Režie:
John HillcoatScénář:
Joe PenhallKamera:
Javier AguirresarobeHrají:
Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce, Garret Dillahunt, Michael Kenneth Williams, Molly Parker, Paul Hodge (více)Obsahy(1)
Otec (Viggo Mortensen) a jeho malý syn (Kodi Smit-McPhee) bojují po zničení světa o přežití. Nikdo přesně neví, co se stalo. Byl to jaderný útok? Nebo naši planetu napadli mimozemšťané? Jedno je jisté - miliony lidí zemřely, ať už v důsledku katastrofy, vyhladovění či zoufalství z pomalého umírání lidí kolem poté, co se zastavily dodávky energií. Snaží se dostat na pobřeží a doufají, že tam najdou zásoby jídla, bezpečí i někoho, s kým by mohli sdílet budoucnost. Veškerý majetek si vezou v nákupním košíku vybaveném zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Cestou překonávají řadu překážek a děsivých situací. Naráží na zástupy zoufalých, nepřátelských přeživších, loupeživých gangů i kanibalů. Nemají nic než jeden druhého a snaží se zachovat si alespoň zbytky lidské důstojnosti. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 595)
Málo úderný, velice těžko uchopitelný post-apokalyptický film. Sice depresivní, ale vše vyšumí do prázdna už v závěrečných titulcích. Bez hrdiny, bez zachránce, bez úkrytu - svět bez lidskosti. První dvacetiminutovka za 5*, bohužel čekal jsem, že útěk bude delší, kdy divák by nestíhal dýchat. Vedle 28 Days Later..., Stake Land vypadá Road áčkově, ale i tak se budu raději vracet k těmto agresivnějším flickům. ()
Film ma jedinej zasadni problem, je to proste tezce stereotypni. Jestli vam utece zacatek filmu, skocite se behem nej na pul hodiny vysrat a podobne, o nic proste nepridete, fotrik se synackem jdou pres lesy, pres louky, pres plaze a po silnicich a furt jen jdou a jdou a nic se nedeje. Sem tam to je sice spestreny setkanim s nekym a podobne, ale to zabira vzdy jen minimum casu, proste je to film o chozeni. Moc tomu ani neprida celkovej look filmu, kde jsou neustale jen stromy a vse je sedivy a spinavy. Navic bohuzel typicky tema takovejchhle filmu, celej svet v prdeli a oni jdou nekam, kde si mysli, ze bude lip. No ale nejakym zahadnym zpusobem to nenudi, dokonce se na to diva docela dobre, film ma fajnovou lehce depkoidni atmosferu, pusobi drsne a realisticky, cely to prostredi, ac stereotypni, tak ma neco do sebe a hraje prijemna hudba. Navic zarostlej, spinavej a chrchlajici Mortensen je fajn. Co se tyce jeho synacka, Kodi to hraje slusne, bohuzel me jeho postava docela rozcilovala. Ne tim, ze by to byl typickej malej prechytralej parchant, tady je to presne naopak, malej, vecne s necim otravujici uplakanek. Co se tyce ostatnich, prekvapuje me, ze tu jsou takovy jmena jako Duvall, Pearce a Theron, kdyz jejich miniaturni role moh zahrat jakejkoliv vosoust. Co se tyce konce, o tom radsi pomlcim, nebudu se zbytecne rozcilovat. Ty 4* dam, je to proste docela zajimavej postapokalyptickej film, ale to hodnoceni na IMDB me docela prekvapuje, zas takova pecka to neni. ()
Asi jsem zdeformovaná povoláním, ale chyběl mi dramatický oblouk, šťáva, čatní, zkrátka aby se tam něco dělo. Schéma "bacha lidožrouti, radši utečem - štěká pes, radši utečem - krade zloděj, radši utečem" mě nedokázalo plně upoutat, nebo spíš jaksi donutit, abych si tu depku opravdu užívala. Taky ačkoliv se Viggo snažil, pořád jsem se nemohla zbavit dojmu, že sleduju stárnoucího Aragorna, jak si na hrudi hřeje mládnoucího Froda, to je asi taky deformace. Nepochopila jsem smysl flashbacků, respektive přišly mi takzvaně úplně zbytečné a taky mi chybělo víc lidí, třeba Pearce vypadal opravdu zajímavě, tak proč tam nebyl nějak solidněji využit? Asi mi prostě opravdu vadilo, že tam byli po celou dobu převážně sami a o nikom dalším nevíme nic jiného než to, že mu smrdí nohy a má špinavé zuby, což možná může být velmi chválihodné z hlediska dokumentarizace a realističnosti, ale já chci od filmu víc. ()
Cesta sa nedá označiť za sklamanie, jej zhliadnutie ma však bohužial nedokázalo uspokojiť. Hillcoat pritom nezlyháva v apokalyptickej atmosfére, ktorá je aj napriek slabšej výprave výborná, dokonca ani vo vedení hercov. Film ako celok postráda cieľ a od začiatku do konca je len kolážou viac či menej pôsobivých, no ľahko zamieňateľných scén s nevyužitými vedľajšími postavami a naviac je tu paradoxne práve postava Charlize Theron. Vzhľadom k údajnej vernosti knihe sú niektoré výčitky možno zbytočné, lenže zatiaľ čo predloha môže disponovať silnými výrazovými prostriedkami, vo filmovej verzii ich nahrádza len slušná no ničím výnimočná réžia. Výsledkom je tak film, ktorý dieru do sveta aj navzdory istým ambíciám nespraví. ()
Těžké hodnocení, film totiž můžeme vnímat ve dvou rovinách - ta první, sledující epizodní dobrodružství otce a syna, prostřednictvím kterých poznáváme reálie postapokalyptického světa, má po chvíli nesnesitelně pomalé tempo a na to, co se na obrazovce skutečně děje, je vyprávěná strašlivě pomalu. Ve druhé rovině ovšem sledujeme symbolické hledání odpovědí na dosti palčivé otázky (Kdo a proč, jestli vůbec někdo, je sleduje? Jaké jsou motivy otce a jaké syna? Kdo je v tomhle světě skutečně ten dobrý a zlý a jak se to pozná?) a v tomhle ohledu to celé funguje výborně a konec tomu dává velmi silnou pointu, která možná na první pohled není tak patrná. Škoda že se k zajímavým a, jakkoli klišoidně to zní, lidsky silným odpovědím dobereme až skrze zdlouhavé, snad až unylé vyprávění. Za to hvězda dolů. Ale těch pár herců a záběry na bezútěšnou krajinu jsou skvělé po celou stopáž. Kvalitní a nenápadný přírůstek do postapokalyptického šuplíčku. ()
Galerie (92)
Photo © Palace Pictures
Zajímavosti (24)
- Viggo Mortensen (Muž) nakonec roli ve filmu přijal, ale po dokončení natáčení se rozhodl pro pauzu od herectví. (HellFire)
- Stejně jako u Proposition (2005), předchozího filmu režiséra Johna Hillcoata, jsou autory hudby Nick Cave a Warren Ellis. (Asgy)
- Do scény porodu plánoval režisér vložit zvukovou stopu křiku skutečné rodící matky, ale Charlize Theron (Žena) s tím nesouhlasila. (Othello)
Reklama