Režie:
Xavier GensKamera:
Laurent BarèsHudba:
Jean-Pierre TaïebHrají:
Lauren German, Michael Biehn, Milo Ventimiglia, Michael Eklund, Courtney B. Vance, Ashton Holmes, Rosanna Arquette, Iván González, Jennifer Blanc-BiehnObsahy(1)
New York City, obyčejný den. Ovšem jen do chvíle, kdy je celé město paralyzováno nekonečnou sérií výbuchů. Skupinka několika rozdílných lidí nachází útočiště v suterénu obytného domu, kde byl (zásluhou paranoidního správce) vybudován provizorní protiatomový kryt. Jídla a vody je dostatek, strach, naprostá absence informací a sílící ponorková nemoc si však začínají vybírat svou daň a z bezpečného útočiště se tak velmi brzy stává klaustrofobická past. A venku zatím vyčkává "zlo", které předčí i ty nejhorší představy. Dokážou se naši hrdinové spojit proti společnému nepříteli a přežít? (Allien.9)
(více)Videa (9)
Recenze (631)
Film věrohodně ukazuje, kam až dokáže vyhnít lidská důstojnost, když vás zavaří v atomovém krytu. To, že se všichni změní v dekadentní, smradlavé trosky, které se v té ponorce týrají, šikanují a vraždí, se dá vcelku pochopit. Ale vlézt ze zoufalství na Rosannu Arquette a k tomu všemu dva měsíce nemytou, to už je těžký exploitation a totální dno humanity. Je mi z toho zle a mám deprese!! ()
No, Eva by bola. Už len nájsť Adama. A je vymaľované. Alebo: Naša skvelá budúcnosť je na skládkach toxického/ jadrového odpadu! Výborný opis preusporiadania spoločnosti v zmenených životných podmienkach. Priamo od podlahy preberajú vládu v svete bez zákonov, techniky a moci tí, čo sú schopní okamžite plodiť. Alebo teda robiť tie veci, aby nový život vznikol. Pekne to v komentári vystihol užívateľ Maq, na ktorého skvelý komentár týmto odkazujem. Aha, a ešte ma napadla taká sranda, že sa v deji vyskytol aj západoeurópsky Palach. Nesúci svojou obeťou na pleciach žiariacu fakľu v mene hodnôt dnešnej buržoáznej spoločnosti. Máme to v sebe, nechať sa predať, máme to v sebe a je to v nás! Film odporúčam ako zaradiť do učebno- edukačných audiovizuálnych osnov všetkým humanitným odborom vysokých škôl. Pri pozeraní ma viackrát napadli geniálne knihy Ondřeja Neffa Tma a Tma 2.0, v ktorých opisuje, ako by vyzeral svet bez elektriny. Veľmi podobne ako v Divide. ()
,,Seš na sebe pyšnej?" Takové komorní drama jsem opravdu nečekal. Film se hned na začátku rozjede, nabírá na rychlosti a sviští až do temného finále. Jen trochu vnímavý divák se do závěrečných titulků neodtrhne. Není vůbec důležité, co se stalo, ale jak si v nastalé situaci poradí skupinka přeživších v podzemí zříceného mrakodrapu. Zpočátku spoustu optimismu, naděje i mírného veselí vystřídá postupně strach a hrůza. Příchod ozbrojenců ve skafandrech je natolik mrazivý, že je úplně jedno, zda jde o lidi či mimozemšťany. Pravá hrůza však přijde postupně tak, jak skupina začne propadávat ponorkové nemoci a zoufalství z toho, že není cesty ven. Drobné šarvátky přerůstají ve stále otevřenější konflikty, charaktery postav se obnažují. Vypuká válka, kde si není nikdo jist, na které straně stojí. Hned zkraje jsem si vzpomněl na zfilmovaný román R.Merleho Malevil. Psyhologická studie uakzující, kam až může člověk dojít, pokud překročí zdánlivě nepřekročitelné hranice. ,,Tady máš sekeru a rozsekej tu mrtvolu na kusy!" ()
Divide sice brnká na strunu milovníků postapokalyptického sci-fi, ale v konečném důsledku se hlavně zaměřuje na psychologickou stránku otázky, copak asi udělá partička obyvatel uzavřených v cizím sklepě. Problém je ale především v tom, že si jen hraje po určité linii, neukazuje, jak by to asi bylo doopravdy s ohledem na největší pravděpodobnost, takže tím ten film tolik neobohacuje. Patrně to ale nebyl záměr tvůrců a tak nezbývá, než si vychutnávat solidně stavěnou dramaturgii jejich příběhu. Možná ale i proto vyvstává tolik otázek v logice jednání postav. Dále jaksi chybí vysvětlení, odkud se vzali a kam kráčí existence ve skafandrech, co způsobilo tu apokalypsu a zda je vůbec nějaká naděje, ale nedělám si iluze, že vše nedostane smysl v nějakám dalším díle. Velkým kladem tohoto "tak trochu jiného" snímku je především Michael Biehn, který ukázal, že je opravdu formát mezi vyšinutými herci. Díky němu se nezdráhám posunout tabulku hodnocení o jednu lepší čtyřku. ()
Postapokalyptická psychárna v protiatomovým sklípku. Film určitě není bez chyb, celkem dost věcí mi tam chybělo, hlavně úvod a závěrečné finále jsou docela odfláknutý. Trochu mi vadilo, že se vlastně vůbec neví, jak dlouho tam v jaký situaci jsou. Nápad je moc dobrý, po ataku zvenčí to vypadalo, že to bude hodně zajímavý film, pak to ale trochu polevilo, ale závěrečná třetina filmu je tak neskutečný psycho, že jsem z toho chvílemi až nemohl. Rozklad charakterů a naprostá destrukce lidskosti je tady ukázána velmi syrově a od herců dost přesvědčivým způsobem. Film bych označil za drsnou, depresivní a klaustrofobickou studii osobnosti v krajní situaci. 75% ()
Galerie (36)
Zajímavosti (18)
- Mickey (Michael Biehn) vo filme mylne uvedie, že nukleárna bomba zhodená Američanmi počas 2. sv. vojny na japonské mesto Nagasaki niesla pomenovanie "Little Boy". Tento názov však mala prvá bomba zhodená 3 dni predtým na mesto Hirošima. Bomba zhodená na Nagasaki sa volala "Fat Man". (MikaelSVK)
- Herci mali zelenú pri improvizácii, používali ju celý film. (Artass)
- Fotografia Mickeyho manželky je reálnou fotografiou herca M. Biehna a jeho manželky Jennifer Blanc. (MikaelSVK)
Reklama