Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1971. Čerstvý absolvent vojenské základní služby Stanislav Pekárek nastupuje jako řidič ČST. Brzy se otrká a vyráží na první exteriérové natáčení, kde získává přehled o názorech a fungování umělecké „sebranky“, ale i principech socialistické ekonomiky. Následné šmelení benzínových talonů se mu stává osudným. Státní bezpečnost na něj má háček a Pekárek podepisuje spolupráci. Má to i své výhody, sen o automobilu Volha je na dosah. (Česká televize)

(více)

Recenze (157)

Binne 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Češi jsou velmi špatní na jakékoli moderní filmy všech žánrů. Co nám jde povětšinou relativně dobře jsou dobové snímky popisující naší vlastní historii, lehce depresivní filmy nebo filmy z doby před rokem 89. První díl minisérie "Volha" je poměrně překvapením z hlediska hereckých výkonů. Přijde mi, že herci přehrávají podstatně méně, než v minisérii "Devadesátky", kde to bylo místy nesnesitelné. Scénář je relativně jednoduchý a smysluplný, karty jsou přesně rozdány a každá scéna mapuje charakter hlavního představitele - Stanislava Pekárka. Jediné, co mi upřímně velmi vadilo a kazí to celkový dojem je kamera, která je velmi kýčovitá. Vyvolává retrospektivní dojem pomocí archivních záběrů, zrnitého efektu apod. v závěru to působí lacině. Poměrně trefný je znázorněný charakter doby, kdy národní zábavou byl sex a alkohol (protože co jiného se dalo dělat?), nicméně opět je příběh silně přetažený za vlasy. Je ovšem sympatické, že se tvůrci snaží ukázat veškeré aspekty tehdejší doby (všudypřítomnou šmelinu, zcela normální a společensky přijatelnou nevěru, sex ale i proces před potratem, přístup funkcionářů a prospěchářské smýšlení). ()

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Lidé jako Pekárek byli, jsou a budou. Malí, zamindrákovaní, sebestřední zmetci, na které až někdo vymyslí repelent, bude za vodou. První díl jako rozjezd docela dobrý. Postavy jsou uvěřitelné, Hádek coby mrchožrout Pekárek skvělý. Původní záběry zajímavé, atmosféra roku 71 zatím slabší, časté prostřihy spíše škodí. Vtipná jedině scénka s STB, to že si ještě řekl o odměnu a konečný výraz estébáka v podání Jirky Dvořáka, mne fakt pobavil. Uvidíme co dál. Za mne za první díl 70%. ()

Reklama

topi80 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozumím. V době, kdy současný režim začíná stále více připomínat ten normalizační (a v nejedné věci už ho dokáže svou absurdností i překonávat), je potřeba natočit seriál, který na nás udělá bububu, ukáže nám 70. léta přesně tak, jak je žádáno, aby si ti, kdo je nezažili, mysleli, že vypadala, a přivede nás k uvědomění, v jakém to ráji dnes žijeme a jaké světlé zítřky nás čekají. Ukáže nám Československou televizi (předchůdkyni dnes neméně režimně uvědomělé České televize) jako rejdiště jednoho disidenta vedle druhého, kteří na komunisty nadávali od rána do večera, jenom těch pár zlých soudruhů jim ten jejich masivní odboj kazilo. Především mládeži tedy ukážeme přesně taková 70. léta, jak chceme, aby si myslela, že skutečně vypadala (v naději, že si nepustí žádný skutečný film z téže doby). Scénář je jedna velký nesmyslná slátanina. Hlavní hrdina říká na potkání každému "woe", a to i budoucímu šéfovi na pohovoru, kde žádá o práci. Navíc, "woe" opravdu nikdo neříkal, říkalo se "vole" a i to se říkalo v partě stejně naladěných. Jestli někdo říká "woe" dneska, to nevím, nikdy jsem to neslyšel, ale určitě by to bylo dobré poznávací znamení, že dotyčný je ultradement. Což si ale myslím především o autorovi tohoto díla. A takových pitomostí dokázali tvůrci dát už do prvního dílu seriálu nepřeberné množství. Kde naopak seriál boduje, to je dokonalá retrostylizace, která ještě mnohonásobně převyšuje Vyprávěj. Vidíme nejen opravdu vymazlené interiéry, ale též exteriéry (třeba starou benzinovou pumpu), vozový park, který je tentokrát i správně oprýskaný, a v neposlední řadě dobové oblečení. Na poli tohoto dokumentárního pásma, které nás vizuálně zavede do dob minulých (byť hodně stylizovaně) nám po obrazovce běhají i nějaké postavy a dělají úplně nesmyslné úkony a vedou ještě nesmyslnější dialogy. Na druhou stranu, pár situací bylo opravdu zábavných. Odstrašující je "herecký výkon" nesnesitelně přehrávajícího Kryštofa Hádka, který asi každého, koho retro až tak nefascinuje, donutil sáhnout po ovladači. Celkově vzato, kdyby se to udělalo jako absurdní komedie s hlavním hrdinou idiotem, bez zbytečného vychovávání a moralizováním, mohlo to fungovat. Přesto ale jsem zvědavý i na další díl. ()

MirkaP 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Beru to jako slibný rozjezd a dám šanci dalším dílům. Co jsem tedy zatím viděla - ponor do dost nepříjemné doby, kterou jsem zažila jako dítě. Doufám, že ne tak uplakané jako malý Staník, toho snad museli píchat špendlíkama, aby furt tak řval.  ///  Absolutně mě zaujala Melíšková jako čupr servírka, strašně jí ta paruka a černé mini-hadříky s bílou zástěrkou sekly. Jo, chodívaly takhle vystrojené na place všechny. Zvláštní kontrast s tou zaplivanostní čtyřek. Prostředí hospody ztvárněno velmi dobře, jen tam byla příliš dobrá viditelnost. Zakouřenost v podobné čtyřce totiž bývala taková, že nebylo vidět na to, co dělo tři stoly od pozorovatele, natož na konec lokálu. Detail, kdy Melíšková odchází domů, a na své pracovní oblečení hodí kabát a jde, mi připomíná, že hospodský personál smrděl kouřem na sto honů.  ///   Vybavil se mi jeden můj spolužák, který to "voe" používal místo čárky ve větě, a jako tečku používal výraz "voevoe". Dělávala jsem si z něj legraci, že by si diktáty měl přeříkávat po svém a za voe čmárat čárky, pak by měl za jedna. Někteří ani už nevnímali, že voe říkají, a byli schopni tak oslovit i učitelku (Helevoe souško).  ///  Kryštof Hádek svého hajzlíka s andělskou tváří podává moc dobře, tzn. je na pěst. Elišku Křenkovou jsem za těma brejlema vůbec nepoznala :D, až z titulků. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

po prvním díle zatím nejsem schopen rozklíčovat minimálně dvě základní věci. 1) je to myšleno vážně, nebo je to hodně velká nadsázka na hranici parodie? V té době sem nežil a věřím, že hodně věcí zhruba takhle fungovalo, ale stejně mi to chvílemi přišlo dost přestřelené. 2) nejsem si úplně jistý, zda je dobře postavit sérii - respektive její první díl - čistě na nesympatických postavách. Ač sem se snažil, tak sem nenašel ani jednu, které bych chtěl nějak "fandit". Jestli je to dobře nebo špatně, nebo zda se nějaká objeví ukáží další epizody. Králem všeho je samozřejmě Hádkův antihrdina, jehož neustále voe mě šíleně iritovalo. Nemám nic proti vulgarismům a nedělám si iluze že v té době všichni mluvili jako kniha, nicméně věřím, že i vidlák jako Pekárek měl tolik slušnosti (popřípadě pudu sebezáchovy), aby tak nemluvil úplně s každým a pořád. Mno, každopádně uvidíme co bude dál. Zatím třesu a nechám se v neděli ještě aspoň jednou překvapit...60% ()

Galerie (54)

Zajímavosti (1)

  • V závěrečných titulcích je jako Stavný z OPBH uveden Jiří Bálek, správně má být Jiří Bábek. (JSy)

Reklama

Reklama