Reklama

Reklama

Král Ubu

(divadelní záznam)
Československo, 1968, 168 min (Special Edition: 117 min)

Obsahy(1)

Král Ubu Alfréda Jarryho, groteska o cestě za mocí a požitky, v slavné inscenaci Divadla Na zábradlí šedesátých let a v režii Jana Grossmana s neopakovatelným Janem Libíčkem v titulní roli. Obžerný a poživačný, lačný moci a bezskrupulózní Otec Ubu se za vydatných rad své ctižádostivé ženy zbaví polského krále a zmocní se jeho trůnu. Nastolí hrůzovládu, v níž mu jde jen o vlastní prospěch, a tak není divu, že se proti němu lidé vzbouří. Nebudeme předjímat všechny peripetie děje, jisto je, že „hrdina“ skončí ve vězení, a to zcela dobrovolně, neboť v nejisté době zde nachází teplou stravu a bezpečí, takže ho chtějí záhy všichni občané následovat… Divadelní pojetí J. Grossmana a Divadla Na zábradlí, které vzniklo už v roce 1964, a jehož televizní záznam byl pořízen v létě roku 1968, je dodnes působivé, zábavné a především myšlenkově bohaté. Jdeme za tím, kdo nás populisticky krmí hezkými řečmi? Chceme žít v závětří, aby se o nás někdo staral, zatímco my mu odevzdáme veškerou svou svobodnou vůli? To nejsou otázky, které by měly zajímat jen diváky před padesáti lety… (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

easaque 

všechny recenze uživatele

Bohužel mám s tímto divadelním kusem problém a vůbec mi nesedl, i když jsem se hodně snažil a absurdní humor miluju. Normálně mám taková minimalistické ztvárnění rád a ještě když to bylo docela dobře zahrané. Nezavrhuju, ale u mě neuspěl a víc než dvě hvězdy ze zásady nedám. [ PŘÍBĚH: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 2 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

sator

všechny recenze uživatele

Chceme místo dopravy, elektrické popravy... Jiří Krampol, zavzpomínal, že s divadelní inscenací byli na festivalu v Paříží na "Divadle národů" kde měli obrovský úspěch a vyhráli s ní. Úspěch však nespadl z nebe, inscenaci zkoušeli velmi intenzivně celý rok, což bylo tenkrát ale i dnes naprosto ojedinělé. ()

Reklama

Belsazar 

všechny recenze uživatele

Pánové, vy se mně vůbec nelíbíte! Máte v kebulích jakési… ty myšlenky nebo co. Proto ve jménu národního zdraví – do díry! Stop! Dva stačí. Těch dvě stě dalších bude psát, že jsem dobrák, jakého země nenosila. Vynikající a pravdivá parodie použitelná v jakékoliv době. Demogracie – to znamená, že bere každej, kdo má ruce. A že nejenom já můžu vokrádat ty druhé, ale i ti druzí mě. V tom je ta hrůza. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Pánové a dámy, musím podotknout, že zde vidíme živý důkaz opravdovosti lidského herectví, herectví tak velkého, čistého a znamenitého, že oči i uši jen trčí zájmem a jsou strnulé úžasem. Já takové pocity skoro měl a tohle je můj vrcholný zážitek z českého divadla. Mistr Libíček ve své nejlepší životní formě, která byla, žel nám všem, radikálně přeťata jeho srdcem.. :-((( ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv jsem Krále Ubu viděl už v několika verzích a tuto slavnou Grossmanovu inscenaci už podruhé, na chuť jsem mu stále nepřišel a už asi ani nepřijdu. Není to tedy inscenačním provedením, režií nebo hereckými výkony, ale hrou samotnou. Podobná absurdní dramata nejsou zrovna mým šálkem kávy, i když výjimky by se taky našly. Král Ubu k nim ale nepatří. Chápu ale, že ve své době v ní mohli diváci spatřovat spoustu narážek a jinotajů na tehdejší režim. Nehodnotím ale očima tehdejšího diváka, nýbrž svýma dnešníma. Pokud mě hra víceméně nudí od začátku do konce, nemohu jí dát více než dvě hvězdičky, ať si je kultovní jak chce. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (2)

  • Premiéra 16. 5. 1964 (předpremiéra 14. 5. 1964), Divadlo Na zábradlí (Praha). (NinadeL)
  • Jiří Krampol zavzpomínal, že s divadelní inscenací byli na festivalu v Paříží na „Divadle národů“, kde měli obrovský úspěch a vyhráli s ní. Úspěch však nespadl z nebe, inscenaci zkoušeli velmi intenzivně celý rok, což bylo tenkrát, ale i dnes naprosto ojedinělé. (sator)

Reklama

Reklama