Režie:
Kathryn BigelowScénář:
Mark BoalKamera:
Greig FraserHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton, Jennifer Ehle, Mark Strong, Kyle Chandler, Édgar Ramírez, James Gandolfini, Chris Pratt, Callan Mulvey (více)Obsahy(2)
Děj snímku vychází ze skutečných událostí a v průběhu deseti let sleduje vyšetřování, které vedlo k vystopování Usámy bin Ládina (1957 – 2011). Ten se stal po teroristických útocích z 11. září 2001 jedním z nejhledanějších lidí na světě a navzdory vypsané odměně nebylo známé místo jeho pobytu a předpokládalo se, že by se mohl skrývat v afghánských či pákistánských horách. Celých deset let po jeho stopě pátral elitní tým vojenských a speciálních agentů, kteří pracovali v utajení po celém světě. Hlavní protagonistku napínavého snímku představuje agentka CIA Maya (Jessica Chastainová), která krok za krokem rozplétá komplikovanou síť teroristických buněk a během brutálních výslechů narazí na jméno Abu Ahmed, které zmínili agentům CIA vězni při výsleších v tajných věznicích. Abu Ahmed by se mohl stát klíčem k celému vyšetřování a dovést agentku k samotnému vůdci islamistické teroristické organizace. Situaci však komplikují další teroristické útoky, vzrůstající nebezpečí v Pákistánu a stále větší nedůvěra politiků. Maya je však odhodlána dovést svůj osobní boj až do konce a nejnebezpečnějšího muže světa dostat za každou cenu. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (880)
The Cat and the Canaries.. Cílevědomý, minimalistický, zdánlivě emočně chladný hon na vousatý symbol zla. Uvědomělost toho, co chci natočit, z toho stříká každým záběrem, pokud se na jen chvíli ustoupí ze stezky strohosti, je to jako návrat do osmdesátek s Chuckem Norrisem (opakovaný výbuch vrtulníku z 5 úhlů), chlad kolem mangusty obklopené útočnými jedovatými hady se s posledním záběrem změní v mrazení. Motor napájený cílem před sebou najednou zhasl. Zlo je pryč, ale za jakou cenu? A zástup dalších zel přešlapujících za dveřmi není žádnou útěchou.. Mám za to, že kdyby urputné agentce Jessice Chastain umřelo při 9/11 dítě, nepíše šéfovi počet dní nečinnosti na sklo kanceláře fixou, ale vyrývá mu je do těla nožem.. ()
Poražení mají hlas, tvůř i důstojnost (kterou si uvědomíme ve chvíli, kdy jim je naprosto upírána a film neodvrací "oči"), vítězové tu nejsou - jen podivné poznamenané bytosti bez intimity a rozkoše, osamělí technokrati, kteří přivyknou lecjakému svinstvu, ale rozebere je, když někdo postřílí jejich oblíbené opičky. Někdo z amerických kritiků napsal, že tenhle procedurální pohled na "výkon spravedlnosti" je amorální a přišel podobně jako Greengrasův Let č. 93 příliš brzy. Já říkám: právě včas. Možná se jednou dočkáme filmu, kde bude vše opatřeno jasnými morálními hodnotami, hodní budou hodní a zlí budou zlí. To bude příběh vítězů. ZD30 je příběh ztracených a opuštěných lidí, který se sice dá vykládat jako obdiv k výkonnosti byrokratické mašinérie tajných služeb, ale mnohem spíše se nabízí interpretace, že Bigelow natočila další odvážný film zaznamenávající stigmazitované jedince, kteří "hýbou dějinami". ()
Pohled jednoho z workoholických koleček zámořské byrokratické mašinérie na (vy)hledání „symbolu všeho zla“ aneb procedurální drama v nejčistší možné podobě. Jak moc je to zajímavé i podrobné, tak moc je to chladné, nedivácké a vyžadující více než zběžnou znalost událostí. První kancelářská hodina výrazně lepší té druhé, která byla z logických důvodů od základů překopána oproti původnímu konceptu. Žádná propaganda se nekoná a Spojenci z toho nevyjdou o nic lépe než "ti zlí", ale přesto to chtělo (mnohem) větší časový odstup. ()
║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $95,720,716║Tržby Celosvetovo $134,612,435▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $5,698,746║ Tržby za predaj DVD v USA $7,915,633║ hmmm, Kathryn Bigelow asi najviac preceňovaný režisér súčastnosti, prvá polovica až nehorázne prázdne ukecaná bez kúska náboja, bez kúska chytľavého deja, len sa skáče z miesta na miesto bez skutočne kúska konštruktívneho deja, niečo čoho by sa dalo uchopiť, ďalej na danú slušnú minutáž nespoznáte poriadne ani jednú postavu, takže bez šance aby vás niekto, či vôbec niečo mohlo vtiahnuť do deja, bonbónik Jessica Chastain alias Maya má ako že prezývku "zabiják" a ja čumím a po celý čas pozerám na jej chatrnú vyplašenú postavu a rozmýšľam prečo, za čo? plus to jej vypisovanie čísiel, že koľko dní vedie o Ládenovi a nemôžu zasiahnuť na sklo kancelárie jej šéfa je postupne až ikonicky smiešne, no ako nech sa nikto nehnevá ale zatiaľ najsuchší film čo sa krúti okolo dátumu 11.sep2001 /20%/ ()
strašne škodoradostne ma baví predstava teenagerov, ktorí na toto išli s očakávaním našlapaného thrilleru o chytaní Bin Ládina. Ale viac ma mrzí zmýšľanie milovníkov uzbekistansko - nórsko- švédskych sociálnych drám ( "umenia") , ktorí to nikdy neuvidia pretože je to americká patriotistická blbosť. Môj názor - Vynikajúci film, ale paradoxne nie moc vzrušivý biják. Emócie a adrenalín síce chýbajú, ale ak je človek na to správne naladený čaká ho pecka, ktorá bude ešte dlho doznievať. Oveľa lepšie než preceňovaný Hurt Locker. ()
Galerie (62)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (45)
- Helikoptéry, ktoré sú použité počas záverečnej misie a ktoré využívajú neviditeľné technológie použité pri lietadlách typu Stealth (napr. F-117), sú upravenou verziou typu Sikorsky UH-60 Black Hawks. Okrem antiradarovej technológie produkujú vďaka špeciálne upraveným rotorom aj oveľa menší hluk. (MikaelSVK)
- V scéne, ktorá sa odohráva v metropole Kuvajtu a v ktorej žiada americký agent o pomoc kolegu z Kuvajtu, tancujú dievčatá v bare pri tyči a ostatní návštevníci popíjajú alkohol. Piť alkohol je však v celej krajine prísne zakázané. Rovnako sa tam nenachádzajú ani tanečné kluby. (MikaelSVK)
- Podle propagačního letáku má originální název filmu čtyři významy. Názvy zastupují 30 minut po půlnoci ve vojenském slangu, provedení operace pod rouškou tmy, čas odletu helikoptér ze základny při této operaci a mataforu pro neúnavný desetiletý hon na Bin Ládina. (Linkyc)
Reklama