Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

novoten 

všechny recenze uživatele

Marně pátrám v paměti, kdy jsem naposledy viděl tak funkční a přitom dokonale nenásilnou moralitu. A přitom když jsem se zadíval do rozvíjejícího se příběhu zdánlivě marnivé Taylorové a z neznámých důvodů zapšklého Newmana, rozhodně bych nečekal závěrečný citový apel na diváka ve smylu "Je důležité si umět v rodině věřit a mít se upřímně rád." V tomhle filmu je totiž překvapivě hodně věcí nepředvídatelných a přestože se vlastně jedná jen o dlouhý dialog s měnícími se aktéry a střídavou pozorností pro hlavní postavy, neměl jsem šanci odtrhnout oči od dění na obrazovce. Díky Ivesově charizmatu a Newmanově opileckému žáru v očích tahle geniálně vygradovaná zápletka získala body na všech frontách. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Začátek byl pokěkud pomalejší, ale po zhruba třiceti minutách se to slušně rozjede. Richard Brooks natočil báječné drama o přetvářkách, lžích, něvěře a dalších lidských nešvarech. Paul Newman a Elizabeth Taylor předvádějí velmi kvalitní výkony, obvzláště výkon Elizabeth Taylor považuji za jeden z jejích nejlepších. Bez Burla Ivese si film moc představit nedovedu, protože by filmu chyběly patřičné grády. Jen škoda, že snímek neobdržel žádné Oscary. Pro milovníky filmů 50. let povinnost, zbytku mohu jen doporučit. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Brooksův film hodnotím s odstupem několika let, ale ještě dnes si zřetelně vybavuji většinu scén a vybroušených dialogů. Drama o rozpadajících se rodinných vztazích a přetvářce, kterou je nutno hrát ve jménu tradičních konzervativních hodnot jižanského prostředí staví na vynikajícím herectví ústřední dvojice. Zvlášť pro Taylorovou šlo vedle snímku Kdo se bojí Wirginie Woolfové o její nejlepší výkon na filmovém plátně. Film nezapře své divadelní kořeny, ale Tennessee Williams patří k absolutní autorské špičce a tak jde ve skutečnosti o výhodu. Celkový dojem: 95 %. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

Jeden umírající bavlnový magnát a spousta penězuchtivých příbuzných, kteří mu vší silou lezou do zadku. Po "Kdo se bojí Virginie Woolfové" další klasická filmová adaptace slavné americké divadelní hry, kterou jsem měl tu čest shlédnout, a opět vydařená na výbornou. I když se děj takřka celý odehrává v jednom jediném domě, ani na chvíli nepocítíte jakýkoliv náznak nudy či hluchého místa, čemuž dozajista vděčíme především perfektní divadelní předloze Tenessee Williamse. Dialogy sice nejsou tak břitké a vybroušené jako u výše zmíněné Virigine Woolfové, na druhou stranu jsou ale daleko stravitelnější a zábavnější. Na místo velice hutné atmosféry rozčeřují děj spratkovské dětské postavy a v pozdější fázi nechutná manželka Newmanova bratram která je opravdu hnusná a odporná po všech stránkách. Možná i kvůli tomuto rozptýlení u mě "Kočka" zabodovala o něco víc a proto hodnotím tak jak hodnotím. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Že je život často k zoufání a lež může být pravdivější než pravda, vědí nejenom Maggie s Brickem… To, co této adaptaci bývá nejčastěji vytýkáno, chápu jako její přednosti: není to divadelní ani statické, naopak živoucí a výsostně moderní, herecký koncert těžící z kvalitní divadelní předlohy. Latentní homosexualita mladých amerických fotbalistů, kterou režisér zmínit nemohl, aby vyšel vstříc dobové cenzuře, byla v zásadě problémem Williamsovým a příběh by nikam neposunula, a nevěra Maggie už vůbec ne. Děj tak není uhlazen, ale naopak v něm lépe vynikne prohnilost jižanské rodiny rozpadlé rozkladem morálky a tradičních hodnot… Osobně nejvíce oceňuji, že závěrečnou aktivitu Brooks přenesl z Maggie na Bricka, dává to filmu nejen romantický, ale naprosto nový rozměr… ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • Kvůli odstraněným náznakům Brickovy (Paul Newman) homosexuality, které se objevily v původní divadelní hře, odmítl film režírovat George Cukor. (Kulmon)
  • Celosvětová premiéra proběhla 23. srpna 1958 v Bostonu. (BMW12)
  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama