Reklama

Reklama

Audience

(divadelní záznam)
Československo, 1990, 78 min

Režie:

Jiří Menzel

Scénář:

Václav Havel (divadelní hra)

Kamera:

Ervín Sanders
(další profese)

Obsahy(1)

Spisovatel Vaněk je zaměstnán v pivovaru, protože tam prý nemůže škodit socialismu a není v zájmu státu, aby lépe uplatnil své vzdělání. Jeho nadřízený, starý sládek, má o něm podávat hlášení STB. A tak požádá Vaňka, aby si udání na sebe napsal sám. (oficiální text distributora)

Recenze (97)

Dreadd 

všechny recenze uživatele

Poslyšte, Ferdinande. Růže jsou červené, fialky modré, Václav Havel psal absurdní dramata a ty jsou holt absurdní. To jsou paradoxy, co? Vlastně ani nejsou, Audience je přesně tím čím měla být, ergo stěžovat si na absurditu Audience připadá mi absurdní. Avšak i na tak malém poli dokázal Václav Havel sdělit několik zásadních věcí a Josefu Abrhámovi se podařilo přesně vystihnout gesta a dikci Havla/Vaňka. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Jojo, kde jsou ty starý piva! Vyšuměly, vyčpěly, pěna spadla, natočit TO (;o) nikdo mladej už tak neumí... Už zbyly jen ty hnědý lahváče, tak ještě že jsou (dnes už teda eurolahve, že...;-) aspoň pořád zálohovatelný... %-/ . . . Kohout už je na koni, Havel na nebesách, Gott mit uns, z Lanďáka je lajdák a Bohdalka... Rači nepomejšlet! . . . Jeden je z toho všeho hnedle smutnej. Ták Ferdinadéééé... Ále, nechme toho, už je to opravdu všechno na hovno... Howgh. - - - - - (Poprvé viděno tehdy porevolučně, hodnocení 10.09.2011 jako mnohé, komentář zde při smutečním repete na >audienčním prostoru< jako osmatřicátý - 18.12.2011) ()

Reklama

IanSurname 

všechny recenze uživatele

Divadelní hra coby svědectví minulé doby. Osobně mi připadá velice zdařilá. Herecké výkony (oba!) jsou výborné. Humor není zdaleka hospodský, jak by se mohlo na první pohled zdát. Landovského notorický pijan je sice očividně hlavním bavičem, ale mnohdy jsem se neméně usmíval při pohledu na Abrháma, kterak se v roli intelektuála Vaňka snaží nějak slušně "přizpůsobit situaci". Být "společenský", ale neopít se. Vyhovět a nevyhovět (Bohdalka). Přijde mi vtipné, že se hra nesnaží diváka ani tak splynout s pocity trpícího intelektuála (tedy s morálním hrdinou příběhu) uklizeného a potrestaného k fyzicky namáhavému zaměstnání. Místo toho se vlivem nápaditě absurdních monologů Landovského člověk noří do psychologie udavače a alkoholika s Korsakovovým syndromem, který ve své neustálé opilosti a jednoduchosti není dlouho schopen (a možná i ochoten) tajit pravdu ani své názory. Jeho neustálá starost, co si o něm Vaněk myslí. Postesknutí, že jeho se nikdo nebojí a nikomu nestojí za to, aby na něj donášeli a podobné absurdity. Jako kdyby chtěl s Vaňkem měnit. Na druhou stranu, skončit na takovém místě za občanskou statečnost může mít pro člověka jiný význam, než tam sedět za podvod či za hloupost. Je to zkrátka hra plná hořkosti i humoru. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Co by asi Landovský/ Sládek řekl na ta míň než tříhvězdičková hodnocení? "Jsem rád, že jsme se sblííííííížili. Oceňuji vaši upřímnost. Prd." No, jestli vás to irituje, tak já si to odpustím... Ale i za Bohdalku a za odbourání Abraháma na jevišti si záznam z Činoherního klubu zaslouží ode mě plný počet. Všechno ostatní by bylo absurdní jako celá Audience a doba, kdy Husákovy děti psaly do sešitu velkými písmeny třeba Vladimír Remek. ()

Ozzy2 

všechny recenze uživatele

Když toto ztvárnění viděl VH, rozčílil se, že mu z toho Lanďák udělal úplně něco jiného.A to byl prosím střízlivý, protože jen deb.il může uvěřit tomu, že těch piv vypil tolik.V těch půllitrech byla samozřejmě obrácená sklenička, takže dohromady vypil ta piva asi tři.On byl totiž jako herec opravdu klasa, jinak by se těžko uchytil jak v Činoherním studiu, tak ve Vídeňském Burgtheatru.Je velká škoda, že Václav Havel je uznávaným spisovatelem a dramatikem od New Yorku po Tokio, jen češi jeho hry vůbec nechápou, protože jejich mentalitě je bližší humor Švejka a Cimrmanů, těm s IQ pod 90 Kameňáku a Babovřesk. ()

Zajímavosti (11)

  • Vzhledem k náročnosti  textu volali herci Josef Abrhám a Pavel Landovský při zkoušení ve Vídni několikrát do Prahy s tím, že se hru nemohou naučit a chtěli od projektu odstoupit. (Redyx1)
  • Actor´s Studio v New Yorku hru uvedlo 17. listopadu 1989. Představení viděli zástupci společnosti MJM Inc., a protože se jim líbilo, domluvili se a v lednu 1990 v Praze pod dohledem kamer konfrontovali své představení s nastudováním Jiřího Menzela. (triatlet)
  • V New Yorku celý filmový projekt jistil svou osobní a uměleckou autoritou Paul Newman, v Praze projekt zastřešil Filmexport. (triatlet)

Reklama

Reklama