Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)

(více)

Recenze (89)

monolog 

všechny recenze uživatele

Zatraceně kvalitní detektivka, na jejíž styl vyprávění si ale musí člověk nejdřív zvyknout. Já tedy rozhodně musel, protože i když mám oko cvičený na čtení titulků a zároveň přejíždění děje na obrazovce, sledovat dění na dvou, třech či pěti oknech jsem prostě nestíhal a docela mě to rušilo. Oproti mnoha jiným jsem se s tímto způsobem rozoknování potkal poprvé a Čtyřiadvacítkou nedotčen mě to nejdřív málem odradilo. Příběh je nestandardním vyšetřováním, kde vlastně ani tak nejde o to vypátrat, kdo je vrah, ale udělat jeho vraždění přítrž. Postavy policistů jsou většinou dost odfláknutý, protože na ně nebylo dost času. Víc prostoru dostal Henry Fonda jako hlavní vyšetřovatel a nejvíc paradoxně Tony Curtis jako schizofrenní psychotický vrah a to přestože se objeví až v poslední třetině. Jenže největší problém tu je, že se to pouze zakládá na pravdě. Ve skutečnosti totiž tu chybí řádná dávka faktů a událostí provázejících jak DeSalvovo zatčení, tak uvěznění. DeSalvo nebyl žádný beránek, od mládí byl problémový typ, kradl a přepadal a něklikrát i seděl. Všechny ženy (19 - 85 let) zabil v období jednoho a půl roku od 6/1962 do 1/1964 (to mu mimochodem bylo přes třicet). Po jeho odhalení se přihlásily další desítky a stovky, že je také přepadl a znásilnil. DeSalvo byl v sedmašedesátým odsouzen na doživotí, ale necelý půlrok poté se mu povedlo utéci z vězeňské nemocnice. Když se další den přiznal se slovy, že chtěl jen ukázat veřejnosti, jaké podmínky v té nemocnici panují, odvezli ho následně do nejtěžší věznice Walpole, kde ho o šest let později našli zavražděného v uzavřené cele. Jeho vraha nikdy nedopadli. Přesto pochyby nad jeho "autorstvím" vražd stále zůstávají, protože oběti byly tak rozdílné (věk, rasa, modus operandi) a navíc se několikrát rozcházela DeSalvova výpověď s důkazy. Někteří dnes soudí, že mohl krýt skutečného vraha. Film je prostě hodně upravená pohádka, která nemá se skutečností nic moc podobnýho a to včetně toho, že deSalvo nebyl nikdy diagnostikován jako schizofrenik ani žádný duševní záchvat nedostal. Ale jako film je to výtečná kombinace napětí a nebezpečí. Kdo se chce něco dočíst nejen o DeSalvovi, archiv FBI je nejlepší možností. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

"Hezký hoch" Tony Curtis v neobvyklé ale jinak mimořádné roli odporného choromyslného schizofrenika zabijáka ve filmu natočeném podle série autentických vražd, k nimž došlo v šedesátých letech v Bostonu a jeho blízkém okolí. Zkutečně jiná tvář než ta komediálně laděná na kterou jsem byli po více než desetiletí zvyklí..Za zmínku stojí ještě výkon Henryho Fondy alias Johna Botomlyho právního teoretika a především bych ocenil film po technické stránce to prolínání hne dle několika obrazů a scén bylo také výjimečné. to monolog: titulky nebrat, asi bych také nestíhal, nejsi sám:-) to woody: dabing se opravdu povedl mj. ještě Haničinec atd. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Od začiatku mali tvorcovia v rukách potencionálne veľmi sľubnú látku, ktorú počas vyšetrovacej časti filmu aj prakticky využili. Jediná smola bola, že bol film natočený podľa skutočnosti a tak sa museli uberať smerom, ktorý bol jasne vytýčený. Záver filmu, ktorý je zameraný na vrahov psychologický rozbor až príliš zbrzdil rozbehnuté tempo a kvalitu filmu, ktorá sa pýšila sľubnými hereckými výkonmi a zaujímavou zápletkou. Záver a trošku jednoduché rozuzlenie mi však nedovolia ísť k vyšším hviezdam. 70%. ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

29.1.2011 ~ V Bostonu umírají staré babičky, vrah je mučí a následně brutálně vraždí v podivných pozicích. Policie je bezradná a vzniká tým sestavený jen a pouze pro chycení vraha a zastavení morbidit paralyzujících město. ~ Příběh prý na motivy skutečných událostí. ~ OK, jednoduchá krimi s více jak čtyřiceti křížky na krku, jejíž plynutí děje odpovídá době vzniku, taky jak jinak. To ovšem znamená, že u mě to moc kladných reakcí nevzbudilo. Celé mi to přišlo nějaké rozvláčné, nudné, vlastně mi to připadalo spíš jako kdybych četl knihu a ne jako film o vrahovi a jeho pronásledovatelích v čele s nepolicistou a odborníkem na právo Henry Fondou. ~ A tak jsem to dokoukal, v klidu bez emocí, nechal se "překvapit" identitou vraha a jeho motivy (ne, že by to nebylo překvapující, ale nějak mi to bylo vcelku jedno) a ke konci s autory nesdílel ono poselství "Vždyť on za to vlastně až tak nemůže". Hovno, chudák je nemocný, všechny je povraždil, oběti to jistě ocení a odpustí mu. ~ Nebylo to špatné, ale starých krimi jsou tuny a lepších. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Skvělý Henry Fonda i Tony Curtis v netradičních rolích. Film hodnotím s ohledem na dobu vzniku, tehdy se na schizofrenii i její léčbu pohlíželo jinak a byla to více méně filmová rarita. Z tohoto hlediska film trochu zestárl a odkrývá věci, v dnešní době, více méně všední. Nicméně jde o nadprůměrnou kriminálku. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (11)

  • V lednu 1967 byl Albert DeSalvo byl odsouzen jako duševně nemocný člověk na doživotí. O měsíc se mu podařilo z psychiatrické léčebny uprchnout, ale byl chycen po 24 hodinách. 26. listopadu 1973 jej našli ve vězeňské nemocnici s nožem v srdci. Zabil ho spoluvězeň, jehož identita nebyla vypátrána. (sator)
  • Režisér Richard Fleischer použil ve filmu rozdělení plochy plátna na několik menších ploch, ve kterých běžel film nezávisle na ostatních menších plochách. Tuto filmovou novinku viděl poprvé na Světové výstavě (EXPO) v roce 1967 v Montrealu. Ihned si uvědomil potenciál, který se v této novince skrývá. Bohužel, vedení studia Twentieth Centrury Fox bylo silně proti. Vedení studia mělo obavy, že diváci budou velmi zmatení a nebudou vědět, kam se dívat. Toho právě chtěl Fleischer dosáhnout. Po dlouhém přemlouvání mnoha lidí nakonec šéf studia Richard Zanuck svolil k použití této novinky. (Rollo_Tomasi)

Související novinky

Affleck Jr. vs. Bostonský škrtič

Affleck Jr. vs. Bostonský škrtič

10.01.2014

Sériovým vrahům se na filmovém plátně rád věnuje David Fincher, který do téže řeky úspěšně vstoupil třikrát – v Sedmi, v Zodiacovi a v Mužích, kteří nenávidí ženy. Momentálně točí detektivku Zmizelá… (více)

Affleck na lovu bostonského škrtiče

Affleck na lovu bostonského škrtiče

07.12.2012

Casey, „ten lépe hrající z Affleckovic bráchů“, se chystá jako producent a možná i hlavní představitel zpracovat jednu z nechvalně známých kapitol historie rodného Bostonu. V šedesátých letech v… (více)

Reklama

Reklama