Režie:
Mel GibsonKamera:
Dean SemlerHudba:
James HornerHrají:
Rudy Youngblood, Dalia Hernández, María Isabel Díaz Lago, Raoul Max Trujillo, Rodolfo Palacios, Fernando Hernandez, Gerardo Taracena, Iazua Larios (více)Obsahy(1)
Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 104)
Film, jaký jsem nikdy předtím (a asi již nikdy neuvidím) neviděl. O starověkých civilizacích se toho moc nenatočí a když už ano, tak tvůrci i filmová studia musí počítat s výslednými červenými čísly (až na výjimky). Mel Gibson však rejpalům opět dokázal, že zajímavá témata v historii hledat dokáže, a dokáže je také působivě převést na filmové plátno. U Statečného srdce to vyšlo na výbornou, u Umučení Krista na chvalitebnou a u Apocalypta na jedna mínus. Sice jde o klasický mix honičkového filmu a cesty za pomstou (hned několikanásobnou), to však vůbec nevadí, neboť tady jde především o formu, která v Gibsonově naturalistickém podání vypadá skvěle. Digitální kamera vše sráží na úroveň televizních přírodopisných dokumentů, to je však také jediná výtka, kterou zmíním. Já se bavil, navíc jsem dostal víc než jsem čekal. ()
Scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia .. Něčeho „většího“ prostá dějová linka, kde se o Mayské kultuře a pohnutkách, které vedly k jejímu zániku dovíme asi tolik co o objevení Jihoamerického kontinentu Evropany. Tj. nic. Pokud nemá divák nějaké povědomí o historii tohoto světadílu, ani si nemá moc co domyslet. Takhle zbývá jen skromný příběh obyvatel jedné vesnice, která je vymícena a obyvatelé jsou určeni k rituálnímu obětování. Díky vesmírnému úkazu jsou však obětování zproštěni a když se hlavnímu hrdinovy následně podaří utéct (a mohla to být i uvěřitelná honička - sice plná náhod - zvláště kdyby si Mel vynechal to první zranění šípem, protože po něm by už určitě neběžel jak Emil Zátopek, grr) a vše míří k očekávanému happyendu. Vizuálně a formálně zajímavá (ale ty více než dvě hodiny stopáže jsou i tak moc) jinak velice strohá sonda do dějin zapomenuté kultury, která i po tomto filmu zůstane dále zapomenuta. ()
Čekal sem brutiku. Brutika, kterou jsme nakonec dostal ani zdaleka nedosahovala míry, kterou jsem čekal (resp. které jsem se obával). A ve výsledku mne nesmírně bavilo sledovat, jak hodinu a něco běhá skupinka chlápků po pralese, a hrajou hru na Kočku a Myš. Gibson především dobře kopíruje a při záběrech na běžící Maye (jiné záběry ve filmu skoro ani nejsou) cítíte zcela zjevnou inspiraci Posledním Mohykánem, Forrestem Gumpem a ke konci, když se přidá déšť, dokonce i Matrix Revolutions. Celkově Mel Gibson nepředvádí nic světaborného, ale poctivé řemeslo, které kazí několik zpomalených záběrů, které působí vyloženě školácky, ale naopak některé záběry na Maye, běžící lesem, nebo třeba scéna na pláži na konci jsou zcela famózní (o té nemocné holčičce ani nemluvě) Kapitolou sama pro sebe jsou (ne)herci, kteří jsou typově dokonale vybraní a především ústřední grupa, která se pak honí v lese, hraje naprsto skvěle (a Youngblood je z nich nejlepší) Podrtženo, sečteno, Apocalypto je prvním z letošních velmi očekávaných filmů a pro mne osobně dopadlo velmi dobře. ()
I přesto, že Gibsonovi zjevně jde natáčení akčních pasáží a brutálních výjevů, nelze zapomenout na hloupou, jednoduchou a skutečně naivní příběhovou kostru, která obsahuje tolik nesmyslů a nedotažeností, že to skutečně zabolí. Ať chci nebo ne, Apocalypto má nosnou linii asi tak na hodinku deset, v žádném případě ne na dvouhodinový "epický" spektákl. Na co používat jakési proroctví, zabalené v hávu malé holčičky, když není potřebné pro pointu příběhu. Nemůžu se zbavit pocitu, že je to zkrátka film o ničem a jeho příspěvek je nicotný, i přesto, že potenciál byl obrovský. Nakonec z toho všeho vyplývá, že je to dlouhý nudný film s několika vydařenými částmi. Mel by měl natočit něco skutečně kvalitního a možná trochu mainstreamovějšího než ho začnu otevřeně nenávidět. Takže stejný štempl jako u Umučení Krista. ()
Bylo celkem příjemné slyšet v americkém velkofilmu jinou řeč než angličtinu, jinak mě ale Apocalypto zklamalo. Nezáživná přímočará story natáhnutá na zbytečně dlouhou stopáž, která mě zaujala pouze tou městskou epizodou, jež občas působila dojmem, že v ní Cameron našel inspiraci pro své Na'avi. Že by měl mít Gibson nějak zvýšené sebevědomí, co se jeho režijních kvalit týče, to si teda nemyslím. Genialitu jsem v Apocalyptu nepozoroval ani v náznaku. ()
Galerie (100)
Zajímavosti (46)
- V Anglii Apocalypto vytvořilo nový rekord pro cizojazyčný film, když s úvodním výdělkem 1,3 milionu liber porazilo o čtvrt milionu snímek Hrdina (r. Yimou Zhang, 2002). (imro)
- Podobně jako Gibsonův předcházející projekt, Umučení Krista (2004), ani Apocalypto nemá v úvodu tradiční filmové titulky a také začíná citátem. (imro)
- Mnoho podstatnějších rolí hráli lidé, kteří se nikdy předtím ve filmu neobjevili. (fannah)
Reklama