Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro zkušeného policejního komisaře by bylo vyřešení jedné vraždy běžnou rutinou, jenže vrahovi jedna oběť nestačí a spravedlivě posoudit, kdo je v tomto případu obětí a kdo vrahem, není snadné. Milan Kňažko v hlavní roli nového příběhu z pera scenáristy Vladimíra Körnera. Detektivní příběh z počátku 20. století je plný napětí, zvratů i emocí. Láska, nenávist a touha po pomstě či spravedlnosti jsou nejsilnější motivací trojúhelníku hlavních hrdinů příběhu. Vojenské zákopy jsou plné obětí války, když komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele série vražd mladých mužů a aby vyvrátil všechny pochybnosti o tom, že se jedná o vraždy rituální. Kdo je vrahem a jaký je jeho motiv? Podezření se postupně zúží na pár osob. Mezi nimi je i Alma – bývalá kuchařka, která pečuje o sirotka. Dcerku své bývalé zaměstnavatelky, mladinkou Leu, si vzala ze sanatoria pro choromyslné. Děvče utíká se svými houslemi a hudbou do samoty, mimo tento svět. Zkušený policajt chce věřit, že v každé bytosti je skryt pramínek dobra, který čeká na svoje vysvobození. Lidská zvířata kdysi poničila nevinnou duši a dostalo se jim odplaty. Komisař pozná pravdu a rozhodne se pro spravedlnost. Vzápětí mu to vrátí nelítostný osud! (Česká televize)

(více)

Recenze (91)

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to takový plakátový sestřih válečných hrůz dějin. Noirově laděné retro se sklony k okázalé manýře od zvířecích vojáků po náboženské rituály. Zádušní oběť se podobá klasickému dramatu o třech dějstvích. Začíná jako variace na Zločin v Polné, neboť i tady podobně jako za hilsneriády se hledá obětní beránek v židovské komunitě, vesměs už zdecimované útěky před pogromy. Pak pokračuje nejsilnější částí ve stylu maigretovské detektivky, jíž Milan Kňažko prochází takřka bez hnutí brvy, jediný střízlivě věcný proti vůkolní hysterii, která se bohužel dotkne i některých hereckých projevů. A vrcholí dost uměle inscenovanou osudovostí. Celá důsledná stylizace mává vlajkou současného diktátu temnoty. Svíce, petrolejky, lijáky, stíny, tmavá zákoutí, hrubí neurvalci proti bezbranným ženám, Schubertovy melodie znějící v zapadlé krčmě nebo na hřbitově, mrtvola v kostele, záchvaty, morfium; zkrátka se buduje mozaika strachu a zmaru. Nicméně ve výsledném účinku šíří podmanivou náladu i znepokojivé tajemství, přestože zkušení konzumenti detektivek uhádnou pachatele i jeho motivaci dost brzy.Filmu by pomohl výraznější dramaturgický zásah. Jak se totiž zjevuje záhadný vousatý ctitel či kněžka tajného spolku, začne se Zádušní oběť podobat pouťovému braku, jenž se těžko snáší s obecnými úvahami typu „Můj Bůh už dávno umřel“. A když uslyší povzdech „Tolik utrpení“, divák se v duchu přidá – No právě, trauma na trauma, změna v nedohlednu. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Podle ukázky to vypadalo slibně, ale nakonec mi navzdory silnému obsazení, zajímavému námětu a poměrně slušné atmosféře Zádušní oběť nesedla. Celou stopáž mi něco vadilo, snímek na mě působil divně a asi se na tom ve značné míře podepsal scénař, který to s postupujícím časem jen zhoršoval a zhoršoval, až vyvrcholil doslova debilním koncem. Hodně nepovedená záležitost. ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda, takže film na téma samá tragédie, tentokrát se přidal i Vladimír Körner, aby nám v tomto lehce napínavém, leč neoriginálním filmu přiblížili hrůzy válek, nesmyslnost antisemitismu a smrt Boha (spoluscénáristou byl zřejmě Friedrich Nietzsche). 50%, všudypřítomné otravné houslové sólo už ke konci trhalo uši. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pokud bychom na Zádušní oběť kladli vyšší nároky, neuspěla by. Ale doba se změnila, změnil se i Svoboda s Körnerem a očekávat druhý Berhof by byla chyba. Svoboda už je přes deset let limitován mantinely naší matičky veřejnoprávní a navzdory všemu prosadil i tentokrát velmi zajímavý projekt - zajímavou temnou krimi z počátku 20. století, která nehladí, nebanalizuje. Milan Kňažko v hlavní roli je stále sázkou na jistotu a komu se naposledy líbil v Normalu, může si směle pokračovat zde. Příjemně herecky zraje i Eva Josefíková, před deseti lety pouhá Troškova princezna, dnes už rovnocenná herecká partnerka svých starších kolegů. Velmi se mi líbila atmosféra i práce s vyšším dobrem, leč polopatický konec celku příliš nesedl. Nicméně pro věrné diváky týmu Svoboda - Kňažko je to radost, stejně jako herecký koncert v Boží duze či před lety v Papiliovi. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Skvělá věc, jenže to, co činí tenhle film skvělým, jej dělá i slabým, záleží jenom na osobních preferencích, například na tom, jestli považujete všeprostupující atmosféru zmaru a temnoty za plus, nebo za mínus. Zádušní oběť je hrozně melancholická a veselého tu není vůbec nic, všechno jede na vlně všeobjímající deprese, od samotného případu vraždění ex-důstojnictva, po řešení vztahu společnosti k židům (a tohle téma má co říct, obzvlášť, když se konečně spolu se Zločinem v Polné o dobu nenacistickou). Ano, jsou tu věci, které jsou zbytečné a přepjaté - tajné spolky, pacifistická koláž na samém konci, ale pořád je to kur**sky povedená věc a jeden z nejlepších tv filmů za poslední roky a nejen z hlediska produkčně náročné výpravy. A roli tu hraje můj oblíbenej nůž opinel, muhehehe ()

Galerie (30)

Zajímavosti (2)

  • Jedním z natáčecích míst byla i židovská čtvrť v Třebíči zapsaná na seznam UNESCO. Točilo se i v okolí Prahy a na jezu Nezabudický mlýn. (Salgafo)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno