst je/působí nedodělaně a nelogicky, což celkovému dojmu mocně podraží nohy. JDW má charisma na rozdávání, ale ani jeho postava na mě nepůsobila hotově či opravdově, hehe. Zdali to bylo jeho schopnostmi, režijním vedením nebo scénářem, no tradičně asi mixem všeho dohromady. Hodně se mi líbila volba Allison Janney do role drsné vojačky, ale i její postava vyzněla nakonec spíš ploše. Soundtrack byl překvapivě fantastický (mám na mysli funky písně od Deep Purple, Radiohead a tak, ne původní hudbu od Hanse, protože ten byl tentokrát velmi zapomenutelný), dokonce tak fantastický, až se to k depresivně melancholické náladě filmu skoro nehodilo. No zkrátka, vlastní očekávání mě zradila, rodičům o tom domů psát nebudu a do pár dnů zapomenu, že film vůbec existuje. ()
Myslel jsem si to u Godzilly i Rogue One a bohužel to musím zopakovat i zde – Gareth Edwards na ty velkolepé a ambiciózní bijáky prostě nemá. Ano, co se týče rozpočtu a práce s vizuálem i triky, je v dnešní době tak trochu kouzelník. Na Stvořitele se hezky kouká, všichni roboti či vychytávky z budoucnosti jsou skvěle nadesignované a fandové military sci-fi si v jistých momentech přijdou na své. Dokonce i James Cameron možná Edwardse za pár detailů a scén pochválí. Jenže k čemu všechno tohle pozlátko je, když je to celé tak strašně pitomé. Už z trailerů se mi zápletka příliš nepozdávala, ve své první hodině ji měl ovšem Edwards (i přes několik scenáristických vykřičníků) celkem obstojně rozjetou. Jenže pak se snímek definitivně rozpadne do laviny hloupostí, kýče a jednoho klišé za druhým. Asi desetkrát jsem si během sledování filmu řekl: „Snad tvůrci teďka nepřijdou s touhle banalitou, přece nejsou tak pitomí“. Jenže vždycky přišli. Slušně rozehraný snímek se tak posouvá do béčkových vod a poslední třetina už je vyloženě jeden scenáristický facepalm za druhým. O zkratkovitém vztahu ústřední dvojice a řadě nevyužitých pěkně obsazených postav v čele se skvělou drsňačkou Allison Janney ani nemluvě. Ne, tady sci-fi roku fakt nehledejte. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- Montážny strih filmu mal 5 hodín, pričom počas celého procesu strihu nebola do filmu pridaná žiadna hudba, aby sa efektívne ustálilo tempo a štruktúra príbehu. Edwards nazval túto skúsenosť "...super zaujímavou. Časť zo mňa si myslí, že by som to urobil znova, pretože hoci to vytvára veľký tlak na zvukový dizajn, na druhej strane sa neskrývate za hudbu, aby ste zachránili prerozprávanie príbehu." (Arsenal83)
- Hlavní natáčení začalo v Thajsku 17. ledna 2022 a bylo ukončeno 30. května 2022. (HanzoBureshi)
- Pôvodný plán bolo použiť hudbu Hansa Zimmera produkovanú umelou inteligenciou, ale hoci tento proces priniesol uspokojivé výsledky, Edwards si nakoniec vybral možnosť, že Zimmer zostaví pre film svoju originálnu hudbu. (Arsenal83)
Reklama