Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vítejte v ráji mužů. Americký film podle známého románu Iry Levina.
Román oblíbeného amerického autora Iry Levina Stepfordské paničky (1972, česky poprvé 1975) má podobně jako jeho předchozí dílo Rosemary má děťátko ve svém středu ženskou postavu, která pod vlivem prostředí přestává rozlišovat, co je realita a co její zjitřená fantazie.
Joanna Eberhartová uvítá nápad svého manžela Waltera, aby se z rušného Manhattanu přestěhovali do klidného connecticutského městečka Stepfordu. V novém bydlišti se všechno zdá být dokonalým, možná až příliš dokonalým, především manželky ostatních stepfordských mužů, které chodí vždy perfektně upravené a jejich jediným koníčkem je starost o domácnost a o manželovo blaho. Jako by ani nebyly z tohoto světa.
Tvůrcem filmové verze (1975) byl anglický režisér Bryan Forbes (nar. 1926), který je u nás známý především dramatem z japonského zajateckého tábora Král Krysa (1965) a příběhem ochrnutého chlapce Běsnící měsíc (1970), obsadil do rolí ústředního manželského páru Eberhartových Katharine Rossovou a Petera Mastersona; jejich dceru Kim ztělesnila Mastersonova skutečná dcera Mary Stuart Mastersonová (která se později sama stala známou herečkou). V úlohách dokonalých stepfordských paniček se objevují např. Paula Prentissová (Bobbie) a Forbesova manželka Nanette Newmanová (Carol).
I když filmová adaptace nedokázala tak přesvědčivě jako předloha balancovat na tenké hraně mezi fikcí a realitou, vzniklo pozoruhodné dílo, které i po víc než třiceti letech dokáže zaujmout a také mírně vyděsit. Forbesova verze je každopádně mnohem vydařenější než její remake z roku 2004, který strašidelnou atmosféru originálu nahradil bujarou komedií. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (123)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

To nic, drahá mi tak trochu připomnělo něco co jsem kdysi viděl a jmenovalo se to - ano  - Stepfordské paničky. A zatímco je remake spíše komedií, tady máme pomalu plynoucí thriller s hororovou zápletkou. No já mít doma ve Stepfordu v tom roce 1975 Katharine Ross, tak se vykašlu na práva i celý pánský klub a věnuji se jen jí. Fakt jí to tu seklo a není to jen kvůli tomu na hrudi neustále vypjatému tričku či šatech .-). Žel místní to viděli jinak a taky si to tak zařídili. Nebudu spoilerovat, ale když to vezmu kolem a kolem tak musím uznat, ře scénáristé filmu To nic drahá jmen Katie Silberman, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke jsou prachsprostí vykrádači.  A i když film šoupli z zlediska času o dvě dekády níž než se odehrávají Stepfordské paničky a zároveň jej vybavili zápletkou ze současnosti, je to prostě vykrádačka jak poleno.  Mně pomalu plynoucí děj zas až tak nevadil. To byl tehdy v sedmdesátkách takový způsob vyprávění. O to víc pak filmy gradovaly v posledních minutách. Dnešní divák zejména ten mladší nenavyklý trpělivosti se bez pořádné akce po první půlhodince filmu už netrpělivě ošívá... Ale staří kozáci dobře vědí, že to vše jen navozuje zdánlivý klid a že film směřuje správně tam kam má. Mně se to moc líbilo. A řeknu na rovinu, jsou momenty kdy bych se do Stepfordu sám rád nastěhoval. Vždyť je to tam takové poklidné...  Dávám za 4 leštěnky ve spreji co tolik šetří čas při úklidu. * * * * ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prvá adaptácia knihy má tú smolu, že je všeobecne známe, o čom príbeh je a tak na diváka v dnešnej dobe nemôže pôsobiť ako na diváka v dobe svojej, kedy bolo to, čo objavila hlavná postava po 4 mesiacoch v Stepforde, prekvapením aj v kinách. Vyčítať to ale filmu nemá zmysel. Pomalé tempo nie je prekážkou, cítiť cez predlohu prepojenie s Rosemary´s Baby a atmosféra hutne a príbeh graduje síce pomaly, ale veľmi iste, až vás môže záver odrovnať. Ale ani pri záverečnom dovetku nechýba humor, všimnite si dialóg afroamerického páru. No a onen nápad založiť vlastný klub vzišiel z podozrenia, že keď nás začalo baviť upratovanie, tak nám museli niečo dať do rozvodu pitnej vody. Napriek mixu viacerých žánrov pôsobí film ucelene a sebavedomo. 70% ()

Reklama

Javert 

všechny recenze uživatele

Kniha Iry Levina patří mezi jedny z mých nejoblíbenějších a možná právě proto jsem filmem zklamán. Hutná atmosféra, která byla prosáklá celou knihou tady totiž chybí. Film je, kromě konce, nemastný, neslaný. Hudba nicotná. Herecké výkony průměrné. Je to lepší než remake s Kidman, ale výborná předloha se dala natočit o hodně lépe. Takhle to je jen za 3*. ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Dřív jsem viděla remake Franka Oze z roku 2004 a ten byl jakože fajn, ale nic extra a tohleto je něco dost jiného. Zatímco remake byl takový shiny happy free a všechno a celé to bylo točené jako komedie mnohem spíš než něco strašidelného, tak tohle je úplný opak. Hlavní hrdinka se sice taky dostane z new yorku do stepfordu a nudí se jak hrom protože všechno je tam takový bez života, ale se svou kámoškou nakonec nezjišťují, že je to bizarně vtipné, ale že s tou ubíjející nudou se pojí i nepříjemné tajemství. A přesně to tu vytváří nečekaně stupňující se napínavou atmosféru, kdy se nic neděje a městečko je prostě jen tak podivně nudné svou dokonalostí, až po chvíle, kdy doopravdy přituhuje a znovu říkám, že oproti tomu remaku tohle je ke konci docela strašidelný film i bez nějakého bafání nebo něco. Prostě je to s přibývajícími minutami tíživější a temnější a závěr vyznívá nakonec taky úplně jinak než v remaku, takže pokud má někdo dojem, že mu komediální usměvavé Stepfordské paničky s Nicole Kidman nesedly, a že předloha si zaslouží strašidelnější zpracování, tak tenhle film je přesně pro ně :). ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jak jsem uvedl už u hodnocení remaku, literární předlohu jsem dosud nečetl a je to určitě škoda, protože to je bezesporu látka zajímavá a pro filmové zpracování jako dělaná. Budu asi působit jako podivín, ale v rozporu s míněním drtivé většiny filmových fanoušků se mi remake líbil přece jen víc. Moderní verzi se dá oprávněně vyčíst mnoho nedostatků, ale celková koncepce mi přijde nosnější a funkčnější. On ten námět k satiře a komedii přímo vybízí. Původní verze se snažila balancovat mezi sci-fi, hororem a thrillerem, jenže ten film evidentně zestárl, jako sci-fi a horor nefunguje v žádném případě a jako thriller sice ano, ale pouze od scény návštěvy hrdinky u psychiatra až po závěrečné finále, což je cirka 20 minut z celkové stopáže, a to mi na větší než dvouhvězdičkové hodnocení přijde opravdu málo. Je to příliš statické a všude jsem cítil nevyužitý potenciál. Bývalo by asi lepší využít původní předlohu jako určité podobenství a do posledního záběru nechat diváka v nejistotě, co se vlastně v tom městečku děje, a jestli Joanna pouze nepodléhá určité paranoie. Film zestárl mj. i proto, že problém konfliktu mezi pohlavími a snaha o emancipaci se od 70. let přece jen posunul, byť nezmizel a získal jen odlišnou podobu. Dnešní doba přinesla např. fenomén úspěšných sebestředných egoistek, které se bez mužů docela dobře obejdou, jak o tom svědčí nejeden americký seriál či film. V leckterém odvětví a prostředí jsou dnes muži ve zjevné defenzívě. Celkový dojem: 45 %. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (5)

  • Mary Stuart Masterson v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
  • Natočeno podle románu Iry Levina. (M.B)

Reklama

Reklama