Režie:
Vincent PerezKamera:
Lucie BaudinaudHrají:
Roschdy Zem, Doria Tillier, Vincent Perez, Guillaume Gallienne, Damien Bonnard, Noham Edje, Pepe Lorente, Myriem Akeddiou, Eva Danino, Manda Touré (více)Obsahy(1)
Paříž, 1887. Duel je sice oficiálně zakázanou, ale stále běžnou praxí. A pro mnohé také jediným způsobem, jak si udržet svou čest. Clément Lacaze, mistr šermu, se marně snaží odradit svého synovce od nerovného souboje se zkušeným plukovníkem Berchèrem. Marie-Rose Astié de Valsayre, feministka, která bojuje za rovnoprávnost žen, se snaží dokázat, že čest není pouze mužskou záležitostí. Historický snímek herce a režiséra Vincenta Pereze efektně využívá jednotlivé varianty duelů – s kordy, pistolemi nebo s šavlemi na koních. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (26)
Marocký mistrovský mečoun Rošdy Zem se zemovým klidem opíchává militantní agresory, kteří mu omlátili rukavici o držku, jakož i militantní feministky, kterým se jak na sviňu až do dnešních neomarxistických časů nesplnil ten nejvlhčejší sen, a sice kupříkladu rubat na čelbě uhlí sbíječkou, tavit ingoty či stěhovat piana do vysokých pater, a notabene za to brát stejné prachy jako ti zkurvení toxičtí maskulíni a jiní zasraní diskriminační šovinisté, tak brutálně pošlapávající drůbeží práva. Kulantní herec Vincek Peréz si v bezectné době zarežíroval, a je z toho velmi solidní, zábavné, pečlivě zahrané a choreograficky výborné dobové šermířské drama o tom, že kdysi bývala čest něco, qůli čemu prostě stálo za to nechat se pořádně opíchat jak ztepilým Afričanem, tak ze řetězu utrženou sufraštětkou, která dle historických análů jako první vydobyla žabožroutským muženám nezadatelné právo nejen chcát vestoje, ale také nechat si skřípnout bobra do zipu, načež si zapařit kundu v kalhotách. Za což ji po zásluze patří čestné místo na hřadovém piedestalu! ()
Za zhlédnutí stojí tahle francouzská dobová historická novinka, kde muži si svou čest řeší vzájemnými duely na kordy či pistole a herecky vládne mistr šermu Roschdy Zem, který si tu zahrál velkého sympaťáka. Má to atraktivní vizuál, silná témata jako čest, hrdost a feminismus, zajímavé pravidla duelů a hezky natočené i intenzivní duely ( ten šerm je fakt parádní!) a v závěru na někoho můžou zafungovat i Emoce. Slušný film na netradiční téma, kde umíralo tisíce Francouzů v drsných duelech.. 7/10. ()
Kvůli zdejšímu vysokému hodnocení jsem přeci jenom doufal, že půjde o něco víc, než jen o dnes tolik populární woke agitku, pouze zasazenou do 19. století (kdy měl samozřejmě zdravý feminismus smysl). Ale bohužel dočkal jsem se jen zčásti. Takže na jedné straně retardovaný polopatický příběh o spravedlivém boji multietnických feministických pokrokářů s bílými šovinistickými zpátečníky (v lepším případě latentními homosexuály), boji za spravedlivější zítřky. Ale zároveň lze ocenit dobovou výpravu, hlavně kostýmy, nebo zajímavý pohled do světa tehdejších duelů. ()
Zase jeden z případů, kdy půjdu hodně proti proudu. Nerozumím výhře v divácké soutěži na letošním KVIFF, odmítám srovnávat s letošními Mušketýry nebo Ridleyho Posledním soubojem. Solidní historický film se silným feministickým podtónem, nic víc. ()
Zbytočne nadhodnotené tými, čo si rýchlo napísali, že boli v Karlovych Varoch a preto nedokážu dať iné než plné hodnotenie a ospevujú tu priemerný film ako "ultimátnu historickú záležitosť"... Pritom všade je film hodnotený okolo 60%. Má svoje pozitíva: tvorcovia si dali záležať na tom, aby stvárnili dobu, kostýmy i samotné postavy verne histórii - je za tým reálne štúdium zdrojov z konca 19. storočia. V tom chválim. Na druhej strane je to len taká šermovačka bez D'artagnana a strieľačka bez Buffalo Billa. Plus je tu samozrejme feminizmus, ktorý v tom čase začal rásť - a dobre že sa ženy začali dvíhať, len si ten feminizmus nemusel brať od mužov tie najhoršie príklady, pretože tradícia duelov je asi najstupídnejšia vec, akú kedy mohol muž, alebo v modernom ponímaní "osoba s penisom", vôbec vymyslieť. Inak zaujímavosťou je, že prvou, ktorá duely zakazovala, bola stredoveká tmárska a zaostalá cirkev (1215, 4. Lateránsky koncil), to by novodobý pokrokár nepovedal. Napriek tomu v Uruguaji boli duely povolené až do roku 1992. Film je tak poctou či skôr spomienkou na duelovú dobu, dnes buďme radi, že chodí Duel len na RTVS, avšak film zároveň nepokrýva osobnosť Marie-Rose Astié de Valsayre úplne spravodlivo. Bola omnoho viac než len nejakou duelantkou a šermiarkou, jej feminizmus bol kultivovanejší a nie tak obmedzený, išlo jej o vzdelanie, o volebné právo, právo na rovnaký plat. A samozrejme, bola v skutočnosti neporovnateľne šerednejšia než je herecky stvárnená, ale to už tak býva. Celkovo film hodnotím ako prudko priemerný aj s ohľadom na to, že mu unikajú historické kontexty a súvislosti, tempo je pomalé, postavy málo zaujímavé a všetko sa len utápa v nekonečných súbojoch. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (5)
- Pri písaní scenára bol kľúčový nález ročenky "Annuaire du duel 1880-1889", vďaka ktorej Vincent Perez a Karine Silla preskúmali dobové články v tlači so zistením, že vo Francúzsku bol v danej dobe duel na dennej báze. Takto beletrizovali príbehy hlavných postáv filmu, z ktorých prakticky všetky sú založené na skutočných duelantoch. (Arsenal83)
- Lacaze (Roschdy Zem) je pomenovaný po prvom majstrovi šermu Vincenta Pereza, keď študoval na konzervatóriu, ale ide o fiktívnu postavu založenú na všetkých majstroch šermu, ktorých počas svojej kariéry poznal, ako aj na tých, s ktorými sa stretol počas svojho výskumu (Arsenal83)
- Vincent Perez a jeho kaskadérsky spolupracovník na mnohých úlohách a dlhoročný majster šermu Michel Carliez snívali už dlhšie o vytvorení filmu zameraného na históriu duelov vo Francúzsku, no projekt dlho ležal ľadom, kým ich konečne k akcii v rozhovore nevyprovokoval Jean Dujardin, ktorý pri nich natáčal súbojovú scénu vo filme J'accuse (2019). (Arsenal83)
Reklama