Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Temný plášt mlhy zakrývající celé království se průdce rozevírá a do světa lidí vniká přes husté mračno šupinatý tvor. Zděšení lidé, kteří zahlédnou letící monstrum ze strachu utíkají do svých příbytků a toužebně čekají, že se najde někdo odvážný, kdo je ze strachu a bezmoci osvobodí. Samotný král země je zděšen v momentu, kdy se dozví, že se jedná o prastarého draka, chrlící oheň jenž má zálusk na dívky z celého království. Král ze strachu a starých proroctví splňuje drakovi nároky na nevinné a půvabné dívky, které žijí v chudobě a mají hlad. Jenže to nebudou ony krásky, které budou stát na konci potravinového řetězce, nybrž samotný věčně nenajezený starý tvor z temnot. Tohle vše se dozví v pravý čas moudrý kouzelník a rozhodne se svým kouzelnickým učněm zakročit.

Takhle by se dal stručně popsat fantasy film Matthewa Robbinse, který nás zavádí do časů krásných princezen a nebojácných bojovníků, kteří mají chuť se porvat s každým zlem. (Kinolístek)

(více)

Recenze (63)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Neprávom zabudnutý film, vizuálom temné fantasy, prepracovanosťou jednoduchého fikčného sveta klasická rozprávka o drakovi. Ale aj tu sa dočkáme zopár inovácií, pokiaľ čakáte priamočiarosť schémy "hrdina ide zachrániť krásnu princeznú a zoberie si ju aj s polovicou kráľovstva", tak dvojica scenáristov našla odvahu spracovať veci po svojom. Vizuál sa skutočne vydaril, od trikov sa viac asi ešte čakať nedalo, čiže drak sa hýbe nemotorne a je to proste klasická osemdesiatková záležitosť. Pokiaľ na nich fičíte, tak si pokojne pridajte ďalšie percentá. A kto by to povedal, že aj Peter MacNicol môže byť rozprávkový hrdina na koni... Zaujímalo by ma, koľkokrát tento film videl Peter Jackson a či tú najhoršiu scénu z Dvoch veží, príchod bieleho koňa na scénu, okopíroval z Drakobijca. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

"Drakobijce" svého času neprávem zastínily spektakulárnější a bombastičtější blockbustery, ale při tom představuje nejen jeden ze zásadních titulů ponuré fáze studie Walta Disneyho, ale navíc jeden z vůbec nejoriginálnějších fantasy filmů všech dob. Osmdesátkové i novější fantasy filmy v zásadě využívají buďto tolkienovský motiv cesty, nebo heroická akční vyprávění conanovského ražení, ale oba dva směry současně staví na poznávání fantastických světů s okázalými speciálními efekty a maskami. Scenáristické duo Hal Barwood a Matthew Robbins oproti tomu přišlo s konceptem magie a draků zasazených nikoli do opulentně spektakulárních bájných světů, ale do středověku s jeho kastovním systémem, pochmurností a přízemností. Při tom se na druhé straně chtěli ale také vyhnout stereotypní umazanosti a pokleslosti spojené s touto érou, respektive s jejím filmovým obrazem. Pod Robbinsovým režijním vedením a díky štědré produkci v unikátní koprodukci Walt Disney Studios a Paramountu (druhým z takto vzniklých projektů byl podobně nenápadně obrazoborecký a autorsky osobitý "Pepek námořník" v režii Roberta Altmana) vznikl realisticky působící svět, který ve své komornosti a zavřenosti dýchá nevídaným životem. Film a jeho prostředí působí nenápadně, ale při tom právě díky precizní výpravě a lokacím působí realisticky, ale při tom nikdy nevyčnívá a nestrhává pozornost pouze za sebe. Nejvíce ale překvapí, jakým způsobem "Drakobijce" pracuje s motivem magie. Ta je zde neustále zpochybňována, vztahována k obyčejným lidem a podmaňována k mocenským účelům zástupci církve a vládnoucí autority. Tato linie dochází překvapivé kulminace v nečekaně hořkém závěru, který zpřítomňuje fatální paradox samotné postavy drakobijce, tedy zabijáka stvoření i sil přesahujících lidský svět. "Drakobijce" tvoří spolu s filmy "Černá díra", "Lesní duch", "Tron", "Something Wicked This Way Comes" a "Návrat do země Oz" páteř i absolutní vrcholy pomyslného ponurého období Disneyho studia a stejně jako ostatní jmenované se vyznačuje inspirativní originálností, nečekanou komplexností a stimulující mnohoznačností. Zatímco jiná studia v první polovině osmdesátek válcovala filmový trh blockbustery a utvářela franšízy, které dominují popkultuře až do současnosti, studio Disney tehdy kráčelo cestou kvality, originality, progresivnosti, nonkonformity a tvůrčích ambicí. Nelze se divit tomu, že diváci se spíš hnali na konkurenci od Lucasfilmu či Amblinu, která byla prvoplánově zábavnější. Dobové středně nákladné disneyovky naopak sázely na civilnost (drama o dospívání "Tex"), angažovanost ("Night Crossing" o útěku z východního Německa) a metažánrovost ("Condorman", "Trenchcoat"). Zmíněné páteřní tituly pak představují unikátní úkaz anti-blockbusterů, které úžas vyvolávají stejnou měrou audiovizuálním spektáklem i obsaženými tématy, a navíc se ukazují jako mnohem dospělejší a hlubokomyslnější než ony řemeslně sofistikované, ale esenciálně brakové blockbustery. Historie, respektive ti, kdo ji píší, se ale namísto řečených předností rozhodli vyzdvihovat výkon a snadnou stravitelnost, a tak ono období dnes v rámci korporátního narativu značky Disney platí za opomíjené a aktivně upozaďované (většina výše zmíněných titulů není široce dostupná), protože nekonvenuje s urputně budovanou image rozverné továrny na rodinnou zábavu. () (méně) (více)

Reklama

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Když jsem viděl film v první polovině 80.let, byl jsem trikovou podobou draka z Ohnivého jezera naprosto unešen. Pravá nefalšovaná pohádka, která je místy docela krutá. Ale to přece pohádky jsou ne? Stačí vzpomenout Grimmy a jejich lidožravé obry stejně jako Němcovou ( Lilie, Vlkodlak či Zlá matka jsou hotové horrory) či Erbena. A nádherná krajina, kterou se možná inspiroval Jackson, ale obráceně to naštěstí nebylo....Kromě krajiny mě zaujaly i určité hudební pasáže - temná hudba na dechové nástroje tak, jako by se měly objevit brány Mordoru! Takže si tipuji, že tenhle film má Jackson rád. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ty jo, já asi změním ten svůj názor na fantasy žánr, protože tohle mě fakt bavilo. Pravda, chvíli trvalo, než si mě to získalo, prvních 20 minut fakt nic moc. Ale pak už je to zajímavé, dobré, zaujme to, co víc si přát. Občas jsou nějaké scény moc táhlé, ale to je jen taková drobnost. Jinak je to opravdu překvapivě funkční, což jsem u fantasy fakt nečekal, jelikož ho zrovna nemusím, ale nakonec to bude možná žánr pro mě, jelikož... Tady se musím zastavit, jinak bych zas vypsal o tom žánru nějaké dlouhé souvětí. Je to fajn film, akorát mě štve, že mi zabili moji oblíbenou postavu nějak po 30 minutách, ale co s tím udělám. 4* ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $18miliónovTržby USA $14,110,013Tržby Celosvetovo $14,914,786║ Triky a masky drakov na veľmi dobrej úrovni, nuž z príbehom to je už ťažšie ten je neskutočne plochý, bez postavy čo by sme si mali šancu obľúbiť a potom to je u takýchto fantasy filmov s pútavosťou fakt ťažké. Dopozerať to bolo skôr utrpenie než slasť. /40%/ ()

Galerie (91)

Zajímavosti (6)

  • Peter MacNicol v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
  • Natočeno v koprodukci studií Walt Disney Pictures a Paramount. Nutno podotknout, že film je dospělejší a syrovější, než obvyklá Disney produkce. (-bad-mad-wolf-)
  • Natáčelo se ve Walesu, pouze finální scéna vznikla ve Skotsku. (-bad-mad-wolf-)

Reklama

Reklama