Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Zbytočne dlhé, tým pádom aj dosť nudné... Jakubisko skombinoval všetko, čo sa mu v jeho starších filmoch oplatilo, ale v tomto prípade zabudol na originalitu a hlavne nejakú myšlienku (okrem tej o konci sveta). Ani herecké výkony nie sú také oslnivé, aby si tento film zaslúžil aspoň v niečom pozitívne hodnotenie. ()
Dva a pol hodinové podobenstvo o človeku a celom jeho pôsobení v dejinách (preto sa film neodohráva v žiadnom určenom čase) a na celom svete (preto sa neodohráva na žiadnom určenom mieste), o jeho vlastnostiach, o jeho závisti, o jeho chamtivosti, o jeho pokušeniach, o jeho šťastí, o jeho vzťahoch a o jeho hlúposti. Dej je spletitý a absolútne nepredvídateľný, herecké výkony sú výborné, hudba bola v Jakubiskových filmoch vždy výborná, v tomto diele však dosahuje kvalitu skladateľských velikánov, je atmosférická, je veľkolepá, je mrazivá, je depresívna, je príjemná, je smutná... a tvorí jednu z najdôležitejších a najzapamätateľnejších častí filmu. Každý Jakubiskov film prinášal nejaké posolstvo, myšlienku a symboliku, tento je z jeho filmov "najmyšlienkovatejší" a najsymbolickejší - zamýšľa sa nad vojnami, láskou, náboženstvom, bohom, poverčivosťou, odplatou, alkoholizmom, ohováraním, fungovaním sveta, zmyslom života, ľudskou žiadostivosťou a ľudskom potešení z utrpenia druhých. A samozrejme je film plný typických režisérových obrazov, erotiky a naturalizmu (útok vlkov, záverečný "hon"). Celý film je emočne zvládnutý, záver filmu je perfektný, symbolický a otvorený. Jakubisko natočil výborné surrealistické dielo, ktoré určite možno radiť k jeho najlepším a dokázal, že patrí medzi najlepších slovenských režisérov. ()
Můj oblíbený film, u něhož mi vůbec nevadí jeho dlouhá stopáž. Když jsem to viděl poprvé někdy na konci 90. let v televizi, úvodní sekvence s vlky mě tak emočně zdrtila, že to ve mně zůstalo dodnes. Ale! Když jsem si film pustil po letech znovu, přišel mi ten vlčí úvod paradoxně téměř nejméně zajímavý, a spíše úsměvný. V každém případě tomu filmu nikdo nemůže upřít, že to byl (a stále je) na české poměry naprosto výjimečný počin, kterému není rovno - jak co do stránky rozpočtu, tak z ohledu k nenapodobitelnému stylu, jakým je to natočeno. Strašně mě na tom filmu baví nádherné lokace, na kterých se natáčelo, výborná hudba, dramatická atmosféra, skvělé obsazení (spousta herců tam je naprosto fantastických - Vladimír Javorský, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář, Radoslav Brzobohatý, Matěj Hádek, ad., byť je pro mě nepochopitelné, proč jich bylo tolik předabováno hlasem jiného herce - kvůli slovenštině to být nemohlo, protože byli předabováni i čeští herci - postsychrony mi navíc přišly dost špatné), a především rázovitá výtvarná stylizace, s kterou film pracuje a která připomíná Olbrachtovy knihy z Podkarpatské Rusi a rané Chagallovy obrazy (ostatně sám Jakubisko je nejenom filmař, ale také malíř). Současně ale i filmy Emira Kusturicy, a to do té míry, až jsem dokonce na chvíli pojal podezření z uměleckého epigonství. Věřím však, že Jakubisko by něco takového neměl zapotřebí, a tak mám tendenci to považovat za koincidenci, nanejvýše za lehkou inspiraci. Celkově si myslím, že to je film umělecky solitérní podobně jako jeho tvůrce, a přes všechny chybičky, které by se tam daly najít, jsem skutečně přesvědčen, že má své kvality a že stojí i dnes za vidění - na rozdíl od většiny české produkce z tehdejší doby. ()
Spolu s Kuřetem melancholik tento film tvořil dvojici největších filmových traumat mého raného mládí. Byla jsem přesvědčená, že už je nikdy neuvidím. Ale obrnila jsem se a po letech si dala obojí ještě jednou. O kuřeti jsem akorát zjistila, že je to nehorázná sračka. Nejasnou zprávu tak šmahem odsoudit nemůžu. Nějaká ta magie tam je, apokalypsa tam je, zábava tam je, lehce bizarní to je... Prostě vydatná slátanina. ()
Ak by som mal uviesť dôvody pre ktoré som sa rozhodol pozrieť si tento film boli to predovšetkým mnohé kladné ohlasy tu na CSFD, označujúceho za jeden z najlepších česko-slovenských porevolučných filmov (myslím, že sa s tým dá súhlasiť) a na majstrovsky skomponovanú hudbu (čakal som síce viac, ale i tak veľmi dobrá). Nejasná správa o konci sveta vyniká predovšetkým impozantnou výpravou a úchvatnými lokáciami (východné Slovensko) dokonale snúbiace sa dodávajú filmu unikátnu tajomnú až mystickú atmosféru. Okrem vizuálnej krásy však Jakubisko ponúka aj silný príbeh s mnohými nezabudnuteľnými scénami (útok vlkov) a vlastne tiež i uspokojivými hereckými výkonmi všetkých predstaviteľov. Jakubiskovu nanajvýš vydarenú a jasnú réžiu už nemá význam chváliť, vie veľmi dobre udržiavať pozornosť len posledných 30 minút mi prišlo občasne trocha zdĺhavých. Svojho času bol film najnákladnejším projektom, no po desiatich rokoch musel prenechať miesto ďaľšiemu Jakubiskovmu opusu - Bathory. ,,SKONČILI JSME. JASNÁ SPRÁVA..." ()
Galerie (23)
Photo © J&J Jakubisko Film
Zajímavosti (19)
- Herec Milan Bahůl zažaloval společnost Jakubisko film za to, že nedostal zaplaceno 410.000 ze 750.000 honoráře. (Halloween9)
- Pri svadobnej scéne bola časť s vlkmi, ktorá sa chystala celé dva mesiace. Majitelia psov z Česka a Slovenska sa pri tréningu bez hercov predovšetkým báli, aby sa svorky nedostali do seba. Scénu, ktorá napokon trvá pár minút, nakrúcali tri týždne v podvečer a ponurom modrastom obraze. (Raccoon.city)
- Juraj Jakubisko komentoval srovnání filmu se svými staršími počiny: "Všechny své dosavadní těžší filmy jsem koncipoval jako výpověď naší generace o tomto světě. Nejasná zpráva byla ale od začátku zamýšlená jako rozhovor s Bohem. Chtěl jsem udělat film, ve kterém bych se trošku zamyslel nad světem, jaký je a jaký teprve bude. Chtěl jsem konfrontaci bible s Nostradamovými proroctvími. Chtěl jsem natočit film, ve kterém je všechno vymyšlené stejně, jako jsme si my vymysleli život, jako jsme si vymysleli svobodu i náš nový stav, ve kterém žijeme. Písničky jsou vymyšlené, náboženství jsou vymyšlená, problémy jsou vymyšlené. Ale všechno, co je v tomto filmu vymyšlené, se jednou podle mého názoru skutečně stane." (NIRO)
Reklama