Režie:
Jaroslav BalíkKamera:
Viktor RůžičkaHudba:
Karel MarešHrají:
Josef Vinklář, Karel Heřmánek, Ota Sklenčka, Jiří Dohnal, Edd Stavjanik, Hana Talpová, Zuzana Geislerová, Jan Teplý st., Valérie Zawadská, Miroslav Moravec (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dramatický příběh pestrého života Vídně dvacátých let. Ve Vídni po první světové válce se pokouší důstojník Krumka se svým bývalým sluhou Scholefem zahájit společně podnikatelskou činnost v oblasti financí. Obhroublý Scholef umí vydělávat, elegantního Krumku však potřebuje kvůli kontaktům a reprezentaci v lepší společnosti. Skrytá sociální nevraživost mezi oběma kumpány pokračuje i v letech hospodářské krize a nastupujícího fašismu. (CS Film)
(více)Recenze (23)
Film stojí za vidění zejména díky výkonu Josefa Vinkláře, který tento druh rolí sice nevyhledával, byl k nim ale jako herecký typ přímo předurčen - jeho plebejský, nevzdělaný, ale přízemně vychytralý obchodník je postava skutečně odpudivá. Bohužel, film patří k těm, co jsou v televizi k vidění jen zřídka. Celkový dojem: 60 %. ()
Když tvůrci točili tento film s historickým námětem, jistě netušili, že podobné příběhy se budou o jedno desetiletí později odehrávat přímo u nás, kdy se ti mazanější a všehoschopní po sametovém převratu dostávali k ohromným majetkům při tunelování bank, privatizačních fondů i zprivatizovaných podniků. Někdy i s obdobně hořkým koncem pro některé z nich, pokud příliš mlaskali a začali být nebezpeční pro ty, kteří jim jejich čachry umožnili, jaký čekal ve filmu Scholefa, skvěle zahraného Josefem Vinklářem. Mrázkův zmizelý deník by jistě mohl vyprávět. Inu historie se cyklicky opakuje, mění se jen kulisy a kostýmy. ()
Pokud by nám divákům režisér lépe vykreslil politické a ekonomické pozadí příběhu, bylo by mnoho nadšenějších recenzí na tento film. Takhle snímek působí roztříštěně a zmateně, jelikož divák mnohdy nezná důvody jednání hrdinů, zbývá mu pak už jen výkon Vinkláře a Heřmánka, vývoj jejich vztahu a pár ženských, které se mezi nimi pohybují. Pokud divák trochu zná poválečný vývoj nebo si načte, film pak získává další "body". To je ale chybou filmařů, že nedokázali děj divákovi přiblížit líp...70% ()
Sociální drama které samozřejmě stálo za to zfilmovat chyba byla ve scénáři a réžii tak kde to mělo být dramatické bylo to nudné, navíc v roce 1982 už všichni v ČSSR věděli kde je dnes vyspělé Rakousko a kde socialistické Československo. Sociální drama, který film nabízel jen umocnil že chyba byla v poválečné frustraci lidi bažící po zbohatnutí ve zbídačené zemi po rozpadu soustátí, nikoliv v tržním svobodném podnikání. To co následovalo po roce 1989 v Československu mělo podobný průběh zbohatnout, zbohatnout, zbohatnout a pak zjistit ze štěstí vám to nepřineslo viz plejáda všech mrtvých lidi co kdyby se nehonili za mamonem tak by tu ještě byli ()
Film není zdaleka tak primitivní, jak zní oficiální text distributora. Stačí se na něj pozorně podívat a poměřit ho s dnešní dobou. Je s podivem, pro mě, že dodneska, i když je zde půl milionu nezaměstnaných, tak se nesešlo ani pět tisíc lidí, co by uspořádalo demonstraci, a tlačilo na vládu, aby vytvářela pracovní místa. Je to jasný důkaz, že život stále jede v socialistických stopách, že lidi jsou stále odrazem minulé doby, a jejich děti v průměru jen napodobeninami svých rodičů. ()
Zajímavosti (1)
- Filmovanie prebiehalo vo Viedni. (dyfur)
Reklama