Reklama

Reklama

Paralelní kultura stále existuje a pětadvacet let po pádu komunistického režimu dokonce prožívá časy renesance. Nový dokumentární cyklus o lidech, kteří měli odvahu být svobodní i v době nesvobody. Česká televize začíná na podzim 2014 vysílat nový dokumentární cyklus, který vznikl v Tvůrčí producentské skupině Lenky Polákové. Ve čtyřiceti dílech mapují jeho tvůrci neoficiální kulturní proud, žánry i významné osobnosti – od 40. let až do současnosti. Akcentují při tom podíl undergroundu na zápase o lidskou svobodu, nezávislost a demokracii.
Spoluautory cyklu jsou dokumentaristé Břetislav Rychlík a Jiří Fiedor a vydavatel undergroundového časopisu VOKNO František Čuňas Stárek. Na natáčení se podíleli čtyři režiséři – Jana Chytilová, Jiří Fiedor, Václav Křístek a Břetislav Rychlík.
Jedním z hlavních podnětů pro vznik tohoto pořadu byly nejen odchody klíčových osobností novodobých českých a československých dějin, které byly spojeny s undergroundem, podílely se na jeho činnosti, nebo se jej snažily propagovat ve světě, ale také nadcházející výročí listopadových událostí.
„Tento projekt se připravoval poměrně dlouho a motivací byla celá řada. Asi nejsilnějším motivem byl pocit dluhu, který dlouhodobě má česká společnost k undergroundu jako takovému. Většina lidí nic neví o jeho hodnotách, příbězích a v mnoha případech i velmi drsných historických a politických souvislostech," říká dramaturg cyklu Josef Albrecht.
Cyklus chce poprvé komplexně zdokumentovat českou undergroundovou kulturu jako jev kulturně historický, ale také sociologický a politický. Televizní obrazovka poskytne prostor tomuto nezávislému kulturnímu fenoménu i jeho představitelům, kteří byli často šikanováni minulým režimem. Projekt vznikal v autentickém prostředí žijících aktérů, na festivalech, v komunitách a na různých akcích, využívá filmových, amatérských i oficiálních, materiálů včetně dobových propagandistických filmů nebo materiálů StB. Pracuje i s unikátními materiály a svědectvím pamětníků žijících v zahraničí. S žádostí o poskytnutí soukromých archivů oslovili tvůrci i televizní diváky. (Česká televize)

(více)

Recenze (28)

Radko 

všechny recenze uživatele

V roku 2014 (1. verzia komentára) fascinovalo, že v kolónke herci sa skvelo len meno Václav Havel. Ozaj Underground (ďalej len ako "U")? Časom našťastie pribudli aj iné mená. No dlho jediným zástupcom seriálu na top pop stránke o filme bol osamelý U hrdina Vašek. Príznačné. K epizódam: I. Pár tónov Plastikov prebíja vlna nudných epigónov. Časť, ktorá sa snaží silou-mocou dokázať, že U stále žije. Nehádam sa. Lenže ním nie je ten, ktorý je tu ukázaný a adoruje len staré-známe vzory. 60% Čuňas komentuje. II. Čuňas o5 prítomný. Zopakovanie známych faktov o prepojení oficiálneho disentu a U, cez snahu urobiť monster proces s rebelujúcimi máničkami. Neškodné zhrnutie, bez kontroverzných momentov (a že ich bolo!). Nič nové pre tých, čo sa o dianie na scéne zaujímajú. 60% III. O vzniku Charty 77, Anticharte, dôsledkoch. Topom sú zábery z tajných školiacich materiálov tajnej bezpečnosti, info o organizovaní podpisov Charty (kto ju podpísať smel a kto už nie), no a záverečná pod titulkami idúca báseň Magora. Čuňas zasvätene a so znalosťami veci a súvislostí komentuje. 80% XXXVIII. o panku - "V polovině 80. let byli máničky takový uvzdychaný, seděli po hospodách, a ta aktivita byla vešker, á žádná, no a teď ty pankáči do toho vnesli zase novou krev.". Čuňas nechýba ani v tejto epizóde. Dodáva, že oni - skúsení U-meni učili pankáčov, jak se to má správně dělat. Ach jaj. Pankáčov počuť pomenej, skôr z archívov. K slovu pripustení najmä tí, ktorým k panku domohol ktosi z Plastikov. Akoby pravoverní z Magorovej party museli mať pod kontrolou aj punk. 70%. ()

Maynard. 

všechny recenze uživatele

Viděl sem asi 3 díly. Musím říct, že tohle téma mě dost zajímá, páč není moc dokumentů o tom, jaký to bylo bejt rebel v tý bolševický době. Jediný co tak trochu nechápu jsou ty hudební skupiny. Všechny ukázky písniček těch nezmánejch kapel (kromě Plastik People) jsou pro mě v podstatě neposlouchatelný. Nemá to pořádnej ritmus, je to složitý, přeplácaný a textově uplně o ničem. To samý Plastici, jo beru to jako legendu, která se vzepřela komančům, za to klobouk dolů. Ale při poslechu týhle kapely (schodou okolností zase na festu v Trutnově) mi běhá mráz po zádech, ale né takovej ten hezkej mráz, ale pěkně mrazivej mráz, bléé :o). Poslední díl co sem viděl, tak byl právě o Trutnovským festu, o Geronimoj atd... Celkem dost novejch a zajímavejch informací se člověk dozví. Docela by mě zajímalo, kdyby v týhle době hrála undegroud fakt kvalitní kapela, o kterou by měli lidi velkej zájem. Jak by si s tím soudruzi poradili. Na ostrovech tou dobou řídili Iron Maiden, v USA Metallica a u nás Plastici? Proč proboha? ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Pro začátek chci jen podotknout, že toto hodnocení se vztahuje pouze na tuto část o kapele The Primitives Group, nikoliv na celý projekt Fenomén Undergroundu. Kdybych měl říci, čím The Primitives Group zaujali, řekl bych především neokoukanou a zábavnou show, která nebyla nijak omezena řekněme kulturními standardy socialistického stylu. Protože hrávali převzaté věci od slavnějších kapel ze zahraničí v angličtině, (například od The Doors, Franka Zappy, a jiné), spíše ve stylu psychedelické hudby, takže jejich vystoupení bylo neuvěřitelně burcující a vždycky ohromila. Jinak řečeno, nezpochybnitelně se vymanili ze všednosti a přinesli něco nového do té doby zcela neslýchaného. Dokonce se zdá a snad je to i pravděpodobné, že některé atributy jejich show možná okopírovala americká rocková kapela Kiss, která přišla na hudební scénu až mnohem později. Podle mého názoru, zřejmě nejlepší undergroundová kapela v Československu koncem šedesátých let. Přestože si hluboce vážím názorů významného českého hudebního kritika Jiřího Černého, tak v dokumentu zazněl úsudek, že z hlediska hudební kvality byla kapela Plastic People jaksi výše. S takovým názorem bych si dovolil nesouhlasit. Ačkoliv jsou hodnoceny vysoko, tak já osobně vím bezpečně, že stylovostí a interpretací byla hudba The Primitives Group i při vší jednoduchosti kvalitnějším a navíc mnohem a mnohem silnějším zážitkem. Při pohledu blíže, je víc než určující, že The Primitives Group holdovali především v tomto duchu rockové muzice a o politiku se toho času moc nezajímali. Čímž se od ostatních jiných undergroundových kapel či písničkářů podstatně lišili. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Sebechvála smrdí, jak zní stará pravda. V případě androše a mániček je to ale úplně jedno, protože ty smrdí ještě víc. Zbytečná kronika, kterou si smradlavý máničky natočily, aby se jim jejich alkoholové přeludy nevypařily z palic totálně, když už dneska je ta pravdoláska zase na odpis. Nestojí to za ten čas, přestože spoustu těch lidí znám osobně ()

sator 

všechny recenze uživatele

Žili svobodně a platili za to, kdyby je volševici nechali na pokoji, měli by o tisíce nepřátel méně, takže dobře jim tak :-) 1. díl: Bránil se jen kytarou ****.(Karásek) 2. díl: Mám u vrat Volhu.(Severní Čechy, druhý díl.)**** 3. díl: Na Cestě (Vokatá)****. 4. díl: Předci a paralely. 5. díl: Šmidrové v Křížovnické škole 6. díl: Pekelná kotlina dětí ráj 7. díl: Na počátku byli Hells Devils – 8. díl: 9. díl: 10. díl: 11. díl: 12. díl: 13. díl: 14. díl: 15. díl: 16. díl: 17. díl: 18. díl: 19. díl: 20. díl: 21. díl: 22. díl: 23. díl: 24. díl: 25. díl: 26. díl: 27. díl: 28. díl: 29. díl: 30. díl: 31. díl: 32. díl: 33. díl: 34. díl: 35. díl: 36. díl: 37. díl: 38. díl: 39. díl: 40. díl: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10419676635-fenomen-underground/ ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama