Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ač je to neuvěřitelné, český montér Lojza Králů, zaměstnanec ČKD, se jednoho dne znenadání stane vladařem exotického Tamánského království. Před dvěma lety, kdy byl na montáži v zahraničí, zachránil v poušti život neznámému starci. Ukáže se, že to byl král Tamánského souostroví. Ten si na smrtelném loži vzpomněl na Lojzu a jmenoval ho svým nástupcem-regentem. Jak se Lojza s touto zapeklitou situací vyrovná? Pomůže mu zdravý selský rozum? Satirická komedie režiséra Martina Friče vznikla podle námětu Jiřího Weisse, pod scénářem byl podepsán Jiří Mucha. Díky jim vznikla zručně realizovaná komedie, u které se diváci i po letech vděčně baví. (Česká televize)

(více)

Recenze (96)

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Kromě toho, že jsem se u toho moc nepobavil, pořád nechápu jestli to byla protisocialistická provokace nebo naopak běžný propagandistický úkol od strany - pokud to druhé, tak se to nedá srovnávat třeba s parádní Ženou za pultem, která dostala na tomhle sajtu košem. Každopádně je radost vidět na obrazovce Kopeckého, Bohdalovou, Brodského, Sováka a Kemra. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Kultivovaná veselohra třicátých let, kterou v českém filmu tak nezapomenutelně opanoval Martin Frič, nezanikla beze stopy ani nástupem protektorátu, ani prosazením levicových konceptů znárodněné kiematografie, ani příkrovem komunistické poúnorové cenzury. To poslední, čím bychom si v tom pomyslném diskrétně choulostivém předivu souvislostí mohli pomoci, je černobílý pohled. Satira - nejvlastnější "vnitřno" filmu - s úspěchem využívá oficiální proklamace režimu k tomu, aby nahlížela se stále větší důsledností pod jejich povrch. O skutečném chodu komunistického režimu - nadto zábavnou formou - se tak dozvíme téměř vše. A skuteční králové kinematografie šedesátých let mohou, to, co opravdu chtějí: tvrdit muziku,která lechtá bránice, ale současně burcuje i šedou kůru mozkovou. Nemá smysl donekonečna opakovat, že Sovák a Brodský byli - a na stříbrném plátně stále jsou - skvělí a úžasní. Záměrně se zastavím u jiného skvělého představitele tvrdých hochů západní ražby: u Valtra (Waltra Tauba). Zasloužilého umělce, demokratického českého Němce, syna někdejšího generálního tajemníka Německé sociálně demokratické strany dělnické v Československu, Masarykova a Benešova podporovatele Siegfrieda Tauba. Muže, který se angažoval ve vynikajících představeních pražské antinacistické říšskoněmecké avantgardy třicátých let v Praze, antifašisty, který se během svého nedobrovolného skandinávského exilu seznámil a spřátelil s pozdějším spolkovým kancléřem a rovněž antifašistou-interbrigadistou španělské občanské války Willy Brandtem. Ze skvělého Taubova herectví se český divák mohl těšit jen občasně - šlo o "sociáldemokrata" a ke všemu Žida. Po roce 1968 ustal i tento Taubův kontakt. KRÁL KRÁLŮ nám na minimální ploše přibližuje vynikající umění tohoto věčného přítele našeho národa. I tak se tedy znásobují ony vazby na špičkovou, kultivovanou veselohru zakladatelských třicátých let naší národní kinematografie (CESTA DO HLUBIN ŠTUDÁKOVY DUŠE, EVA TROPÍ HLOUPOSTI). A s nimi - vím, je o ošklivé slovo - i povznášení a kultivování českého filmového diváka. ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Prosím Vás nedělejte mi tady z toho lunapark…"  Tak zrovna jako lunapark tahle mírně satirická komedie nejiskří. Pár povedených vtipů se tu najde, dobová satira na byrokracii úřednického aparátu vcelku povedená, a zazní tu i poměrně odvážné věty (viz hlavně: „Já chápu. Tady… Socialismus. Popravy... Nepopulární, co? Tady lidi raději do kina. Ale u nás není kino. Co dělat? A lid chce zábava.“). Přesto nemohu si pomoct, furt mi to přišlo poměrně načichlé socialistickou "morálkou". Herecky je to hlavně ze strany Sováka takový typický crazy styl, Kopecký není špatný padouch a do toho naivní Bohdalka: "Brigitte Bardot hadr."  No nevím, ve své době to mohla být povedená komedie, ale na dnešní dobu je to už poněkud vyčpělé. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Dobře, že jste tu ameriku nekoupil, ta by vám udělala takovou kádrovou bouli, že by vám nešel zavřít občanský průkaz! '' ---- Král Králů je taková socialistická komedie z uvolněnějších šedesátek, kdy se trochu pomýleně věřilo, že s vůdčím vedením strany je socialismus tím nejlepším, obzvláště když má lidskou tvář... Výhody socialismu nám jsou ve filmu celkem často předkládány i když není to ani tak o cílené propagandě jako spíše o srovnávání třídního uspořádání v království a socialistickém zřízení. V jednom se ale sekli páni filmaři, i u nás se v tom roce 1963 a i později popravovalo. Sama komedie je celkem příjemná a stojí hlavně na skvělých hereckých výkonech tehdejších hereckých elit (dnes co kus, to nesmrtelné jméno..). Sovák, Brodský, Kopecký, Bohdalová, Kemr, Řehoř... Mohl bych prakticky obsat celou složku ,,Hrají:'' u infa k filmu. Řada dialogů je velmi vtipných i ty občasné narážky na byrokracii či na chod toho či onoho. Přeci jen je z filmu cítit duch doby a čerstvější vzduch. Ale aby se moc nedivočilo, vláda má vše pevně v rukou a bude ustanovena komise, která ustanoví komisi, která pojede s králem Králem do Tamánie. Velmi vtipná byla i role české verze (vlastně předverze, zase jsme napřed!) čističe Viktora, jehož heslem je to, že práce musí především bavit a jemuž se moc líbila Praha a její dějiny - Poprava 27 českých pánů, defenestrace, utopení Jana Nepomuckého v pytli... :-)))... Sečteno podtrženo, příjemná záležitost lehce čpící dobou, to se dá ale snadno přejít. Takže dávám 3 povolenky ke vstupou do závodu ČKD a jsem celkem spúokojen. * * * ()

Inozuka 

všechny recenze uživatele

Měl jsem v paměti jako docela dobrou komedii, ale je to spíš socialistická moralitka s opravdu sporými hláškami. Ta nejlepší je pak nakonec - aby tě vzal čert. Sovák a Kopecký nezklamou, kupodivu ujde i Bohdalová. Sovák mi svým projevem připomíná svou další roli - účetního Foustka ze známé bondovské parodie, které však Král Králů nesahá ani po kotníky. Takže myslím, že mám zas na nějakou dobu vybráno. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (19)

  • Martin Frič film nedokončil z důvodu nastoupení protialkoholního léčení. Dotočen byl tak jeho asistentem. (Kulmon)
  • Lojza Králů (Jiří Sovák) píše na začátku filmu svou adresu pro potřeby paláce a ta zní: Lojza Králů, Praha Libeň, Sedlecká 3. Bydlí však na adrese K Olympiku 565/6, Praha 8 - Karlín a filmová továrna, ve které pracuje, tedy ČKD, je v ulici Za Avií v Letňanech. (sator)
  • Hlavný hrdina Alois Králů (Jiří Sovák) bol montážnik ČKD Praha, ale v skutočnosti sa natáčalo v podniku Avia Praha. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama