Četa 317

• Francie La 317ème Section (více)
Francie / Španělsko, 1965, 86 min (Alternativní 100 min)

Ve Vietnamu roku 1954 velí mladý poručík s veteránem z druhé světové četě francouzských vojáků na ústupu. V patách ale mají vietnamské jednotky Viet Minh. (Netflix)

Recenze (25)

tahit

Tak jsem konečně mohl vidět téměř opomenutý film z Indočínské války bohužel jenom francouzsky, ale z toho co jsem vyrozuměl, musím napsat, že to bylo neuvěřitelně realisticky natočené. Proto oceňuji vykreslení bojů bez nabušených efektů válečných scén, které jsou v současnosti tak prezentovány ve válečných filmech. Obrazně fakt působivý a naprosto pravdivé prostředí umocňuje dojem jako by šlo o reportáž přímo z války. Samozřejmě musím poznamenat, že nejsem žádný odborník na válečnou tématiku. Škoda jenom, že snímek je, alespoň u nás, zatím nedostupný. Na úplný konec dodám, že celý film se natáčel přímo v místě bojů v Kambodži a po uvedení dostal cenu za nejlepší scénář na filmovém festivalu v Cannes v roce 1965. ()

Flego

Na spracovaní filmu i jeho príbehu je poznať reportérska minulosť režiséra, jeho dokumentaristická forma ustupujúcej čaty je natočená realisticky a pôsobivo. Čím však trpí je samotný príbeh, ktorý je v podstate nenápaditý. Všetko zachraňujú postavy mladého veliteľa čaty Torrensa ( Jacques Perrin ) a hlavne drsného žoldniera Willsdorfa( Bruno Cremer ). ()

borsalino

Syrové a realistické válečné drama z Indočínské války bylo natočeno tak realisticky a působivě, že jsem měl místy dojem, že nešlo jen o film, ale zachycení skutečnosti. Bruno Cremer podal bezchybný výkon v roli válkami prostřelého žoldáka, bývalého vojáka wehrmachtu se zkušenostmi z bojů v Rusku, který už nezná nic jiného než válku. Celkovou stísněnost navíc posiluje černobílé provedení. Pro mě byl film skutečným zážitkem. ()

Goldbeater

Četa vojáků se po prohře Francouzů u Dien Bien Phu ocitá na ústupu v prostředí nehostinné džungle v pohraničí Vietnamu, Kambodže a Laosu, zatímco jim vietnamské jednotky začínají nebezpečně šlapat na paty. Výborně napsané a velmi nepříjemné válečné drama podtrhující francouzské trauma z Indočínské války s klasickým soubojem ideí mladého naivního vojáka (Perrin) a zkušeného cynického veterána v podání vždy skvělého Bruna Cremera. ()

Tom_Lachtan

Vynikající záležitost, které ku podivu pomáhá i topornost domorodých herců, která se k příkladné vyděšenosti místních civilistů příkladně a trochu zákeřně hodí, jako málo co jiného. Výkony bílého osazenstva jsou zase příkladně kvalitní a to především hlavní herecké duo, které krásně ukazuje spolupráci emočně otupělého veterána a mladičkého důstojníka. Bojové scény vypadají poměrně realisticky a jediné, co trošku kazí dojem, jsou na pár místech toporné dialogy. PS: cz plakát je výtečný! ()

Zajímavosti (3)

• Natočeno v Kambodži za spolupráce tamní armády. (Cascabel)
  • Režisér si zadaptoval vlastní román, který byl inspirovaný jeho zkušenostmi z armádního filmového štábu, který pracoval během války v Indočíně. Kameraman snímku Raoul Coutard měl obdobné zkušenosti jako režisér, během války v Indočíně působil jako frontový kameraman. (Snorlax)
  • Když poručík Torrens (Jacques Perrin) sleduje Kootovi muže dalekohledem, tak před uchopením dalekohledu si nabere plnou hrst jídla, kterou ujídá. Při střelbě vyskočí a drží čistýma rukama dalekohled. Při dalším záběru má opět stejné jídlo, které přikusuje. Scéna se pak opakuje znovu. (Jimmy15)