Reklama

Reklama

O pevnosti, která se stala symbolem vzdoru. O obráncích, kteří se stali symboly hrdinství... Je rok 1836 a sedmi tisícová mexická armáda pod vedením generála Santa Anny pochoduje na sever přes území Texasu. V cestě jim stojí bývalá misie a nyní nouzová pevnost Alamo v San Antoniu, kterou nařídil americký generál Houston (R. Boone) bránit, a zdržet tak nepřítele, dokud se mu nepodaří sestavit bojeschopné vojsko. Obranou polorozpadlé pevnosti pověřil plukovníka Williama Travise (L. Harvey), jenž má po svém boku také velitele dobrovolníků Jima Bowieho (R. Widmark) a bývalého kongresmana opředeného legendami Davyho Croketta (J. Wayne). Před Alamem se za pár dnů začnou formovat mexické pluky, posily stále nepřicházejí a napětí uvnitř pevnosti se stupňuje. Konflikty vznikají hlavně mezi tvrdošíjným Travisem, který se snaží zoufale držet obránce pohromadě i za cenu lží, a Bowiem, který Travisovo velení nehodlá respektovat. Roztržky však musejí jít stranou. Santa Annův úder se blíží a osamocená dvoustovka mužů se bude muset postavit tváří v tvář mnohonásobné přesile, aby získala drahocenný čas pro Houstona… John Wayne se zajímal o zfilmování slavné bitvy o Alamo již od roku 1945 ještě pod hlavičkou studia Republic Pictures, ale svůj vysnění válečný western se mu podařilo dokončit až se svou vlastní společnosti Batjack v koprodukci s United Artists v roce 1960. Sám se navíc chopil režie a zainvestoval projekt jedním a půl milionem dolarů z osobních zdrojů. Snímek se se svým konečným rozpočtem dvanácti milionů dolarů zařadil ke kolosálním produkcím té doby jako Spartakus (1960, taktéž 12 milionů), Ben-Hur (1959, 15 milionů) či Pád říše římské (1964, 16 milionů). S dvacetimilionovými tržbami se jistě nestal propadákem, ale v poměru k rozpočtu ani výrazným kasovním trhákem. Do již tak vysoké ceny filmu se započítala i částka za stavbu autentické repliky původní pevnosti s celou vesnicí, kterou trvalo vybudovat dva roky. Ta se ale následně stala hojně vyhledávanou filmařskou lokací pro více než stovku dalších projektů, nejčastěji westernů jako Dva jeli spolu (1961), Bandolero! (1962) nebo minisérii Osamělá holubice (1988). (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Roztomilá westernovka z nejslavnější chvíle v rámci boje o nezávislost Texasu. Všude se tomu vyčítá historická nepřesnost, ale není to nic tak markantního. A hlavně, na nějaký ultra děják tu ani není proč - je to prostě klasicky romantická, heroická klišé johnwaynovka se spoustou chlapáckýho humoru, kde se velká akce odehraje až v posledních 10 minutách, ale nějak mi to nevadilo, jelikož vše předcházející byla radost dívat. Hlavně vůdčí postavy upjatého Travise, dobrodruhů Crocketta a Bowieho, řada vedlejšek včetně krásné Lindy Cristal... Top je Tiomkinův soundtrack. Nějakou strojenost vem čert, jedinou větší výtku mám sám k sobě, že jsem si tu projekci roztahal do cestovních dvou týdnů, ale zase... v nich došlo i na Alamo :) Kdo chcete víc kontext, máte na výběr řadu dokumentů (třeba tento), nebo sérii TEXAS RISING. ()

Dont 

všechny recenze uživatele

Filmu poněkud škodí předlouhá stopáž (viděl jsem kompletní verzi o délce 167 minut v originálním znění), neškodilo by trochu to prostříhat. Možná je lepší zkrácená verze, ale to nemohu hodnotit. Hudební doprovod byl po celou dobu vynikající, závěrečný song byl skutečným zlatým hřebem. V několika komentářích jsem se dočetl, že problém je, že každý dopředu ví, jak to dopadne. No jak by taky ne, když film zpracovává skutečné historické téma a každý, kdo trochu zná dějiny severoamerického kontinentu ví, jak dopadla bitva o Alamo. Dodnes je toto i přes nějaké ty chyby jednoznačně nejlepší zpracování boje o Alamo. ()

Reklama

Dzin01 

všechny recenze uživatele

Prostě válečné filmy můžu a tenhle je opravdu povedený. A navíc je to i dobrý film obecně. Charaktery jsou dobře propracované, nejsou tu jen hodní a zlý, ale každý má něco v sobě. Ikdyž je hned od počátku patrno, že Američané jsou prostě ti správní. Ale sympatické je, že na jejich mexické protivníky, se nepohlíží s opovržením a despektem. Narozdíl odednešních slátanin to ale nedělají tak okatě. Možná má film pozvolnější tempo, než je dnes obvyklé, ale to mu určitě neškodí, spíše naopak. A masové bojové scény, hlavně závěrečná bitva, jako by vypadly z Bondarčukova filmu. Navíc spousta záběrů se dnes ve filmu už ani nevidí, třeba rozdupání jednoho z obránců útočící kavalérií. Celkově si tenhle u mě 5* zaslouží. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Aj keď sa mi naskytuje príležitosť porovnávania s novším počinom z roku ’04, nechcem to až tak rozoberať. Len na konfrontáciu, tento film je o vyše pol hodinu dlhší a nudí oveľa menej, než rozpočtovo, efektovo a kulisovo atraktívnejšie novšie prevedenie. Wayne sa dal na cestu serióznejšieho zobrazenia udalostí, ktoré postihli v danom čase misiu (pevnosť) Alamo a je to vidieť. Je vidieť, že počas toľkých rolí, najmä westernového zamerania, čosi pochytil aj od kolegov na režisérskych stoličkách. Chýba mi len trošku konkrétnejšie zameranie na jednotlivé charaktery a tie bobrie čapice a kožušiny rôznych iných zverov na hlavách pištoľníkov, navyše v horúcom Texase, vyzerali pomerne komicky. 75%. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Američané rádi točí filmy o svých prohrách, nic jim nerozpumpuje krev v žilách jako patos odhodlaného boje do posledního muže za velkou myšlenkou. Tou velkou myšlenkou tady budiž svoboda... tedy podle filmu hlavně svoboda intenzivně chlastat, kamarádsky si rozbíjet huby v hospodách, vlastnit černé otroky, masakrovat indiány, a obtěžovat mladé fešné mexičanky. John Wayne byl poster boy image amerického old school macho borce , vlhký to sen Donalda Trumpa, a Alamo se dá považovat za jeho labutí píseň - jen o pár let později westerny převzal Sergio Leone s Clintem Eastwoodem, a zbavili je jejich primitivismu. Který ovšem byl zábavný, a zábavné momenty jsou i tady, ať už při dobře napsaném špačkování hlavních hrdinů, permanentně si poměřujících penisy, tak při závěrečné bitce, byť ta je tedy mnohem menší než jsem čekal. Alamo je přecejn spíš takový opevněný statek než cokoli co by jsme označili za "pevnost" v Evropských měřítkách, a "bitva" o něj byla spíš jen taková zbytečná potyčka, která by v rámci třeba Napoleonských válek (pouhých 20 let před Alamem) nikomu nestála ani za zmínku. Jen kdyby ty zábavné momenty nebyly rozpliznuté do délky skoro tří hodin, z velké části silně nezajímavých a hloupých - jako by to téma bylo na Johna Waynea příliš složité a nemohl se pořádně rozhodnout, jestli chce točit čistě odlehčený western a nebo věrný historický film. V tomhle starší filmy s ním výrazně vládnou, žánrovky mu sluší. A ve stejném roce jako vzniklo jeho Alamo zas výrazně vládlo Sedm Statečných, takže na Alamo se po právu rychle zapomnělo. 6/10 ///// Zdaleka nejlepším zpracováním příběhu pevnosti Alamo je tohle: https://vimeo.com/268240628 ()

Galerie (238)

Zajímavosti (19)

  • Při stavbě repliky pevnosti Alamo se vycházelo z původních zachovalých plánů. (Karlos80)
  • Do role Jima Bowieho (Richard Widmark) byl v jednu chvíli zvažován Sonny Tufts. (Karlos80)
  • Velkým šlágrem se stala „Green Leaves of Summer“, píseň od Paula Francise Webstera s hudbou Dimitrije Tiomkina, nazpívaná vokální skupinou The Brothers Four. V roce 1961 byla píseň nominována na Oscara; soundtracku byl udělen Zlatý glóbus za nejlepší originální hudbu. U nás ji nazpívala skupina Rangers pod názvem „Vina vína“. (sator)

Reklama

Reklama