Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Miloš Forman tvrdě narazil. Dokud se jeho kousavé komedie týkaly jen jakýchsi Čechoslováků, Amíci hýkali blahem. Ale jakmile se opovážil trochu šťouchnout do jejich slabostí a záliby v honu na čarodějnice, hned byl oheň na střeše. Nám to vadit nemusí. Taking Off je jeho poslední "novovlnný" film a je velmi, velmi dobrý. Každá druhá scéna se dá ocejchovat jako "nezapomenutelná", herci s evidentním pochopením hrají nudné patrony, paranoidně podléhající obavám, neherci o tom nevědí. Právě na nich je znát, že lidi jsou všude více méně stejní, jen je tak některé kinematografie nechtějí ukazovat. Až uvidíte třeba starou zbabělou barmanku, jistě mi dáte zapravdu, že by stejně dobře mohla existovat v Černém Petrovi nebo v Hoří, má panenko! Typicky formanovsky absurdní je pak sabat Spolku Rodičů Toulavých Dětí (na kterém se mihne i Jára Kohout - všimněte si!) s marihuanovou instruktáží. 80 % ()
Forman s Carrierem se z počátku chvíli vezou na doznívající hippie vlně – mladí lidé pějí ódy na volnou lásku (jednu z nich zpívá jistá Bobo Bates!), a venku se mezitím rozbíhají strohá sedmdesátá léta. Děti utíkají od rodičů, a ti se v jednom spolku pokoušejí pochopit, proč tomu tak je. Film je rozdělen na dvě poloviny – v první vidíme mládež bojující zpěvem za své ideály (na mě toho zpěvu bylo možná trochu moc), ve druhé rodiče ztrácející zábrany pod vlivem marihuanového opojení. Přiznám se, že hulení ve filmech už mám plné zuby (někteří režiséři si totiž myslí, že když se ve filmu hulí, je to cool, a z filmu bude kult nebo co), ale to, co předvádí Forman (a Ondříček) je tak úžasně sestříhané, natočené s takovým citem pro detail a rytmus (ta scéna s tleskáním u stolu je vynikající!), že nemám slov Co se popisu takových těch podivných, ušlápnutých (až vesnických) typů lidí týče, Forman se ještě dostatečně neodpoutal od své české minulosti. Je příjemné vidět, že podobný styl humoru funguje i se zahraničními herci, v zahraničním prostředí. ()
Vzít si hippies jako tematiku filmu je poměrně náročný úkol, zvlášť pro v Hollywoodu začínajícího režiséra ze střední Evropy. Navíc v době, kdy tato problematika nebyla ničím novým a už hezkých pár let cloumala americkou společností (vlastně už byla v útlumu). Natáčet skupinky zdrogovaných mladých lidí, kteří nic nedělají, jen celý den leží a objímají se, asi není žádný med. Ten pocit bezstarostného uvolnění, kterým hippies žijou, nelze pomocí kamery přenést na diváka. Ve výsledku je to pak pěkná nuda. Forman musel změnit postup a zaměřil se místo dětí na jejich rodiče. Sledovat vyšilující rodiče, marně hledající své zlobivé ratolesti, je mnohem příhodnější podívaná. Dočkáme se tak několika scén, které stojí za vidění. Rize formanovská je například ta s poznáním dívky na fotografii v bistru. Nezapomenutelná pak zůstává instruktážní přednáška „This is the Joint….“ Úvodní záběry zase nechávají vzpomenout Formanův první film KONKURS. Jakoby režisér chtěl i v novém světě uspět stejným debutem. Na ohlas amerického publika si ale musel ještě nějaký čas počkat. Častou výtku, že film nemá závěr, považuji za oprávněnou. I pro mě zůstává Taking Off pouze průměrným filmem s mnoha neduhy, z nichž hlavní je asi scénář. Film nabízí silnou formu mezigeneračního konfliktu. Podanou civilně, bez dramatu. Chybí silné herecké charaktery, které by celou věc posunuly více do psychologické roviny. Snaha vytěžit z nouze ctnost tentokrát vyšla naprázdno. 60% ()
Taking Off je regulérním filmem československé nové vlny, pouze kulisy a herci jsou v USA. Jediný Formanův americký film, který má blízko k tomu, co dělal tady. Občas mi ale přijde, že některé věci tam nefungujou a lehce skřípou. Jak už tady někdo psal, začátek je dost zdlouhavý a de facto o ničem, až když se rodiče odvážou a dostanou se do spolku, film se rozjíždí a je jízlivě vtipný a ironický. Vrcholem je samozřejmě už několikrát zmiňovaná scéna s hulením, které kraluje Schiavelli, což byl neskutečný týpek. Taking Off prostě představuje takovou směsku ze všech filmů, co točil ve své vlasti, jen uzpůsobenou na americké prostředí. Platnost filmu je nadčasová a nadnárodní a myslím, že Forman tady potvrdil to, s čim do USA přicházel - že umí skvěle pozorovat lidské povahy a pracovat s neherci. 70% ()
Před shlédnutím filmu jsem moc nevěřil, že by mohlo jít o film Nové vlny, pouze natočený za velkou louží. A ono je to opravdu tak, skutečně bych si tam dokázal představit Šebánka, Vostrčila, Ježkovou nebo Křesadlovou. A pak jsem si ještě říkal: není náhodou první polovina remake Konkursu !? Ano, je to ale Konkurs dovedený do dokonalosti, obohacený o pořádně satirický nádech. Nerozpadá se náhodou film na scénky!? Ano, ale dobrá scénka je vystřídána tou lepší a ta zase tou ještě lepší (excelentní instruktáž Vincenta Schiavelliho na téma kouření marihuany). "Taking Off" je prostě Miloš Forman v celé své kráse a jeho suverénní vstupenka do Hollywoodu. 90%. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Filmový debut Kathy Bates a Georgie Engel. (D3VIL)
- Film adaptuje a rozvíjí scénář Formanova debutu Konkurs (1963), příběh je však dosazen do amerického prostředí. (PanZahadnyCZ)
- Miloš Forman vzpomínal, jak bylo o natáčení filmu vlastně rozhodnuto: "Jednou při obědě mi řekla Helen Scottová, že u Universalu hledají něco, jako byla Bezstarostná jízda, laciný film, který jim přinesl obrovský zisk. Jsou ochotni riskovat na netradičních filmech, které se dají pořídit za míň než milion dolarů. (...) Letěl jsem do Los Angeles, přečetl scénář Nedu Tannenovi a Dannymu Selznickovi a přehrál jim všechny role. Byl to největší herecký výkon v mém životě. Pak jsem se, už nevím proč, musel hned vrátit do New Yorku. Když jsem přišel domů do Leroy Street, už tam na mě čekal telegram od Universalu. Rozhodli se, že Taking Off berou." (NIRO)
Reklama