Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Jakubiskovi akosi nikdy neviem prísť na chuť. Každý film vždy dohovadí dajakou fantasmagóriou ktorá ma neskutočne irituje. V Perinbabe to bol lietajúci principál, v Tisícročnej včele obrovská včela, v Bathoričke množstvo peria, sviečok, fakieľ a nezmyselný muzikanti. Nejasná zpráva o konci sveta je však celkom z iného súdka. Z tejto filmovej lahôdky som unesená. Aj po niekoľkých rokoch som si pamätala podrobne jednotlivé scény. Celkovo dej, metafory, herci, príroda, zobrazenie..... Asi jediný Jakubiskov film ktorý stojí za to. ()
Po druhé repríze s čistým svědomím nechávám plné hodnocení. Obrazově skvostná apokalyptická sága s pestrým obsazením, výbornou hudbu a hlavně kvalitním scénářem a režií. I když se považuju za člověka, který ocení hlavně kvalitní komerci (Verhoeven, atd), tenhle film jsem ocenil i přestože má "artovní ambice", zůstává normálním. Scény, kde "hraje" příroda nenudí, naopak navozují atmosféru a plynulost děje, všechno překvapivě odsejpá a nenudí. Děj není vůbec politicky korektní a Jakubisko na osudech odlehlé vesnice a jejích obyvatelích se nebojí ukázat, co umí být lidi zač (a co neradi slyší), v hlavě mi utkvěla silná scéna, kde sexy Švandová s Margot a Fagot ;) pronásleduje se zbraněma v ruce utíkající milence lesem, jaký to úkaz lidské závisti a krutosti, uau. V porevoluční éře českého filmu mám problém vzpomenout si na opravdu vyjímečné silné filmy, ale na po téhle povedené repríze určitě nezapomenu na Nejasnou zprávu. Tleskám. Snad se Jakubiskovi ještě povede nějaká pecka. ()
Od Juraja ma doteraz najviac zaujali iba dva filmy, tým prvým je legendárna Perinbaba, a tým druhým je Sedím na konári a je mi dobre, a tak trošku som si naivne myslel, že sa pridá i Nejasná správa o konci sveta, ktorá má absolútne sugestívny, brutálny úvod so stádom vlkov, čo zaútočia na obyvateľov, Bohom zapadnutej, slovenskej dedinky, ako vystrihnutej z „rozprávky pre dospelých” , a takéto pomenovanie je aj de - facto vhodné pre zvyšok filmu, ktorý sa utápa vo všelijakých napätých, medziľudských vzťahoch, ktoré sú popretkávané typickými zvratmi, ako z mexickej telenovely. Jakubisko je priemerný, či až nadpriemerný režisér ( na naše pomery je raritou ), ktorého tvorbu ( aj prostredníctvom čítaného textu v knižke ) starostlivo sledujem, zvykol som si na smrť i erotiku v jeho snímkoch, ale vadí mi tá jeho občasná chaotickosť, neprehľadnosť, roztržitosť... V hľadáčiku mám také filmy, ktoré by mali vylepšiť priemer, aby nebol Jakubisko pre mňa len „dobrý” , lebo zatiaľ som nevidel jeho majstrovské diela... ()
Keďže nemám veľmi napozerané Jakubiskove filmy 60-tych a 70-tych rokov, vskutku neviem, či Nejasnou správou vykráda sám seba. Ja som však týmto filmom bola úplne unesená. Svojrázny humor a postavy, magickú atmosféru prírody či fantastické scény stojace na rozmedzí skutočnosti, sna a fantázie diváka, netreba, myslím, vyzdvihovať. Páčil sa mi kontrast moderných a historických prvkov - nad stádom oviec a drevenými chalupami poletujúce helikoptéry a cirkusantská opica hrajúca sa s gameboyom. ()
Tohle nemá děj. Tady si Jakubisko "vyblil" mozek na plátno a vystačilo to na dvě a půl hodiny. Takže je to jenom ukázka Jakubiskova bizarního světa a to je všechno. Občas to zaujme, zajímavé je i pojetí apokalypsy (tohle v žádném katastrofickém filmu neuvidíte) a celkově to prostě je jen a pouze to, co se asi Jakubiskovi honí hlavou. Někomu to sedne, někomu ne. Já jsem tak někde uprostřed. 3* ()
Galerie (23)
Zajímavosti (19)
- Pri svadobnej scéne bola časť s vlkmi, ktorá sa chystala celé dva mesiace. Majitelia psov z Česka a Slovenska sa pri tréningu bez hercov predovšetkým báli, aby sa svorky nedostali do seba. Scénu, ktorá napokon trvá pár minút, nakrúcali tri týždne v podvečer a ponurom modrastom obraze. (Raccoon.city)
- Juraj Jakubisko chtěl nejprve natočit Bathory, ale Deana Horváthová-Jakubisková jej více tlačila k natočení Nejasné zprávy o konci světa a říkala, že doba devadesátých let není vhodná na historické téma. (Halloween9)
- Prvý český film Juraja Jakubiska, ktorý sa natáčal päť mesiacov, od augusta do decembra 1995, je podľa všetkého najdrahším filmovým projektom českej kinematografie do doby svojho vzniku. Hovorí sa o rozpočte 70 až 80 miliónov českých korún a použitých bolo 130 000 metrov filmového materiálu. (Raccoon.city)
Reklama