Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Recenze (824)

Indiana

První půlka byla super, hlavně vnitřní monology ústředního hrdiny, když třeba nasraně komentoval, že má někdo něco lepšího než on. Pak to bylo už nějaký divný a vlastně už jsem ani moc nevnímal, jak má do sebe co zapadat, proto sem to úplně asi nepochopil. Každopádně Christian Bale byl fakt super, scénu jak tam klátí dvě prostitutky a u toho se v zrcadle narcisticky prohlíží, si budu ještě nějakou dobu pamatovat, soundtrack byl fajn a vizuální stránka filmu vypadala docela pěkně na to, jak to bylo nizkorozpočtový. Jo a Reese Witheerspoon tam měla asi nejzbytečnější roli ve svý kariéře, fakt mi tam připadala úplně jalová. 60% ()

Gilmour93

„I have to return some videotapes.“ Vraždy jako prostředek k vykreslení lhostejnosti, povrchnosti a neosobnosti amerických yuppíků konce 80.let, kdy se každý krejčí stěhoval co nejblíže k Wall Street a na lačno se místo ranního panáka cvičí sedy lehy.. Bret Easton Ellis ve své novele moc jasných vodítek na rozlišení reality od představ choré mysli nedává a nedočkáme se jich ani tady. Znepokojivý film s klinicky čistým výkonem Bat(e)mana Balea. ()

ChewieDC

Jako fanoušek spisovatele Breda Eastona Ellise prostě nemůžu tento film hodnotit záporně. Ten, kdo četl knihu, najde ve filmu plno narážek a to, že si filmoví tvůrci přeměnili původní materiál jak chtěli (a v mnoha situacích by se dalo i docela úspěšně pochybovat nad tím, zda udrželi autorovu hlavní myšlenku), mně tolik nevadilo. Patrick Bateman je satira v hmotné podobě a Baleovo herecké podání je prostě bezchybné. ()

MIMIC

Vzhľadom na to, že som čítal román, oceňujem, že si Mary Harronová dala pohov (tj. na nastreľovač klincov v akcii ani nepomyslela) a nesnažila sa byť taká "ellisovská", ako sa len dá. Slovom "ellisovský" tu označujem jednak extrémne vysoký stupeň násilia, jednak rafinovanú naratívnu skladbu románu. Z popisovaného násilia mi prišlo fyzicky zle , takže som si povedal, že ten román je buď geniálny alebo je to absolútny šrot. Keď som sa spamätal a román dočítal, usúdil som, že a) je správne. Ellis používa tri línie (vo filme použité veľmi uvážlivo): lineárnu schému príbehu kombinuje s estetikou extrémneho kontrastu, ktorú na jednej strane predstavujú dráždivo nudné pasáže vyžadujúce skôr abstraktné vnímanie a pasáže dráždivo "akčné", v ktorých je dôraz položený na neznesiteľnú konkrétnosť. Tento postup perfektne reflektuje "emocionálne kubistický" svet antihrdinu. Harronová (mimochodom feministka) tento svet rešpektuje, nesnaží sa byť "lepšia" ako Ellis a vyberá si z neho jednotlivosti, ktoré ju dovedú k parádnemu finále, ktoré väčšine ľudí z nejakého dôvodu pripadá enigmatické. Chápem, že mnohí majú s literárnym i filmovým Americkým psychom problém, ktorý má čiastočne na svedomí žánrový mix, ktorý navyše postupne naberá ďalšie vrstvy - príbeh čoraz väčšmi prechádza zo sociálno-kritickej drámy s prvkami vlažného hororu do patetickej frašky, čo vrcholí v závere, kedy je antihrdina úplne perplex - jeho ego je absolútne ponížené, keďže mu nikto neverí. Áno, s určitými ľuďmi sa spájajú alebo naopak nespájajú určité modely konania a myslenia. Mne toto posolstvo pripadá absolútne mrazivé. Prostredie wallstreetskych monštier odrazu ustupuje a vnímame len masku s dokonale blazeovaným výrazom, ktorá má ku skutočnosti bližšie, než si v prvej chvíli myslíme. I keď to je maska naozaj krásna. ()

D.Moore

Od začátku do konce jsem myslel na Spalovače mrtvol. I Americké psycho je totiž takové podobenství, které rozebírá stav mysli hlavního hrdiny a zároveň stav společnosti, ve které žije. V tomto případě to je za všechny vlasy přitažený karikaturní obraz wallstreetské smetánky, jež s nesnesitelnou neúnavností věčně a beze smyslu tlachá, kontrastující s člověkem, který se z toho snobského stáda vyděluje tím, že je vraždící psychopat. Jenže zajímá ten jeho koníček někoho? Skvělý Christian Bale a mazaný scénář, který je pouze zdánlivě o ničem stejně jako všechny ty žvásty vedené u stolů v nóbl restauracích. ()

Zajímavosti (53)

• Christian Bale se dlouho nemohl rozhodnout, jak postavu Batemana uchopit, až jednoho dne uviděl v televizních show Toma Cruise, jehož "vyprázdněný pohled" se mu stal přímou inspirací. (markyzgero)