Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
Velmi zvláštní snímek, který potřebuje důkladnou psychoanalýzu pro jakékoliv objektivní hodnocení. První divácký dojem je značně chladný a odtažitý, teprve při bližším zkoumání vyjde najevo, jak důkladně promyšlený film je a jak se které psychologické motivy aplikují na filmařské postupy, jako takové... ()
Čekal jsem více, dočkal se méně. Film byl těžší, asi jsem nebyl připraven. Každopádně Keira mě, ačkoliv jí mám hodně rád v této roli jaksi nesedla. Film byl více o rozhovorech. Točil se kolem velmi málo postav a tak je to podle mě méně barvité. Je zde řešeno velmi málo případů a tak pro mě diváka - který se zas tak moc nevyzná v tomto oboru nepříliš zajímavé i když dobře zahrané, až tedy na ruský přízvuk, který moc nebyl znát. :) ()
No tak si to shrňme. Máme tu film, jehož hlavní role jsou Carl Jung a Sigmund Freud. K tomu máme jednu praštěnou holku, která zažila životní terno a teď si ho vynahrazuje sexuální deviací. Do toho prostředí jak Curychu, tak Vídně, je více než pěkné. No a na závěr je tu série herců, kde jeden je lepší, jak ten druhej. Posuďte sami: Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Keira Knightley nebo Vincent Cassel. To je docela solidní nálož, no ne? Jenže David Cronenberg to do Vás pustí pod parou v první minutě tak, že se okamžitě zarazíte a přemýšlíte, jestli to herectví Keira myslí vážně a nechtěla ho po tomhle filmu spíš pověsit za hřebík do průvanu a odklouznout se někam do jiných uměleckých vod. Pak si také uvědomíte, že jak jsou Jung a Freud standardně zajímavé postavy lidské historie, tak tady s nimi zažijete největší nudu, kterou nepřekoná ani Vaše devadesátiletá babička, jejíž jedinou zálibou je krmení slepic dvakrát denně. Těšil jsem se na zajímavý námět a dočkal jsem se absolutního zklamání ve všech ohledech. Tak moc zajímavý film na první pohled, ale na druhý mu neuvěříte ani roh ulice ve Vídni, natož pak v Curychu. ()
Netajím se tím že podobné dobové filmy nějak dvakrát zrovna nemusím a když se v nich prakticky jen nudně kecá, tak o to je mé zklamání potom větší. Dokonce i námět filmu je podstatně více akčnější než samotný film. Vidím dobře? Film je dokonce označován jako Thriller. Herci až na divnou Keiru jsou ale milimetrově přesní. ()
Tohle rozhodně není snímek pro širší publikum a nic na tom nemění čtveřice Knightleyová, Fassbender, Mortensen a Cassel. Naopak všichni si tu střihli role pro ně spíše netypické a hodně těžké. Nicméně se jich zhostili se ctí. Vyzdvihuji výkon Kiery, která zde svým herectvím opravdu překvapila. Nikdy jsem nepochyboval o jejím nadání, ale tady tedy zabodovala. Kiera je stále kost, ale kosti z ní už lezou a mohla by krapet přibrat. Film je protkán hodně těžkými dialogy a myšlenkami a držet s ním tempo jde jen s čistou a neunavenou hlavou. Nicméně emočně je to bohužel trochu ploché ač skoro zbytečně protože je k nevíře co dokáže napáchat jedna ženská... ! Snímek je překrásně podbarven příjemnou klavírní hudbou. Kamera je skvostná, vyžívá se v detailech a hře světel. Secesní skvost ! Toto byl hodně zajímavý pohled na jeden rodící se lékařský obor. Jen to mohlo být živější. * * * ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Před natáčením jedné ze scén s Keirou Knightley, Viggo Mortensen omylem snědl z nervozity kus doutníku. (Brousitch)
- Po filmech Dějiny násilí (2005) a Východní přísliby (2007) je snímek již třetí spoluprací Vigga Mortensena a Davida Cronenberga. Skladatel Howard Shore s režisérem spolupracuje dokonce po třinácté. Na filmu Východní přísliby (2007) se podílel i Vincent Cassel. (SydneyB)
- Postava Keiry Knightley je inspirována skutečnou historickou postavou, Sabinou Naftulovnou Spielreinovou, která se zapsala do dějin jako jedna z prvních ženských psychoanalytiček. (Ajka1)
Reklama