VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (581)
Velmi hluboké a temné televizní seriálové zrcadlo čili reflexe spodních proudů západní civilizace a hrozeb současnosti a blízké budoucnosti. 1. The National Anthem - zrcadlo nastavené našemu mediálnímu věku a síle, s níž naše životy ovládají média. Ať už je rozklíčování epizody jakékoliv (čin novodobého Hérostrata z Efesu, či při zmínce o ,,uměleckém aktu 21. století" zvrhlý mód konceptuálního umění a postmoderní performance, hledání nových uměleckých výrazových prostředků etc.), poukazuje na nezdravou provázanost průzkumů veřejného mínění a současné politiky. Zároveň varovná sonda k neustále posunované hranici toho, co je možné na televizní/počítačové obrazovce vidět. 2. Fifteen Million Merits - i přes infantilně hřejivá a vlídná počítačová rozhraní mrazivá metafora faktu, že konformita požírá děti revoluce i revoltu samu. Západní individualismus, dotažený do maxima virtuální reality, v kombinaci s manipulativní nabídkou / poptávkou ,,volného trhu" vede jen k materiální prostituci živené naprostým egoismem a maximálním prospěchářstvím, idey a maximy jsou odstaveny do nevědomí a morálka komprimována, neboť každý je úplatný a za peníze se dá prodat a koupit cokoliv - i vlastní životy. A televize je tak vhodný manipulátor. 3. The Entire History of You - naprosto přesné postižení toho, co hrozí v blízkém budoucnu našemu věku opojenému technologiemi. Absolutní paměť (zálohovaná na flash HDD v hlavě) je pro vztah (a obecně pro život) jako rakovina. A to nejsem ani zpoloviny tak paranoidní jako hlavní hrdina této finální epizody. Geniálně vymyšlené komorní sci-fi s přesahem k vztahovému dramatu, které nejspíš mělo dostat šanci jako plnohodnotný celovečerní sci-fi film... ()
Unikátny britský experiment, ktorý sa snaží názorne poukazovať na to, akým spôsobom môžu technológie na rôznych miestach a v rôznych časových obdobiach ovplyvňovať ľudský život. A že to väčšinou nie je príjemný pohľad. Seriál sa síce aj po presune na Netflix občas potýka s menšou nevyrovnanosťou jednotlivých epizód, ale i tak sa na neho nemôžem výraznejšie hnevať. San Junipero je navyše jedným z najlepších seriálových dielov, aké som kedy mohol vidieť. ()
Skvělý a skutečně výjimečný povídkový dystopicky laděný sci-fi seriál, jehož epizody jsou postaveny na vskutku vynikajících zápletkách (respektive na velmi znepokojivých tématech). A u naprosté většiny z nich (alespoň zatím) naštěstí nikterak nezaostává ani celkové zpracování. Některé vize převelice blízké budoucnosti jsou skutečně děsivé... ()
Jak už to tak u antologií nevyhnutelně bývá, některé epizody Black Mirror jsou bezezbytku geniální (Be Right Back, Patnáct milionů meritů, San Junipero), jiné minimálně velmi zajímavé (Medvídek Waldo, Nenávist národa, Striking Vipers), trochu nevyužité (Zkušební verze, Rachel, Jack and Ashley Too) i vyloženě slabé (Arkangel). Přesto mi nedá hodnotit seriál jako celek, který je prostě plný jedinečných nápadu a point. Dohromady tvoří působivý testament postmoderních úzkostí z nebezpečí technologií, který zdaleka není jen pesimisticky technofobní, ale má často mnohem širší a překvapivé přesahy. Haters gonna hate, ale fakt mě baví, že u poloviny epizod si lidi stěžují na to, že stojí jen na pointách, zatímco u druhé poloviny často ti samí hořekují nad absencí pointy a stavění na high conceptu. Takže obojí špatně? Nehledě k tomu, že velká část epizod se nehodí ani do jedné škatulky a obstojí jako pečlivě gradovaný příběh vcelku. Nemluvím o nějaké přehnané komplexnosti, ale o funkční dramaturgii. Brooker má nápady, které nejsou vždy dotažené do konce, zato ale chytí a umí překvapovat. Nesmírně cenný seriál i se všemi svými ups and downs. ()
Black Mirror je jiný a originální a nebojí se provokovat. A já to tvůrcům žeru. Nejenže vyprávějí skvělé příběhy (každý díl je samostatný), ale nastavují společnosti zrcadlo - temné zrcadlo. Vezmou nějaký fenomén dnešní doby - ať už to je posedlost veřejným míněním, honba za lajky, touha zaznamenat si každé uprdnutí atd. - a posunou ho o kousek dál. A takhle má fungovat společenská kritika, což je něco, čeho si spousta diváků vůbec nevšimne. Skvělý a důležitý seriál. 90 % ()
Galerie (257)
Zajímavosti (176)
- Štýl rozprávania Jesse Plemonsa v role kapitána Dalyho je úplne iný, akým rozpráva v bežnom živote, a má byť odkazom na Williama Shatnera a jeho kapitána Kirka v seriáli Star Trek (od r. 1966). (Arsenal83)
- Callister Inc. je na 13. poschodí, čo je odkaz na film Trináste poschodie (1999), ktorý obsahuje aj simuláciu virtuálnej reality. (Arsenal83)
- Kvůli tematice epizody si herečky Bryce Dallas Howard (Lacie) a Alice Eve (Naomi) zkusily jízdu s Uberem s tím, jaké dostanou hodnocení od řidiče. Howard dostala 4.8 z 5 a Eve 4.4 z 5. (hansel97)
Reklama