Režie:
Cord JeffersonScénář:
Cord JeffersonKamera:
Cristina DunlapHudba:
Laura KarpmanHrají:
Jeffrey Wright, Tracee Ellis Ross, John Ortiz, Erika Alexander, Leslie Uggams, Adam Brody, Keith David, Issa Rae, Sterling K. Brown, Myra Lucretia Taylor (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Frustrovaný spisovatel, který už má po krk toho, jak se mainstreamová média opírají o „černošskou“ zábavu a urážlivé stereotypy, se rozhodne napsat vlastní obskurní „černý“ román. Ten ho přivede až k jádru pokrytectví, kterým tak pohrdá. (Prime Video)
Videa (14)
Recenze (58)
K maximálnej spokojnosti mi chýbalo snáď len to, že Jefferson (zatiaľ) nie je Kaufman a Americká fikcia nie je až tak dokonale dokonalá ako Adaptácia. Ak by tá neexistovala, s plným hodnotením by som nemal problém. Možno sa príbeh mohol viac venovať ústrednej dejovej línii, než všetkým tým vzťahovým, ale tie majú stále svoj význam. Ide o typ filmu, kde už podľa prvej scény zistíte, že vás film ohúri, alebo naopak ho ani nemá význam pozerať. V mojom prípade ide o prvú možnosť, pretože robiť si srandu zo všetkých je skrátka tá najlepšia možná satira. 90% ()
(6/10). American Fiction bych zařadil mezi filmy, které jsem si pustil pouze z principu. Tento snímek byl totiž nominovaný na Oscara v hlavní kategorii, takže mi moje tradice zhlédnout všechny filmy z této kategorie před začátkem ceremoniálu nedovolila tento snímek vynechat. Občas tohoto rozhodnutí lituju, protože bych tento v mých očích nezajímavý snímek mohl vynechat. Očekávaní byla na bodu mrazu a s prvními minutami jsem opravdu proklínal Akademii za to, že tento snímek vybrali a já se na něj teď musím koukat. S přibývajícími minutami se však naštěstí začalo blýskat na lepší časy a snímek se mi začal pomalinku zavrtávat pod kůži. Bylo to hlavně kvůli nepředvídatelnému ději, který mě dokázal udržovat neustále v pozoru. Zvraty, které přišly opravdu nečekaně mě dokázaly zaháčkovat a já jsem začínal přistupovat na hru debutujícího režiséra. Svůj podíl na tom měl samozřejmě i představitel hlavní role Jeffrey Wright, který z mé strany nepatří mezi nejvyhledávanější herce, ale tato poloha mu sedla. Snímek hodně zvedala romantická linka, která byla sice lehce na pozadí, ale pro mě se stala středobodem tohoto snímku. Téma černošského etnika je docela častým tématem oscarových snímků, takže se vůbec nedivím, že tam i letos jeden musel z povinnosti být. Snímek krásně ukazuje, jak je dnešní společnost (hlavně ve Spojených státech) nastavená a že bílé části populace stačí pouze to, aby si odškrtli potřebná políčka ve vlastním seznamu a příjemný pocit zadostiučinění je na světě. Chápal jsem motivace postav, ale co mi dosti zvedlo mandle byl samotný konec. Chápu, že se snímek snaží být nekonvenční a závěr je toho jasným důkazem. Mi osobně tento typ konce vůbec nesedl a naopak zanechal v ústech nepříjemnou pachuť. "I'm happy you're not white. - Me too." ()
Film obsahuje všetko, čo na oscary 2024 potrebuješ. Krásnu diverzitu ako povinnú zložku, ale hlavne - čo vybrať z afro filmov do top 10 NAJ filmov roka? Pritom by sa ťažko zmestil do top 10 filmov mesiaca, ak by nešlo len o výber filmov z častí ako Bronx. Nehovorím, že niektoré humorné alebo skôr kútik o milimeter dvíhajúce situácie neboli, ale toto je presne to, čomu sa hovorí oscar bait a film to dokonca sám spomína. Takže účelovka. Film o černochoch s bielymi problémami, kde všetci s pigmentom sú vedci, kapacity, lekári, spisovatelia, intelektuáli, no a bez pigmentu už do tejto kategórie nespadáš: jednak potrebuješ opaľovací krém, no hlavne si hlúpy buran groteskného typu. Film akoby chcel napodobiť Woodyho Allena, ale zakuklil sa v sebou postavených povinných vložkách. ()
Takhle má vypadat povedená satira aktuálního společenského dění. Rozhodně se mohlo jít ještě dál a být daleko víc kontroverznější, takhle Americká fikce hladí hodně po srsti a snaží se být líbivá pro většinu společnosti. Jeffrey Wright v hlavní roli jako spisovatel, který se snaží o nějaké větší umění, ale neslaví s ním nějaké větší úspěchy. Rozhodne se tedy napsat ''brak'' na společenskou objednávku a nestačí se divit. Zábavné a svižné. Oscar za scénář i když překvapující, tak se dá poměrně dobře pochopit. ()
American Fiction je jeden z těch snímků, které nedělají žádné výrazné přešlapy, ale jsou poměrně nevýrazné a nebýt Oscarových nominací, s největší pravděpodobností ho přejdu bez povšimnutí. Debut Corda Jeffersona v sobě nicméně nabízí několik zábavných scén, a hlavně skvělého Jeffreyho Wrighta. Film se hodně zaobírá stereotypy, a frustrací z neschopnosti, a částečně i neochoty, většiny společnosti se z nich vymanit. Se skvěle zahranou hlavní postavou jsem se zvládl několikrát ztotožnit, a její progres skrz film je srozumitelně napsaný jak emočně, tak v rámci porozumění okolního světa. Všudypřítomná satira těží především ze současné kulturní a politické situace v USA, a je věcná a zábavná. I přes aktuální témata a dobré herecké výkony ve mě však American Fiction zřejmě neutkví. ()
Galerie (10)
Zajímavosti (9)
- Podľa rozhovoru v Arizona Daily Star väčšina fiktívnych knižných titulov finalistov „Literary Award“ boli mená kapiel, s členmi ktorých sa scenárista Cord Jefferson priatelil počas strednej a strednej školy v Tucsone. (Arsenal83)
- Prvý kandidát na výhru v kategórii Najlepší film na Oscaroch, ktorý do filmu zahrnul výraz „Oscar bait“ = „oscarová návnada“. (Arsenal83)
- Obsadenie Miriam Shor do úlohy knižnej redaktorky je zrejme poctou za jej dlhodobú úlohu v podobnej role v televíznom seriáli Znovu 20 (od r. 2015). (Arsenal83)
Reklama