Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Budovatelská témata se v 80. letech přetavila do bipolárních mravních dilemat, do nichž se dostávali příliš ctižádostiví jedinci, chtějící za každou cenu vyniknout. Hrdinou je vedoucí demoliční čety, která bourá velké objekty, zpočátku snad i sympatický mladík, jenž však v honbě za kariérou a oceňováním začíná přestupovat hranice, jak se tehdy říkalo, socialistické morálky i zákonnosti. Ocitá se pozvolna v protikladu k zásadám obyčejných, avšak čestných lidí. Vypravěčský nevýrazný, proklamativní snímek je úzce spojen s dobou svého vzniku, stěží v něm nalezneme nadčasovější postřehy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Marigold mi prakticky vzal ,,z pera'' vše co jsem chtěl napsat. Pokud jste chtěli v osmdesátkách vypadnou ze stáda museli jste na to mít buď sakra dobré známé, koule a vědět jak v čem chodit a nebo tovnou začít páchat trestnou činnost. Hrdina filmu nemá ani jediné a tak se snaží dopomoci k vysněné chalupě jen tvrdou prací a posléze i přijmutím pokoutné nabídky svého spolužáka Petra, který vede vinárnu a umí se k penězům dostat i jinak. Na této cestě stále více a více odhazuje své morální zásady, odmítá rady svých přátel a je dokonce se stále více izoluje své rodiny, která jej nechápe. Paradoxně on to vše podstupuje právě pro ni. Je smutné, že Jandákové získali po revoluci ještě vyžší vliv, moc a prachy. Měli kontakty, věděli jak v čem chodit a byly tedy na kapitalismus sesvými Sierrami dobře připraveni. A mohla tak začít divoká devadesátá léta.... Film byl koukatelný a docela byl zajímavý i ten náhled pod pokličku střelmistrů, pracujících na demolicích a odstřelech budov. Dávám tři rozbušky. * * * ()

cing-ti 

všechny recenze uživatele

Je to trochu předvídatelné, ale dalo se na to koukat. Petr Pospíchal je sympaťák a uměl bych si představit, že by zahrál větší "kládu" až mě mrzí, že jsem ho neviděl v nějaké větší roli! Výborná je v tomhle případě filmová hudba, resp. skladba která se ve filmu objevuje. Nevíte zda se to dá někde stáhnout? ()

Reklama

Master19 

všechny recenze uživatele

Klasická moralitka, která ale trošku balancuje na hraně - hlavní postava se dostává do potíží nejen vlastními "silami" ale i tlakem zvenku. Jana Paulová tu překvapivě hraje takovou divně studenou potvoru, Vítězslav Jandák klasického mastného rozkrádače a šmelináře a Oldřich Navrátil spolu s Ladislavem Trojanem a Ondrou Vetchým solidární kolegy. Hrdina, zdánlivě hodný a poctivý se pomalu stává rozmařilým a nesocialistickým, to samozřejmě neustojí a všechno nemilosrdně spěje k havárii nejen obrazné, ale i konkrétní - při demolici staré haly. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Pro mě překvapivě dobrý film se zajímavým obsazením. Trochu mi připomínal svým vyzněním "Bony a klid". Z dnešního pohledu je zajímavý vhled do společnosti, kde nejlépe se mají ti, co nejvíce podvádějí (což v dnešní době částečně platí nadále - viz komentář Big Bear). Legálně si v oficiálně rovnostářské společnosti nejde ani přivydělat, proto se melouchaří. Tentokrát ale v melouchu jedou i výbušniny. Demoliční četa se ve filmech opravdu objevuje pouze zřídkakdy. ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Příběh o poctivém a slušném střelmistrovi, který se dostane vinou vlastních ambicí na šikmou plochu. Silně moralizující snímek, který se zároveň také stal ohromnou kritikou nemožnosti seberealizace. Tolik populární výrobní proces rozhodně není náhodný a tak se příběh tentokrát odehrává v prostředí demoličních prací. Film měl asi sloužit jako odstrašující příklad, ale nějak se minul účinku a tak, a o tom asi málo kdo ví, musela zasáhnout cenzura a pro režiséra Antonína Kopřivu zákaz v další režisérské činnosti. Herecký výkon Petra Coufala stojí za pozornost. Ostatní samozřejmě ve ztvárnění charakterů svých postav taktéž nezůstali nijak pozadu, ale síla osobnosti, jakou své postavě Petr Coufal dal, se jen tak nevidí. Ohromná touha po něčem udělá s člověkem divy a tak se dá říct, že by se, třeba i podobný, příběh klidně mohl odehrát i dnes. ()

Zajímavosti (6)

  • Do podoby bezvýchodně melancholického filmu zasáhla cenzura a režisér Antonín Kopřiva se k další práci dostal až po roce 1989. (sator)
  • Za stejnojmenný román, který je předlohou filmu, čelil Jiří Švejda i několika žalobám od lidí, kteří se v něm poznali. (sator)

Reklama

Reklama