VOD (1)
Série(2) / Epizody(39)
Obsahy(1)
O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Snad jedině škoda že tvůrci neplánují uvést Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka, NEJLEPŠÍHO režiséra české nové vlny bych si nedovolil opomenout v tomhle projektu!! (no nepočítám mj. spoluúčast na scénáři k uvedeným filmům od Schmidtta, Chytilové, Bočana a ostatních)... doufám že si to někdo rozmyslí a vyšťárá někoho kdo se na tom podílel, stejně jako je v plánu uvést GENIÁLNÍ film Den sedmý, osmá noc Evalda Schorma, jeden z mých dvou nejoblíbenějších českých filmů ever! ()
Díl s Otakarem Vávrou. Jedna mluvící hlava střídaná záběry z filmů. Poslouchat chronologicky uspořádané vzpomínky téměř stoletého Vávry na vlastní práci bylo nečekaně velmi zajímavé, ano právě i tam, kde se nějak opatrně otíral o témata pro něj choulostivá. (Mezi řádky zaujalo např. to, jak na něj zapůsobil proces se Slánským, jakoby nebylo procesu s Horákovou a spol.) Samotného Vávru bych vdržel takto poslouchat klidně další hodinu. Jednak měl co říct, jednak bylo znát, jak málo z toho, o čem by mohl mluvit, se sem vešlo. Jako část dokumentu honosícího se názvem "zlatá šedesátá" to samozřejmě stálo za hovno a jestli z takto pojatých dílů je sestaven celý seriál, tak ať už jde ČT opravdu někam. Necelou hodinu mluví autor o svých filmech od počátku kariéry, smíříte se s tím, že o šedesátkách to teda moc nebude, no ale jste namlsaní tím autorem a najednou po roce 1969 titulky a nazdar. Dokonale zvlánutá frustrační koncepce. Předložit divákovi něco úplně jiného, než slibuje titul, a když se chytí, tak mu to zase vzít. ()
Zopár poznámok k videným častiam: Miroslav Ondříček: vymedzenie voči technike idúcej na úkor citov, voči komunistom a poeticko-výstižné zhodnotenie Němcovho filmu Mučedníci lásky ("to ani není film; to je jako když otevřete a pijete šampaňské") zhacovala vada reči - na druhej strane ťažšiu slovnú vypovedaciu schopnosť skvele nahradil celoživotnou obrazovou výpoveďou 80% Albert Marenčin: hľadanie slovenskej novej vlny už kdesi v boľševických 50. bolo zvláštne; rovnako vyzdvihnutie osoby Vasiľa Biľaka ("pred 68 bol progresívny"); mnoho nehovoriace vajatanie a sebavyzdvihovanie je zrejme záležitosť veku, ale celkovo na mňa tento pán pôsobil spôsobom reči aj výpovednou hodnotou povedaného podobne ako "skvostný" arcibiskup-štbák Ján Sokol 30% ()
Kdyby ti lidé vyprávěli o čemkoliv jiném než o filmech, jdu s hodnocením dolů. Apendix: (rovněž s přihlédnutím k množství a kvalitě materiálu, jenž řeč doprovází) Miloš Forman 5/5; Juraj Herz 4/5; Věra Chytilová 4/5; Hynek Bočan 3/5; Jiří Menzel 3/5; Stanislav Milota 4/5; Jan Kačer 3/5; Jan Švankmajer 4/5; Drahomíra Vihanová 2/5; Jan Schmidt 4/5; Zdeněk Mahler: 5/5; Jan Němec: 4/5; Karel Vachek 3/5; Igor Luther: 2/5; Juraj Jakubisko: 3/5; Vít Olmer: 3/5, Ivan Passer: 4/5. 80% ()
Považuji tenhle cyklus za podobně "vlastenecký počin" jako třeba cyklus BIGBÍT - je potřeba točit dokumenty s vyjímečnými osobnostmi, dokud jsou mezi námi! Samozřejmě, že každý tvůrce není vypravěč, který strhne, ale to není podstatné. Důležité je, že byl ten materiál natočen i pro budoucí generace a i když nejsem ctitel úplně všeho, co se v 60. letech u nás natočilo, rozhovory s názory jednotlivých tvůrců a okolnosti vzniku toho kterého filmu si pustím téměř vždy. ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)
- Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
Reklama